Uw zoekacties: Gemeente Sevenum
GAS.02 Gemeente Sevenum ( Gemeentearchief Horst aan de Maas )
beacon
 
 
Voorwoord
Het doet mij deugd dat dit voorwoord gelezen wordt. Het betekent immers dat u erg geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Sevenum. U wilt weten waarom en op welke gronden het Sevenumse gemeentebestuur beslissingen genomen heeft, waarvan het vond dat het algemeen belang gediend werd. Welnu, voor u is 40 jaar Sevenumse geschiedenis toegankelijk gemaakt middels deze inventaris van het gemeentearchief.
Maar dit niet alleen, deze inventaris biedt u ook toegang tot de archieven van het Burgerlijk Armbestuur (periode, 1947-1964), de Stichting Sevenum tot het oprichten en exploiteren van Peelboerderijen (periode, 1949-1967) en de archieven van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (periode, 1951-1992). Ook u weet, dat ons archief als het ware het collectief geheugen vanonze gemeente is. Het herbergt een schat aan informatie over de geschiedenis van Sevenum en haar inwoners.
Ik nodig u dan ook van harte uit van deze inventaris kennis te nemen in de hoop, dat uw belangstelling voor het Sevenumse van weleer zo zeer wordt geprikkeld, dat de beschreven archiefbescheiden door u worden geraadpleegd.
Vanzelfsprekend dank ik als archiefbeheerder van de gemeente Sevenum alle functionarissen van Doxis Informatiemanagement, maar ook -en niet in de laatste plaats- onze eigen medewerkers van bureau facilitaire zaken, mevrouw Marij Vousden-van Wijlick en de heren Wim Berkers en Michel Janssen. Aan hen komt alle waardering toe; zij hebben deze omvangrijke klus weten te klaren binnen een termijn van 9 maanden!
Sevenum, 30 augustus 2004.
De gemeentesecretaris van Sevenum,
Harry Bongaerts.
Inleiding
1. Omschrijving van de gemeente
2. Geschiedenis van de gemeenteraad
3. Geschiedenis van de gemeente
4. Geschiedenis van de gemeentelijke instellingen
5. Geschiedenis van het archief
6. Verantwoording van de bewerking
GAS.02 Gemeente Sevenum
Inleiding
6.
Verantwoording van de bewerking
In 2003 gaf de gemeente Sevenum aan Doxis Informatiemanagers opdracht om de semi-stati-sche archieven van de gemeente te saneren en beschrijven in een inventaris. In augustus 2003 is begonnen met de bewerking. De werkzaamheden zijn voltooid in april 2004. De gemeente Sevenum heeft geen gemeentearchivaris. De werkzaamheden zijn uitgevoerd in overleg met de heren W. Berkers, M. Janssen en mevrouw M. Vousden van het bureau Facilitaire Zaken van de gemeente.
Het in deze inventaris beschreven bestand loopt over de periode, 1947-1986. De eerste termijn vloeide voort uit de invoering van het registratuurstelsel van de VNG in dat jaar. De inventari-sator van het voorgaande archiefblok legde dan ook logischerwijze zijn eindtermijn bij deze invoering. De tweede termijn vloeide voort uit de invoering van het registratieprogramma Arking in 1987 waarbij de archieven van de gemeente zijn afgesloten, bewerkt en beschreven in twee dossierinventarissen.
Volgens de bewerkingsovereenkomst diende Doxis de archieven te bewerken volgens de in 1994 vastgestelde normen van het Landelijk Overleg van Provinciale Archief-Inspecteurs.
Dit is gebeurd met gebruikmaking van het archiefschema met de indeling stukken van algemene aard - stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen.
De semi-statische archieven van de gemeente Sevenum bestonden voor aanvang van de bewerking uit de volgende bestanden:
* correspondentie-archief, geschoond, beschreven in een dossierinventaris, numeriek geplaatst, met een omvang van 30 strekkende meter;
* correspondentie-archief, niet geschoond, toegankelijk middels een dossierinventaris, numeriek geplaatst, met een omvang van 30 meter;
* een serie financiële bescheiden, met een omvang van 18 meter;
* een serie bouwvergunningen met een omvang van 37,5 meter, toegankelijk middels een kaartsysteem, alfabetisch geordend op locatie;
* een serie woningkaarten met een omvang van een meter;
* een serie milieuvergunningen met een omvang van 3 meter;
* een serie kadastrale leggers met een omvang van een meter;
* een serie registers van de Burgerlijke Stand met een omvang van een meter.
In het niet-gesaneerde deel van het semi-statisch archief bevonden zich enkele mappen met archiefbescheiden van de ‘Stichting Sevenum tot het oprichten en exploiteren van Peelboerderijen’. Het bestuur van deze stichting bestond uit de leden van het college van burgemeester en wethouders. De stichting was gehuisvest in het gemeentehuis. Navraag bij het ambtenarenapparaat leerde dat het archief van de stichting altijd apart was geborgen. In de inventaris is het daarom onder het hoofdstuk ‘Gedeponeerde archieven’ opgenomen. In dit hoofdstuk zijn verder de archieven van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand en het Burgerlijk Armbestuur opgenomen.
De ambtenaar van de Burgerlijke Stand legt voor zijn werkzaamheden ten behoeve van de registers van akten van geboorten, huwelijken en overlijden immers geen verantwoording af aan de gemeentesecretaris, maar aan de officier van justitie. Het Burgerlijk Armbestuur was een zelfstandig archiefvormend orgaan.
Ten aanzien van dossiers met bescheiden daterende van na 1986 is als volgt gehandeld. Het toewijzen van het dossier aan een archief-blok is gebeurd aan de hand van de datum van het besluit. Viel dit besluit in of voor, 1986 dan is het dossier in zijn geheel bij het archiefblok 1947-1986 gehouden; viel het besluit na 1986 dan is het dossier in zijn geheel doorgeschoven naar het volgende archiefblok.
De serie bouwvergunningen is geschoond. Deze dossiers zijn toegankelijk via een kaartsysteem, alfabetisch geordend op locatie. Het bestand bouwvergunningen staat apart geplaatst.
De bewerking van de milieuvergunningen behoorde niet tot de oorspronkelijke opdracht aan Doxis. In de loop van het traject besloot de gemeente toch om deze dossiers te laten bewerken en in de inventaris op te nemen. Omdat de gemeente in het verleden milieuvergunningen conform de geldende voorschriften tien jaar na vervallen vernietigde, is dit bestand niet meer compleet. Het bestand milieuvergunningen staat apart geplaatst.
Bij de omschrijvingen zijn termen als ‘dossier inzake’ en ‘stukken betreffende’ weggelaten. In volgens het registratuurstelsel gevormde archieven voegen deze omschrijvingen van de redactionele vorm maar weinig toe. De beschrijvingen beginnen zoveel mogelijk met een aanduiding van de handeling. Indien er sprake is van een andere redactionele vorm, dan is dat wel vermeld. Hetzelfde geldt voor de omschrijving van de materiële vorm. Elk inventarisnummer vormt een aparte materiële eenheid in de vorm van een omslag. Alleen in die gevallen dat er geen sprake is van een omslag, is dat in de omschrijving van het nummer aangegeven.
7. Materiële verzorging
8. Selectie voor vernietiging
9. Openbaarheid
10. Handleiding voor gebruikers

Kenmerken

Datering:
(circa 1910) 1947 - 1986 (1998)
Auteur:
H. Gerritsen, A. van der Gruijthuijzen, P. Mols (Den Haag 2004)
Beschrijving:
Inventaris van het secretariearchief van de gemeente Sevenum waarin opgenomen de archieven van het Burgerlijk Armbestuur 1947-1964, de Stichting Sevenum tot het oprichten en exploiteren van Peelboerderijen 1949-1967 (1971) en de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1951-1992