Uw zoekacties: Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein en De Regenboog school

1663 Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein en De Regenboog school ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Het Lom-onderwijs: onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden
De Stichting Samenwerkingsschool Nieuwegein voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden
Beknopt overzicht van het algemeen en dagelijks bestuur
Ouderraad
N.B. Bij de wijziging van de statuten op 21 januari 1988 is het woord oudervereniging vervangen door ouderraad. Zie Inventaris van het archief van Nieuwegein 1971-1990, nr. 4861.
Financieel beleid
Oprichting
Leerlingenbeleid
1663 Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein en De Regenboog school
Inleiding
Leerlingenbeleid
Organisatie: Het Utrechts Archief
De Regenboog telde in 1994 7 groepen. Men hanteerde de volgende onderverdeling: aanvangs-, onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwgroepen. Er bestond geen kleuterafdeling, omdat de school destijds volgroeid was. *  De school kent een toelatingscommissie, bestaande uit een schoolarts, een academisch gevormd klinisch pedagoog, het hoofd van de school en een maatschappelijk werk(st)er. De toelatingscommissie staat onder voorzitterschap van het hoofd en bij hem berust de verantwoordelijkheid over de toelating. De procedure houdt in dat het kind, nadat het is aangemeld voor een plaatsing, wordt uitgenodigd voor 3 onderzoeken:
Het psychologisch onderzoek verricht door de klinisch pedagoog; het medisch onderzoek verricht door de schoolarts; het pedagogisch-didactisch onderzoek verricht door het hoofd van de school. Tegelijkertijd met de uitnodiging voor het onderzoek, ontvangen de ouders een vragenlijst over de ontwikkeling van het kind en de pedagogische situatie thuis. Het hoofd van de school nodigt de ouders uit om de resultaten van de onderzoeken te bespreken. Zodoende worden ze op de hoogte gesteld van het advies van de toelatingscommissie. Soms wordt het kind terugverwezen naar de school van herkomst. Het advies van de toelatingscommissie wordt dan met de desbetreffende leerkracht en het hoofd van die school doorgesproken. Als het kind geplaatst wordt kan dat een volledige plaatsing zijn of een proefplaats
De groepen blijven in principe de gehele schoolloopbaan bij elkaar. De indeling van de groep vindt plaats volgens een aantal criteria, te weten: leeftijd, leesniveau, het niveau van sociaal functioneren. De kinderen blijven nooit zitten. Zij werken naar eigen aanleg en tempo de leerstof door. leder nieuw schooljaar gaat het kind verder waar het gebleven was. Elk jaar vindt er een schoolverlatersonderzoek plaats. Gekeken wordt met name naar die vorm van voortgezet onderwijs, waar het kind het meest geschikt voor is. De school werkt volgens een schoolwerkplan. Dit is verdeeld in twee onderdelen: het algemeen en een specifiek schoolwerkplan. Het algemeen schoolwerkplan bevat de grote lijnen van de vakken zoals wereldverkenning, samenlevingskunde. Het specifiek schoolwerkplan is een toegespitst plan naar de problemen die ieder kind individueel kan hebben. Lezen, schrijven en rekenen wordt altijd individueel gegeven. Het toekenning van cijfers is afgeschaft.
Overlegstructuren
Ouderparticipatie
Archieven
Inventarisatie
Bijlage
Lijst van voor vernietiging in aanmerking gekomen stukken
N.B. De nummers verwijzen naar de door de Stichting Samenwerkingsschool Nieuwegein vervaardigde plaatsingslijst, opgenomen in inv.nr. 13

Kenmerken

Datering:
1978-1995
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden 1978-1992 (1997) en van het archief van De Regenboog school voor speciaal onderwijs 1978-1994 (1997)
Auteur:
C.J.H.M. van Deuren
Datering toegang:
1998
Datering bewerking:
2011
Notabene:
In bruikleen gegeven door de Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein
Openbaarheid:
Met het oog op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van nog levende personen zijn enkele inventarisnummers pas openbaar na 100 jaar of na schriftelijke toestemming van de inbewaargever
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Fonds:
Gemeente Nieuwegein (oorspr. toegangsnr. 45). Archieven van verenigingen, stichtingen en genootschappen
Plaatsnaam:
Nieuwegein
Omvang:
1,23 m
Rubrieken: