Uw zoekacties: Stichting Vrienden van het Bureau voor Levens- en Gezinsvrag...

1723 Stichting Vrienden van het Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Stichting Vrienden van het Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag
1723 Stichting Vrienden van het Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag
Inleiding
Stichting Vrienden van het Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag
Organisatie: Het Utrechts Archief
De Stichting Vrienden van het Bureau voor Levens- en Gezinsvragen is opgericht op 30 december 1980 op initiatief van de Stichting Bureau voor Levens- en Gezinsmoeilijkheden op humanistische grondslag. Aanleiding was de op handen zijnde overgang van het Bureau naar het Regionaal Instituut voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg (RIAGG) en de daarmee samenhangende wijziging in haar financieringsmodel: financiering via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) in plaats van subsidiëring door het Ministerie van Cultuur Recreatie en Maatschappelijk werk. De stichting had als doel het financieel steunen van nuttige activiteiten op het gebied van de algemene geestelijke gezondheidszorg in de provincie Utrecht. Bestuursleden werden benoemd in overleg met het bestuur van de afdeling Utrecht van Humanitas en het bestuur van de gemeenschap Utrecht van het Humanistisch Verbond. De Stichting ondersteunde in het kader van haar doelstelling zowel projecten van de Stichting Bureau voor Levens- en Gezinsmoeilijkheden als van Humanitas en het Humanistisch Verbond, zoals het verzorgen van trainingen voor medewerkers, aanschaf van videoapparatuur voor gedragsanalyses en een onderzoek naar de behoeften aan tijdelijke onderdak voor psychiatrische patiënten buiten psychiatrische inrichtingen.
Het is onbekend tot wanneer de stichting is blijven bestaan. In de bestuursnotulen van 1984 wordt gesproken over opheffing, maar de laatste stukken dateren uit 1986.
Archief en inventarisatie
Addendum
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1980-1986
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Stichting Vrienden van het Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag 1980-1986
Auteur:
W. Koolen en W. Cox
Datering toegang:
2012
Datering bewerking:
2019
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
0,06 m