Uw zoekacties: Hervormd Bestedelingenhuis en zijn rechtsopvolgers

255 Hervormd Bestedelingenhuis en zijn rechtsopvolgers ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
1. Geschiedenis
2. Organisatie
3. Het archief
255 Hervormd Bestedelingenhuis en zijn rechtsopvolgers
Inleiding
3.
Het archief
Het archief van het Hervormd bestedelingenhuis werd in maart 1974 van het centrum 'Crabbehoff' naar het Gemeentearchief Dordrecht overgebracht en in bruikleen gegeven. Het archief van het Kiescollege van het Hervormd bestedelingenhuis werd in oktober 1975 als schenking overgedragen aan het Gemeentearchief door de secretaris van het college, D.W. Beels. Wie zorgden voor de administratieve neerslag? De regent-secretaris maakte de notulen, voerde de correspondentie en had het toezicht op het archief van het tehuis. De regent-rentmeester voerde, eventueel bijgestaan door een boekhouder, de administratie en boekhouding, waarbij hem basisgegevens werden verstrekt door de binnenvader, later door de directrice. In dit verband was het een belangrijke taak van de binnenvader of directrice veranderingen in gegevens met betrekking tot de verpleegden en het personeel te administreren. Verder hield de binnenvader maandstaten van het verschuldigde aan leveranciers bij. De directrice hield tevens de administratie van verpleegkosten bij. De administratieve neerslag van het Kiescollege was voor zover thans aanwezig het werk van de secretaris.
De oude orde van het archief van het tehuis bestond uit een volgnummering van de brieven tot omstreeks 1890. De latere, niet genummerde brieven waren eveneens meestal chronologisch opgeborgen. Verder was er weinig van een oude orde te ontdekken. Terwille van de toegankelijkheid van het archief en de overzichtelijkheid van de inventaris kon de oude orde slechts gedeeltelijk gehandhaafd worden. De brieven werden zo veel mogelijk chronologisch gerangschikt. Was er duidelijk sprake van een zaak dan werden brieven meestal systematisch geordend. Zo werden de stukken betreffende de talrijke legaten en schenkingen per legaat of schenking genummerd en in een omslag gedaan. De facturen en kwitanties, die van 1930 af waren bewaard gebleven, werden voor het merendeel vernietigd. Vrijwel alleen facturen met betrekking tot bijzondere gebeurtenissen, zoals de watersnood van 1953 en jubilea, werden in het archief gelaten. De hoofdindeling van de inventaris is in Stukken van algemene aard en Stukken betreffende bijzondere onderwerpen. De stukken betreffende bijzondere onderwerpen zijn ondergebracht in zes rubrieken. De stukken van het Kiescollege werden uit hoofde van hun gering aantal in dezelfde band als de stukken van het tehuis zelf vermeld, hoewel afzonderlijk geïnventariseerd. Gevreesd moet worden, dat de ontbrekende stukken niet meer te achterhalen zijn.
Een aantal stukken uit het archief van het tehuis werden opgenomen in de Bibliotheek, Handschriftenverzameling en Historisch-Topografische Atlas van het Gemeentearchief, terwijl er anderzijds ook stukken uit de Bibliotheek en Handschriftenverzameling in het archief van het tehuis opgenomen werden. Zo werden er dubbele exemplaren van reglementen, instructies en verslagen, alsmede literatuur betreffende de bejaardenzorg en kranteartikelen betreffende het oude tehuis en het nieuwe centrum in de Archiefbibliotheek op- genomen. Uit de bibliotheek werden stukken ontvangen van kort na de oprichting van het tehuis. Enige manuscripten betreffende particuliere personen werden uit het archief gehaald en in de Handschriftenverzameling opgenomen. Een handschrift van de Hervormde diaconie, dat gedeeltelijk betrekking had op het tehuis, is zonder nummer in deze inventaris vermeld. In de Historisch-Topografische Atlas werden enige al dan niet dubbele afbeeldingen uit het archief opgenomen. Belangrijke afbeeldingen werden, zonder nummer, in deze inventaris opgenomen.
4. Literatuurlijst
5. Bijlage A Lijst van voorzitters van het Hervormd bestedelingenhuis
6. Bijlage B Lijst van secretarissen van het Hervormd bestedelingenhuis
7. Bijlage C Lijst van rentmeesters van het Hervormd bestedelingenhuis
8. Bijlage D Lijst van voorzitters en secretarissen van het Kiescollege
9. Bijlage E Lijst van binnenvaders en -moeders en directrices

Kenmerken

Datering:
1847 - 2016
Auteur:
P.J. Bos (1976) en T.J. de Bruijn (2016)
Omvang:
3,75 meter
Titel inventaris:
Hervormd Bestedelingenhuis en zijn rechtsopvolgers