Uw zoekacties: Vereeniging tot hulpverleening van behoeftige kraamvrouwen te Utrecht

726-1 Vereeniging tot hulpverleening van behoeftige kraamvrouwen te Utrecht ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Ontstaan
Bestuur
726-1 Vereeniging tot hulpverleening van behoeftige kraamvrouwen te Utrecht
Inleiding
Bestuur
Organisatie: Het Utrechts Archief
In 1830 telde het bestuur, dat alleen uit vrouwen bestond, twaalf leden (de voorzitster daaronder niet begrepen), zodat aan ieder lid het toezicht over een wijk (kwartier) kon worden opgedragen. Ter vervulling van een openvallende plaats in het bestuur kozen B. en W. uit een dubbeltal vrouwen een nieuw lid. Ook moesten B. en W. jaarlijks de rekeningen inzien en goedkeuren. De leden van het bestuur benoemden bij vacature een voorzitster uit hun midden, alsmede een lid of een "heer buiten het bestuur", voor het "voeren der pen en het houden der noodige aantekeningen" en een ontvanger, die belast werd met het innen der inschrijfgelden en het doen der uitgaven.
In 1862 bestond het bestuur uit een voorzitster, een secretaressethesaurierster en twaalf leden, die ieder wederom het toezicht over een der stadswijken opgedragen kregen. Alle inmenging van het gemeentebestuur, zowel wat betreft de benoeming der bestuursleden als de goedkeuring der rekeningen, was uitgesloten.
In 1911 bestond het bestuur uit een presidente, een vice-presidente, een secretaresse, een penningmeesteres bijgestaan door administratrices voor de inschrijving der patiënten, en een "Comité van toezicht", waaruit later de "Commissie van bezoekdames" is ontstaan. *  .
De administratrices en de bezoekdames werden uit de leden gekozen op voordracht van het bestuur. Het aantal werd in de algemene vergadering bepaald. De administratrices hielden een wekelijks spreekuur, bijgestaan door een of meerdere zusters. Zij schreven de aanstaande kraamvrouwen in; tevens controleerden en behartigden zij de administratieve aangelegenheden der vereniging. De bezoekdames brachten een bezoek aan de kraamvrouwen, die daarvoor door de administratrices in overleg met de zusters werden opgegeven. Zij brachten dan kleding, levensmiddelen en eventueel extra voeding.
Werkzaamheden
Geldmiddelen
Opheffing
Archief

Kenmerken

Datering:
1830-1973
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de vereeniging tot hulpverleening aan (behoeftige) kraamvrouwen te utrecht 1830-1973
Auteur:
C.J.H.M. van de Panne-van Deuren
Datering toegang:
1978
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Schenking (van een niet overheidsarchief)
Omvang:
1,24 m zuurvrije dozen
Categorie: