Uw zoekacties: Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1960)

8-A1960 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1960) ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Nadere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
Deze dossierinventaris volgt op de inventaris 8-A1945. Omstreeks 1920 stapte de gemeentelijke administratie over op een dossierstelsel. Volgens dit archiveringssysteem worden archiefstukken gerangschikt in een dossier. Daarvan hanteerde de administratie niet consequent dezelfde omschrijving. Er zijn veel dossiers die uitsluitend bestaan uit documenten die betrekking hebben op een en dezelfde zaak, bijvoorbeeld de totstandkoming van een specifieke verkoopovereenkomst. Er zijn, vooral uit vroegere decennia, ook dossiers die meerdere zaken rond hetzelfde onderwerp bevatten, zoals alle regelgeving in de loop van tientallen jaren over dienstkleding in verschillende takken van dienst. Een dergelijk dossier kan chronologisch, maar (daarnaast) ook per onderwerp zijn geordend.

Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1960 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren vijftig, omdat de zaak toen pas tot een afronding kwam. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.

Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A serie.

De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
Inventaris
Inventarisnummer 1001-1500
1495 Huur van het pand Groenmarkt 17 t.b.v. de huisvesting van de Rijks Centrale controledienst, een onderdeel van de Gemeentepolitie en van het Evacuatiebureau
8-A1960 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1960)
Inventaris
Inventarisnummer 1001-1500
1495
Huur van het pand Groenmarkt 17 t.b.v. de huisvesting van de Rijks Centrale controledienst, een onderdeel van de Gemeentepolitie en van het Evacuatiebureau
Datering:
1944 1951
NB:
Dit pand werd door de gemeente gehuurd van 1juli 1944 - 10 mei 1945. Vervolgens werd het gedurende de periode 10 mei 1945 - 31 december 1945 gevorderd door het Militair Gezag. Tot 1 juli 1944 werd dit pand gehuurd door het Expeditiebedrijf H. Boonstra. Dit bedrijf vertrok met zachte aandrang naar het Gebouw Patrimonium, Lange Breestraat 24-26. Het verschil in huurprijs voor het laatstgenoemdepand en het pand Groenmarkt 17 werd voor rekening van de gemeente genomen. Later ontstond een huurgeschil, omdat aan het eind van de Tweede Wereldoorlog de betaling van deze huursupplatie door de gemeente werd gestaakt. Het pand werd echter door de Fa. Boonstra in het begin van 1946 ontruimd. Patrimonium claimde daarop de ontstane huurschuld bij de gemeente. De gemeenteraad besloot daarop bij r.b. d.d. 22 mei 1951, nr.16, bijl. nr. 45 aan het Nederlandse Werkliederenverbond Patrimonium een tegemoetkoming van
fl.1000,- te verlenen