Uw zoekacties: Generaal College voor de Behandeling van Bezwaren en Geschillen

1501 Generaal College voor de Behandeling van Bezwaren en Geschillen ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Generale Commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen in de Nederlandse Hervormde Kerk
Archief en inventarisatie
1501 Generaal College voor de Behandeling van Bezwaren en Geschillen
Inleiding
Archief en inventarisatie
Organisatie: Het Utrechts Archief
Het archief (omvang 13 m) bevond zich vanaf 1999 bij het Landelijk Dienstencentrum van de Samen-op-Weg-kerken en bestond uit de volgende onderdelen:
- commissiearchief over 1951-1969 (omvang ca. 2 m). Hiervan was een aparte getypte (ongedateerde) plaatsingslijst met 25 nummers. Dit archief berustte tot 1972 bij de secretaris, mr. J.M. van der Vorm, op diens kantoor te Rotterdam. In dat jaar vroeg hij aan dr. R.J. Mooi, secretaris Algemene Zaken van de Generale Synode of het archief in de archiefruimte van de Nederlandse Hervormde Kerk te Den Haag geplaatst kon worden, dit in verband met zijn aftreden als secretaris per 1 februari 1972. Volgens gegevens in de correspondentie is het archief vervolgens onder beheer van de kerkelijk archivaris, dr. J.P. van Dooren, gekomen. Bij de correspondentie was een handgeschreven plaatsingslijstje aanwezig. Na de overdracht is een nieuwe (getypte) inventarislijst opgesteld. Enkele beschrijvingen op de handgeschreven lijst ontbreken echter op de getypte lijst. Voorbeelden hiervan zijn de notulen uit de periode 1951-1960 en een kasboek uit de jaren vijftig. Tot op heden zijn deze niet aangetroffen.
- commissiearchief over ca. 1970-1982. Dit gedeelte (omvang ca. 2 m) is in 1985 door de voormalige secretaris, mr. W.A. Koudijs, overgedragen aan de kerkelijk archivaris. Blijkens het bijgevoegde lijstje (in handschrift) bestond het bestand uit documentatie vanaf 1940 en archief vanaf ca. 1970. De documentatie werd in 1999 niet meer aangetroffen bij het archief.
- commissiearchief over ca. 1983-1984. Dit gedeelte is in oktober 1984 door de voormalige secretaris, mr. W.A. Koudijs overgedragen aan zijn opvolger, mw. mr. T.M. Willemze. Bij de overdracht is een lijstje gemaakt (zie hiervoor inv.nr. 26)
- commissiearchief over ca. 1985-1997. Dit gedeelte is op 1 oktober 1999 afgesloten bij de verhuizing van het secretariaat van Leidschendam naar Utrecht. Op dit gedeelte was geen toegang aanwezig; de toegang vormde de opschriften op de dozen.
- commissiearchief over 1998-2004. Dit gedeelte (omvang ca. 3 m) is eind 2004 overgedragen en na bewerking (2004-2005) toegevoegd aan het archief. Enkele bestanddelen (periode 1998-2004) werden nog niet overgedragen in verband met het belang voor de administratie. Deze zijn november 2011 alsnog overgedragen. Het betrof hierbij met name series notulen en besluiten en beslissingen en zaakdossiers uit 2003/2004. Andere aanvullingen op dit archiefgedeelte (omvang ca. 1 m) waren reeds in 2006 en 2007 ontvangen en vervolgens in 2008 verwerkt.
- gedeponeerde archieven van de commissie voor bezwaren en geschillen in de provincie Gelderland over 1951-ca. 1990 en van de visitatoren-provinciaal Gelderland over 1951-ca. 1985 (omvang 4 m). Deze archieven zijn afgezonderd.
In 2004 zijn de bovengenoemde archiefgedeelten van de Generale commissie opnieuw beschreven. Na aanvullingen in november 2011 werd het archief definitief beschreven in onderhavige inventaris. Hierin opgenomen zijn ook stukken, afkomstig uit het synodearchief van voor 1973. De stukken waren vermengd met het synodearchief, waarschijnlijk omdat dr. R.J. Mooi ook enige tijd secretaris van de commissie was. Bij de inventarisatie zijn kladstukken, concepten, dubbele stukken en niet-doorgegane zaken vernietigd. Het archief is voorzien van nieuwe dozen en mappen. De uiteindelijke omvang bedraagt 11,6 m.
Op het archief is een openbaarheidsbeperking van 50 jaar van toepassing.
Utrecht, 2012
F. Schoonheim
Addendum
Addendum (2)
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1951-2004
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Generale Commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen in de Nederlandse Hervormde Kerk 1951-2004
Auteur:
F. Schoonheim
Datering toegang:
2012
Datering bewerking:
2016, 2023
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Op het archief is een openbaarheidsbeperking van 50 jaar van toepassing
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
11,6 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen