Uw zoekacties: Gemeentebestuur Bladel, 1811-1925

10256 Gemeentebestuur Bladel, 1811-1925 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
3. Lotgevallen van het archief
10256 Gemeentebestuur Bladel, 1811-1925
INLEIDING
3. Lotgevallen van het archief
In 1821 verzoekt de schout van Bladel aan de gemeenteraad te zorgen voor een adequate ruimte voor de bewaring van de gemeentelijke archieven. In 1835 wordt er een inventaris opgemaakt van de archiefstukken. In 1843 worden de archiefstukken van de schepenbank overgebracht naar de rechtbank te Eindhoven.
In de gemeenteverslagen na 1851 wordt de bewaring van de archieven “goed” genoemd. De archiefstukken blijken echter in 1857 te zijn opgeslagen in de toren van de Petruskerk van Bladel. In 1866 zijn de archieven opgeborgen in het nieuwe raadhuis, dat blijkens een rapport van de rijksarchivaris uit 1898 in zeer slechte staat verkeerde. Ondanks een aantal verbeteringen bleek in 1927 de situatie van de archieven nog verre van rooskleurig te zijn. Pas in 1932 neemt de gemeenteraad het besluit een brandvrije kluis voor het archief aan te schaffen.
In 1972 wordt het nieuwe raadhuis in gebruik genomen waar een goede archiefbewaarplaats in is voorzien. Na de totstandkoming van het Streekarchief Zuidoost Brabant is het archief in 1983 overgebracht naar het depot in Eindhoven.

Kenmerken

Gemeente:
Bladel
Type archief:
Overheid