Uw zoekacties: Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU)
x1313 Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU) ( Het Utrechts Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

1313 Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU) ( Het Utrechts Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht
1313 Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU)
Inleiding
Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht
Organisatie: Het Utrechts Archief
Nadat de gemeente Utrecht in 1902 al besloten had tot de oprichting van een elektriciteitscentrale, zette de gemeenteraad vervolgens middels een besluit in een vergadering van 27 oktober 1904 een nieuw traject in om tot een gemeentelijke exploitatie van elektrische trams te komen. Het kwam tot de oprichting van het Gemeentelijk Trambedrijf van Utrecht (GTU) als onderdeel van het Gemeentelijk Electrisch Bedrijf van Utrecht. Deze laatste werd vanaf 1909 officieel aangeduid als Gemeentelijk Electriciteits- en Trambedrijf. .
Met het oog op de veranderende behoeften in het openbaar vervoer besloot de gemeente Utrecht in 1924 om naast de tramdiensten een autobusdienst in te stellen. Met als voordelen de grotere flexibiliteit en snelheid voor de bussen moest de tramdienst het onderspit delven: de laatste tramdienst verdween in september 1938. .
Naar aanleiding van de opheffing van het trambedrijf werd de naam gewijzigd in Gemeentelijk Gas-, Electriciteit-, Bus- en Radiobedrijf van Utrecht (GEBRU). Als gevolg van het overgaan van het beheer van het radiodistributienet naar de PTT werd de naam GEBRU vervolgens op 1 maart 1954 gewijzigd in Gemeentelijk Energie- en Vervoerbedrijf Utrecht (GEVU).
Ten behoeve van de stalling van de bussen werd op 1 september 1962 een nieuw gebouwde werkplaats (Garagebedrijf) aan de Europalaan geopend. Op 4 november 1974 betrok het hoofdkantoor van de GEVU een gehuurd gedeelte van het nieuw gebouwde kantorencomplex van Hoog Catharijne.
Al enige tijd werd reeds gespeeld met de gedachte om het Energiebedrijf te splitsen van het Vervoersbedrijf. In de gemeenteraadsvergadering van 9 december 1976 werd ten slotte het voorstel aangenomen om vanaf 1 januari 1977 het GEVU te scheiden in een Gemeentelijk Energiebedrijf (GEB) en een Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU). In het kader van de door de landelijke overheid beoogde marktwerking in het regionale vervoer werden er vervolgens vanaf 1995 plannen gemaakt om tot verzelfstandiging van het GVU te komen. .
Het GVU heeft vanaf de jaren negentig van de twintigste eeuw gewerkt aan de ontwikkeling van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de gemeente Utrecht, toepassingen voor het openbaar vervoer om tot een kwaliteitssprong te komen ten aanzien van busbanen, haltes, reizigersinformatie en busmaterieel. In 2000 werden hiervoor de eerste werkzaamheden in gang gezet. .
De gewenste verzelfstandiging kwam uiteindelijk op 31 december 2003 tot stand: het Utrechtse vervoerbedrijf ging vanaf 1 januari 2004 verder als verzelfstandigde onderneming GVU NV met de gemeente Utrecht als enige aandeelhouder. Op 8 december 2006 werden ten slotte alle aandelen door de gemeente verkocht aan Connexxion.
In januari 2006 werd door het Garagebedrijf aan de Europalaan een nieuw gebouw in gebruik genomen. Het hoofdkantoor van GVU NV in Hoog Catharijne werd eind 2009 eveneens naar de Europalaan overgebracht.
Archief en inventarisatie
Literatuur
thumbnail
Kenmerken
Datering:
1977-2004
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU) 1977-2004 (2006)
Auteur:
T.L.H. van de Sande
Datering toegang:
2011
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Op inv.nrs. 373-395, 487, 519, 585-593, 602, 604 en 619 is een openbaarheidsbeperking van 50 jaar van toepassing
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
33 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Rubrieken:
Categorie:
Archiefvormer(s)::
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS