1663 Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein en De Regenboog school ( Het Utrechts Archief )
1663
Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein en De Regenboog school
Inleiding
Ouderraad
N.B. Bij de wijziging van de statuten op 21 januari 1988 is het woord oudervereniging vervangen door ouderraad. Zie Inventaris van het archief van Nieuwegein 1971-1990, nr. 4861.
N.B. Bij de wijziging van de statuten op 21 januari 1988 is het woord oudervereniging vervangen door ouderraad. Zie Inventaris van het archief van Nieuwegein 1971-1990, nr. 4861.
Leerlingenbeleid
1663 Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein en De Regenboog school
Inleiding
Leerlingenbeleid
De Regenboog telde in 1994 7 groepen. Men hanteerde de volgende onderverdeling: aanvangs-, onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwgroepen. Er bestond geen kleuterafdeling, omdat de school destijds volgroeid was. * De school kent een toelatingscommissie, bestaande uit een schoolarts, een academisch gevormd klinisch pedagoog, het hoofd van de school en een maatschappelijk werk(st)er. De toelatingscommissie staat onder voorzitterschap van het hoofd en bij hem berust de verantwoordelijkheid over de toelating. De procedure houdt in dat het kind, nadat het is aangemeld voor een plaatsing, wordt uitgenodigd voor 3 onderzoeken:
Het psychologisch onderzoek verricht door de klinisch pedagoog; het medisch onderzoek verricht door de schoolarts; het pedagogisch-didactisch onderzoek verricht door het hoofd van de school. Tegelijkertijd met de uitnodiging voor het onderzoek, ontvangen de ouders een vragenlijst over de ontwikkeling van het kind en de pedagogische situatie thuis. Het hoofd van de school nodigt de ouders uit om de resultaten van de onderzoeken te bespreken. Zodoende worden ze op de hoogte gesteld van het advies van de toelatingscommissie. Soms wordt het kind terugverwezen naar de school van herkomst. Het advies van de toelatingscommissie wordt dan met de desbetreffende leerkracht en het hoofd van die school doorgesproken. Als het kind geplaatst wordt kan dat een volledige plaatsing zijn of een proefplaats
Het psychologisch onderzoek verricht door de klinisch pedagoog; het medisch onderzoek verricht door de schoolarts; het pedagogisch-didactisch onderzoek verricht door het hoofd van de school. Tegelijkertijd met de uitnodiging voor het onderzoek, ontvangen de ouders een vragenlijst over de ontwikkeling van het kind en de pedagogische situatie thuis. Het hoofd van de school nodigt de ouders uit om de resultaten van de onderzoeken te bespreken. Zodoende worden ze op de hoogte gesteld van het advies van de toelatingscommissie. Soms wordt het kind terugverwezen naar de school van herkomst. Het advies van de toelatingscommissie wordt dan met de desbetreffende leerkracht en het hoofd van die school doorgesproken. Als het kind geplaatst wordt kan dat een volledige plaatsing zijn of een proefplaats
De groepen blijven in principe de gehele schoolloopbaan bij elkaar. De indeling van de groep vindt plaats volgens een aantal criteria, te weten: leeftijd, leesniveau, het niveau van sociaal functioneren. De kinderen blijven nooit zitten. Zij werken naar eigen aanleg en tempo de leerstof door. leder nieuw schooljaar gaat het kind verder waar het gebleven was. Elk jaar vindt er een schoolverlatersonderzoek plaats. Gekeken wordt met name naar die vorm van voortgezet onderwijs, waar het kind het meest geschikt voor is. De school werkt volgens een schoolwerkplan. Dit is verdeeld in twee onderdelen: het algemeen en een specifiek schoolwerkplan. Het algemeen schoolwerkplan bevat de grote lijnen van de vakken zoals wereldverkenning, samenlevingskunde. Het specifiek schoolwerkplan is een toegespitst plan naar de problemen die ieder kind individueel kan hebben. Lezen, schrijven en rekenen wordt altijd individueel gegeven. Het toekenning van cijfers is afgeschaft.
laatste wijziging 25-12-2019
61 beschreven archiefstukken
Inventaris
laatste wijziging 25-12-2019
61 beschreven archiefstukken
Bijlage
laatste wijziging 25-12-2019
61 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1978-1995
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden 1978-1992 (1997) en van het archief van De Regenboog school voor speciaal onderwijs 1978-1994 (1997)
Auteur:
C.J.H.M. van Deuren
Datering toegang:
1998
Datering bewerking:
2011
Notabene:
In bruikleen gegeven door de Stichting samenwerkingsschool Nieuwegein
Openbaarheid:
Met het oog op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van nog levende personen zijn enkele inventarisnummers pas openbaar na 100 jaar of na schriftelijke toestemming van de inbewaargever
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Fonds:
Gemeente Nieuwegein (oorspr. toegangsnr. 45). Archieven van verenigingen, stichtingen en genootschappen
Plaatsnaam:
Nieuwegein
Omvang:
1,23 m
Rubrieken:
Categorie:
laatste wijziging 25-12-2019
61 beschreven archiefstukken