Uw zoekacties: Provinciale Kerkvergadering van Utrecht

52-1 Provinciale Kerkvergadering van Utrecht ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Organisatie
Het archief
52-1 Provinciale Kerkvergadering van Utrecht
Inleiding
Het archief
Organisatie: Het Utrechts Archief
De zorg voor het archief van de provinciale synode berustte eertijds bij het dagelijks bestuur, de zogenaamde gedeputeerden der synode. Vanaf 1686 is er een register bijgehouden, waarin de elk jaar opnieuw gekozen praesides en scribae een verklaring van overname moesten tekenen. Uit deze registers blijkt ook dat men pogingen heeft gedaan het archief te ordenen en herordenen. Zo werd in 1774 het archief opnieuw geordend door Henricus Schouw, predikant te Utrecht, die dit werk op zig genomen hebbende, den 24 october --- aen de Hoog Eerwaerde Heeren Deputaten, gemelde kas in ordre heeft ter Hand gestelt. Bij deze "herinventarisatie" komt Henricus Schouw tot de konklusie, dat er behalve de stukken die al vroeger vermist werden, nog meer stukken zoekgeraakt zijn waerbij er ook nu, bij de nauwkeurige opneminge der kas nog meer bevonden worden t 'ontbreken, welke door mij niet ontdekt of gevonden zijn.
De oude orde van het archief werd gevormd door series acta van de provinciale synode van de gedeputeerden der synode en van andere provinciale synoden. Daarnaast bestond er een serie resoluties, beschikkingen en plakkaten betreffende kerkelijke onderwerpen, die thans niet meer aanwezig is. Verder kende men een kleyne kas, waarin de stukken betreffende bijzondere onderwerpen bewaard werden. Het grootste gedeelte van het archief is sterk door de tand des tijds aangetast. * 
De oude orde is zoveel mogelijk hersteld, aangezien in de loop der tijd verschillende stukken zijn samengevoegd tot "ingekomen stukken" en "stukken betreffende beroepsprocedures". Al deze pakken zijn weer opgesplitst, waardoor het ook voor de gebruiker gemakkelijker wordt dit archief te raadplegen.
Het archief van het provinciaal kerkbestuur is in veel betere staat en bestaat voornamelijk uit series. Naast een serie acta is er een grote serie, chronologisch geordende, ingekomen en afschriften van uitgaande stukken, waarop agenda's zijn. Het resterende is buiten de series gehouden en valt onder de noemer "stukken betreffende bijzondere onderwerpen". De orde is vrijwel geheel gehandhaafd.
Uit de korrespondentie betreffende de overbrenging van het archief van de domkerk naar het dienstgebouw van de hervormde gemeente Utrecht in 1931 blijkt, dat er bij het archief een bibliotheek hoorde. Deze is echter voor het grootste gedeelte verdeeld over verschillende instanties. Een gedeelte is geschonken aan de bibliotheek der kerkelijke hoogleraren te Utrecht, een ander gedeelte aan de archivaris der nederlandse hervormde kerk te Den Haag, waaronder een serie plakkaten en ordonnantiën van de Staten van Utrecht. Een klein gedeelte is tenslotte bij het archief gebleven. * 
Het archief van de provinciale kerkvergadering en haar organen van bijstand is dossiersgewijs geordend, al is dit niet altijd even konsekwent gedaan. Er bevonden zich namelijk ook pakken chronologisch geordende "ingekomen stukken" en "diversen", die nu bij de inventarisatie zoveel mogelijk in de dossiers zijn ondergebracht. In sommige gevallen zijn nieuwe dossiers gevormd.
De archieven van de organen van bijstand kunnen over het algemeen beschouwd worden als zelfstandige archieven, aangezien er notulen, ingekomen en uitgaande stukken en verslagen in aangetroffen werden. Zij zijn in deze inventaris dan ook als zodanig beschouwd en apart geordend en beschreven.
In 1949 werd het archief van het provinciaal kerkbestuur, met daarin het zogenaamde oud-archief van de provinciale synode, aan het rijksarchief in Utrecht in bewaring gegeven. In 1984 volgde het restant van het archief van het kerkbestuur en het archief van de provinciale kerkvergadering tot ca. 1976.
De gebruiker van de inventaris wordt aangeraden het onderzoek te beginnen met de acta of notulen en aan de hand daarvan de stukken of delen die hij of zij wenst in te zien, aan te vragen. Stukken jonger dan vijfenzeventig jaar zijn slechts met machtiging van de bewaargever, de provinciale kerkvergadering, in te zien.
Bewerkingsgeschiedenis
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1619-1970
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Provinciale Kerkvergadering van Utrecht (1590) 1619-1970 (1985)
Auteur:
M. Zandbergen
Datering toegang:
1985
Datering bewerking:
2011
Openbaarheid:
Stukken jonger dan 75 jaar slechts ter inzage na toestemming inbewaargever
Rechtstitel:
Het archiefblok bevat archiefbescheiden met verschillende rechtstitels
Omvang:
32,56 m oude verpakking