GAS.02 Gemeente Sevenum ( Gemeentearchief Horst aan de Maas )

GAS.02
Gemeente Sevenum
Voorwoord
Het doet mij deugd dat dit voorwoord gelezen wordt. Het betekent immers dat u erg geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Sevenum. U wilt weten waarom en op welke gronden het Sevenumse gemeentebestuur beslissingen genomen heeft, waarvan het vond dat het algemeen belang gediend werd. Welnu, voor u is 40 jaar Sevenumse geschiedenis toegankelijk gemaakt middels deze inventaris van het gemeentearchief.
Maar dit niet alleen, deze inventaris biedt u ook toegang tot de archieven van het Burgerlijk Armbestuur (periode, 1947-1964), de Stichting Sevenum tot het oprichten en exploiteren van Peelboerderijen (periode, 1949-1967) en de archieven van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (periode, 1951-1992). Ook u weet, dat ons archief als het ware het collectief geheugen vanonze gemeente is. Het herbergt een schat aan informatie over de geschiedenis van Sevenum en haar inwoners.
Maar dit niet alleen, deze inventaris biedt u ook toegang tot de archieven van het Burgerlijk Armbestuur (periode, 1947-1964), de Stichting Sevenum tot het oprichten en exploiteren van Peelboerderijen (periode, 1949-1967) en de archieven van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (periode, 1951-1992). Ook u weet, dat ons archief als het ware het collectief geheugen vanonze gemeente is. Het herbergt een schat aan informatie over de geschiedenis van Sevenum en haar inwoners.
Ik nodig u dan ook van harte uit van deze inventaris kennis te nemen in de hoop, dat uw belangstelling voor het Sevenumse van weleer zo zeer wordt geprikkeld, dat de beschreven archiefbescheiden door u worden geraadpleegd.
Vanzelfsprekend dank ik als archiefbeheerder van de gemeente Sevenum alle functionarissen van Doxis Informatiemanagement, maar ook -en niet in de laatste plaats- onze eigen medewerkers van bureau facilitaire zaken, mevrouw Marij Vousden-van Wijlick en de heren Wim Berkers en Michel Janssen. Aan hen komt alle waardering toe; zij hebben deze omvangrijke klus weten te klaren binnen een termijn van 9 maanden!
Sevenum, 30 augustus 2004.
De gemeentesecretaris van Sevenum,
Harry Bongaerts.
Vanzelfsprekend dank ik als archiefbeheerder van de gemeente Sevenum alle functionarissen van Doxis Informatiemanagement, maar ook -en niet in de laatste plaats- onze eigen medewerkers van bureau facilitaire zaken, mevrouw Marij Vousden-van Wijlick en de heren Wim Berkers en Michel Janssen. Aan hen komt alle waardering toe; zij hebben deze omvangrijke klus weten te klaren binnen een termijn van 9 maanden!
Sevenum, 30 augustus 2004.
De gemeentesecretaris van Sevenum,
Harry Bongaerts.
laatste wijziging 02-02-2017
1.663 beschreven archiefstukken
Inleiding
10. Handleiding voor gebruikers
GAS.02 Gemeente Sevenum
Inleiding
10.
Handleiding voor gebruikers
De hoofdindeling van de beschrijvende inventaris van de archieven van de gemeente Sevenum, 1947-1986 is als volgt:
1 Secretariearchief (1939), 1947-1986 (1998)
2 Archief van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, 1951-1992
3 Archief van het Burgerlijk Armbestuur, 1947-1964
4 Archief van de Stichting Peelboerderijen, 1949-1967 (1971)
In de voor u liggende inventaris is voor het secretariearchief de zaaksgewijze ordening gehanteerd conform het registratuurstelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
De ordening volgens het registratuurstelsel is aangepast in die zin dat er een scheiding is aangebracht tussen de stukken van algemene aard en de stukken betreffende bijzondere onderwerpen. Het registratuurstelsel kent die scheiding niet.
1 Secretariearchief (1939), 1947-1986 (1998)
2 Archief van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, 1951-1992
3 Archief van het Burgerlijk Armbestuur, 1947-1964
4 Archief van de Stichting Peelboerderijen, 1949-1967 (1971)
In de voor u liggende inventaris is voor het secretariearchief de zaaksgewijze ordening gehanteerd conform het registratuurstelsel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
De ordening volgens het registratuurstelsel is aangepast in die zin dat er een scheiding is aangebracht tussen de stukken van algemene aard en de stukken betreffende bijzondere onderwerpen. Het registratuurstelsel kent die scheiding niet.
De term ‘stukken van algemene aard’ heeft betrekking op die stukken die niet aan een specifiek onderwerp zijn toe te delen. Hierbij moet men denken aan de notulen van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en wethouders. In de inventaris zijn deze stukken vooraan geplaatst. Daarna volgen de ‘stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen’. Deze zijn onderverdeeld in drie hoofdstukken:
* organisatie van het bestuur, waaronder zaken behoren als instelling en ontwikkeling van het organisme, eigendommen, financiën en hulpmiddelen voor de uitvoering van de taak;
* personeel;
* uitvoering van de taak, onderverdeeld naar zaken als bijvoorbeeld belastingheffing, openbare orde, maatschappelijke zorg en onderwijs.
* organisatie van het bestuur, waaronder zaken behoren als instelling en ontwikkeling van het organisme, eigendommen, financiën en hulpmiddelen voor de uitvoering van de taak;
* personeel;
* uitvoering van de taak, onderverdeeld naar zaken als bijvoorbeeld belastingheffing, openbare orde, maatschappelijke zorg en onderwijs.
De gedetailleerde indeling van de verschillende delen waaruit de in deze inventaris beschreven archiefbestanden van de gemeente Sevenum bestaan, vindt u in de inhoudsopgave. Na de beschrijvingen volgt in bijlage I een personen- en zakenindex.
Het bestand bouwvergunningen is toegankelijk middels een kaartsysteem, alfabetisch geordend op locatie.
Ook het bestand milieuvergunningen is toegankelijk middels een kaartsysteem, geordend op locatie. Op de kaartjes staat in de rechterbovenhoek het mapnummer waaronder de betreffende vergunning opgevraagd kan worden.
Het bestand bouwvergunningen is toegankelijk middels een kaartsysteem, alfabetisch geordend op locatie.
Ook het bestand milieuvergunningen is toegankelijk middels een kaartsysteem, geordend op locatie. Op de kaartjes staat in de rechterbovenhoek het mapnummer waaronder de betreffende vergunning opgevraagd kan worden.
laatste wijziging 02-02-2017
1.663 beschreven archiefstukken
Inventaris
laatste wijziging 02-02-2017
1.663 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
(circa 1910) 1947 - 1986 (1998)
Auteur:
H. Gerritsen, A. van der Gruijthuijzen, P. Mols (Den Haag 2004)
Beschrijving:
Inventaris van het secretariearchief van de gemeente Sevenum waarin opgenomen de archieven van het Burgerlijk Armbestuur 1947-1964, de Stichting Sevenum tot het oprichten en exploiteren van Peelboerderijen 1949-1967 (1971) en de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1951-1992
Categorie:
laatste wijziging 02-02-2017
1.663 beschreven archiefstukken