8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945) ( Regionaal Archief Dordrecht )
8-A1945
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Aanwijzingen voor de gebruiker
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inleiding
Dit is de eerste van een serie dossierinventarissen van het gemeentebestuur van Dordrecht. Omstreeks 1920 stapte de gemeentelijke administratie over op een dossierstelsel. Volgens dit archiveringssysteem worden archiefstukken gerangschikt in een dossier. Daarvan hanteerde de administratie niet consequent dezelfde omschrijving. Er zijn veel dossiers die uitsluitend bestaan uit documenten die betrekking hebben op een en dezelfde zaak, bijvoorbeeld de totstandkoming van een specifieke verkoopovereenkomst. Er zijn, vooral uit vroegere decennia, ook dossiers die meerdere zaken rond hetzelfde onderwerp bevatten, zoals alle regelgeving in de loop van tientallen jaren over dienstkleding in verschillende takken van dienst. Een dergelijk dossier kan chronologisch, maar (daarnaast) ook per onderwerp zijn geordend.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
Dossiers zijn gearchiveerd in het jaar dat ze zijn afgesloten. Het is daarom heel goed mogelijk dat een dossier uit archief 8-A1945 documenten bevat uit veel vroegere tijd. Het kan ook zijn dat dossiers uit bijvoorbeeld archief 8-A1970 nog stukken bevatten uit de jaren dertig. Wanneer het niet bekend is in welke jaren een zaak heeft gespeeld, is het zinvol meerdere dossierinventarissen te raadplegen. Zoeken op onderwerp is daarbij de aangewezen weg, want in deze inventarissen zit hoegenaamd geen nadere systematiek.
Naast de 8-A serie is er het archief 8-B1980. Dit archief is door de administratie niet per tienjarenblok overgedragen, maar langs een andere route als een groot restbestand met dossiers vanaf de eeuwwisseling tot omstreeks 1990. Qua tijdsbestek en onderwerpen is er overlap met de 8-A-serie.
De dossierinventarissen omvatten niet het totale archief van de gemeente. De seriebestanden vanaf 1851, zoals de notulen van de gemeenteraad, zijn opgenomen in archiefinventaris 6. Wanneer een dossier aanleiding geeft te denken dat een zaak in de gemeenteraad of in het college van burgemeester en wethouders is behandeld, is het raadzaam ook daarin te kijken.
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Inventaris
Inventarisnummer 1502-2000
1734-1735 Vereniging tot betere verzorging van mindervermogende kraamvrouwen en pasgeborenen
8-A1945 Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Inventaris
Inventarisnummer 1502-2000
1734-1735
Vereniging tot betere verzorging van mindervermogende kraamvrouwen en pasgeborenen
Datering:
1919 - 1937
NB:
Met ingang van 1948 sticht deze vereniging het Kraam Centrum Dordrecht.
Met ingang van 1959 heeft het bestuur van het Groene Kruis afd. Dordrecht dit Kraamcentrum onder beheer.
De gemeenteraad besloot in zijn vergadering van 4 februari 1969 punt nr. 40, bijl. nr. 49 de subsidieëring van Kraamcentra m.i.v. het jaar 1970 te beëindigen omdat de financiëring van de kraamzorg in 1966 ingrijpend werd gewijzigd. De rijkssubsidie werd op 100% gebracht, met uitzondering van de kosten van de kraamverzorgsters. Daarvoor werd geen rijkssubsidie meer verleend. Daarentegen werd de Kraamzorg opgenomen in het verstrekkingspakket van de Ziekenfondsen, zij het niet voor 100%. Indien de overblijvende kosten bezwaarlijk waren kon een beroep worden gedaan op de Algemene Bijstandswet. Zie voor deze stukken het dossier A 1980-1508
Met ingang van 1959 heeft het bestuur van het Groene Kruis afd. Dordrecht dit Kraamcentrum onder beheer.
De gemeenteraad besloot in zijn vergadering van 4 februari 1969 punt nr. 40, bijl. nr. 49 de subsidieëring van Kraamcentra m.i.v. het jaar 1970 te beëindigen omdat de financiëring van de kraamzorg in 1966 ingrijpend werd gewijzigd. De rijkssubsidie werd op 100% gebracht, met uitzondering van de kosten van de kraamverzorgsters. Daarvoor werd geen rijkssubsidie meer verleend. Daarentegen werd de Kraamzorg opgenomen in het verstrekkingspakket van de Ziekenfondsen, zij het niet voor 100%. Indien de overblijvende kosten bezwaarlijk waren kon een beroep worden gedaan op de Algemene Bijstandswet. Zie voor deze stukken het dossier A 1980-1508
Organisatie: Regionaal Archief Dordrecht
laatste wijziging 27-11-2014
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1920 - 1945
Auteur:
---
Omvang:
54,88 meter
Licentie:
Titel inventaris:
Gemeente Dordrecht (dossiers afgesloten in 1945)
Categorie:
Archiefvormer(s):
laatste wijziging 05-02-2024
3.296 beschreven archiefstukken