Uw zoekacties: Nederlandse spoorwegen, bestuursorganen

948 Nederlandse spoorwegen, bestuursorganen ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Inventaris
2. Archief van Prof.dr.ir. J. Goudriaan
948 Nederlandse spoorwegen, bestuursorganen
Inventaris
2.
Archief van Prof.dr.ir. J. Goudriaan
NB:
Prof.dr.ir.J. Goudriaan was President directeur in de jaren 1938 tot 1941. Hij werd door de Staat naar voren geschoven om de Nederlandse Spoowegen te commercialiseren en organisatorisch te moderniseren. Goudriaan had op dit gebied een reputatie opgebouwd bij Philips. De interne kandidaat voor de post van President-Directeur van de zijde van de NS, Ir. Hupkes, werd daarbij terzijde geschoven. Het optreden van Goudriaan sloot vanaf het begin slecht aan bij de NS-cultuur, waardoor er al snel veel weerstand tegen zijn persoon en optreden ontstond. De inval door de Duitsers in mei 1940 zorgde ervoor dat de NS onder toezicht werd gesteld. Hupkes greep deze gelegenheid aan om zich van Goudriaan te ontdoen. Hij kreeg hierbij hulp van de Secretaris-Generaal van het Ministerie van Waterstaat, Spitzen. Goudriaan verdween naar Engeland. In september 1944 kwam Goudriaan in het bevrijde zuiden van Nederland, om precies te zijn in Eindhoven, weer boven water. Door de regering in Londen werd hij in zijn oude functie hersteld en belast met de wederopbouw van de spoorwegen in het bevrijd gebied. De Directie in Utrecht kon voorlopig nog niets hiertegen doen. Maar toen in april 1945 de voormalig kapitein van de Bureau Inlichtingen, Tromp, Minister van Waterstaat werd, was het lot van Goudriaan bezegeld. Vlak na de bevrijding zette Tromp Goudriaan onder druk om vrijwillig afstand te doen van zijn functie bij de Nederlandse Spoorwegen.
Organisatie: Het Utrechts Archief
Bijlagen
Overzicht van de voorzitters van de Raad van Commissarissen
Overzicht van de voorzitters van de Directie, later Hoofddirectie

Kenmerken

Datering:
1917-1995
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de bestuursorganen 1917-1995
Auteur:
Medewerkers project 'Historisch archief Nederlandse Spoorwegen', in samenwerking met het Nederlands Spoorwegmuseum
Datering toegang:
2000
Openbaarheid:
Er zijn niet-openbare bestanddelen
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
43,96 m zuurvrije dozen