Uw zoekacties: Fundaties te Utrecht na 1813

848 Fundaties te Utrecht na 1813 ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Archieven en inventarisatie
Literatuur
Inventaris
5. Archief van de fundatie van Huybert Edmontsz. van Buchell
848 Fundaties te Utrecht na 1813
Inventaris
5.
Archief van de fundatie van Huybert Edmontsz. van Buchell
Datering:
(1795) 1814-1978
NB:
Oprichting
De fundatie is in 1579 ingesteld door Huybert Edmontsz. van Buchell bij een met eigen hand geschreven uiterste wil. Hij benoemde tot zijn enige erfgenamen 100 burgers van Utrecht, die aan bepaalde eisen moesten voldoen. Zo moesten zij arm, zedig en vroom zijn, wettig gehuwd zijn en ten minste twee wettige kinderen te onderhouden hebben.
Doel
Het kapitaal was bestemd tot het doen van uitkeringen (preuves) aan 100 armen uit de parochie van St. Jacob. Dankzij de medewerking van de pastoor van de parochie (na de Reformatie de predikant van de Jacobikerk) was het steeds mogelijk genoeg burgers te vinden die aan de door Van Buchell gestelde eisen voldeden. Naast de preuves werden in de wintermaanden extra uitkeringen gegeven.
Beheer
Vanaf het begin berustte het beheer deels bij de stad. Als executeurs traden op de burgemeester (oorspronkelijk de regerende twee burgemeesters), de kantonrechter (oorspronkelijk de twee oudste regerende schepenen en van 181 1-1838 de vrederechters) en de predikant tot wiens wijk de Jacobikerk behoorde (vroeger de pastoor van de St. Jacobskerk). De administratie werd gevoerd door een rentmeester
Organisatie: Het Utrechts Archief

Kenmerken

Datering:
(1795) 1814-1978
Toegangstitel:
Inventaris van de archieven van fundaties te Utrecht na 1813 (1795) 1814-1978
Auteur:
J.N. van der Meulen
Datering toegang:
2006
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Het archiefblok bevat archiefbescheiden met verschillende rechtstitels
Omvang:
3,67 zuurvrije dozen
Thema trefwoorden: