Uw zoekacties: Secretarie Gemeente Rozendaal, 1930-1975

2751 Secretarie Gemeente Rozendaal, 1930-1975 ( Gelders Archief )

Archieftoegang

Hier vindt u de inventaris van een archieftoegang. Hierin staat beschreven welke stukken zich in dit archief bevinden. 
 
Het nummer dat voor de titel van het archief staat is het toegangsnummer van dit archief. Het nummer dat voor de beschrijving van een stuk staat is het inventarisnummer. 
  • Bij ‘Kenmerken’ vindt u algemene informatie over dit archief
  • Bij ‘Inleiding’ vindt u achtergrondinformatie over dit archief, denk hierbij aan de openbaarheid, de archiefvormer en de oorsprong en opbouw van het archief.
  • Bij ‘Inventaris’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden. 

Hoe zoekt u door een archieftoegang?

Klik op de zoekbalk links bovenin en voer uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’.
Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken uit dit archief waar deze term in voorkomt. Om te zien in welk deel van het archief deze stukken zitten klikt u op ‘Inventaris’. Dor telkens te klikken op het woord/de woorden die vetgedrukt worden weergegeven komt u uit bij de (met geel gemarkeerde) zoektermen. 

Welke archieftoegangen heeft het Gelders Archief?

Bekijk het Archievenoverzicht  om te zien welke archieven zich in het Gelders Archief bevinden. Deze zijn niet allemaal geïnventariseerd en beschikbaar voor inzage. Als er geen inventarislijst beschikbaar is, is dit archief helaas nog niet in te zien. 
 

 

beacon
 
 
Inleiding
1. Openbaarheid en citeren
2. Geschiedenis van de organisatie
3. De geschiedenis van het archief
4. Verantwoording inventarisatie
4.1. Afbakening van de periode
4.2. Opzet van de inventaris
4.3. Selectie van de beschrijving
4.4. Aanwijzingen voor de gebruiker
2751 Secretarie Gemeente Rozendaal, 1930-1975
Inleiding
4. Verantwoording inventarisatie
4.4.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Organisatie: Gelders Archief
De volgorde van dossiers binnen een rubriek zijn in principe chronologisch gerangschikt van oud naar jong, tenzij dit anders is aangegeven. Ik heb ervoor gekozen om de verordening, regels en voorschriften die door de gemeente Rozendaal zijn vastgesteld, gelet op de aard en het gewicht van deze stukken, als eerste te benoemen. Daarna volgt de (uitvoerings)correspondentie en de vergaderingen.
Het is raadzaam dat wanneer bepaalde dossiers en/of zaken worden geraadpleegd, tevens de notulen van de raads- en collegevergaderingen te raadplegen. Alle besluiten die in de loop van de tijd zijn genomen, worden verantwoord in deze serie. Ook kan relevante informatie geput worden uit de jaarlijks opgemaakte begrotingen en rekeningen.
De gemeente Rozendaal had in de beschreven periode twee diensten (in de Rozendaalse situatie "bedrijven" genoemd) en wel het grondbedrijf en het woningbedrijf. Van het grondbedrijf is een dossier over de instelling van het grondbedrijf en de vaststelling van beheersverordening. Verdere stukken zijn niet aangetroffen en zijn, voor zover te bezien, ook nooit ontvangen of opgemaakt. Het grondbedrijf kan bezien worden als een puur administratieve aangelegenheid. De financiƫle administratie van het grondbedrijf is opgenomen in de reguliere begrotingen en jaarrekeningen. Het woningbedrijf is wel een dienst met een, weliswaar geringe, eigen administratie. Opmerkelijk genoeg zijn er nooit begrotingen opgemaakt, jaarrekeningen zijn wel aanwezig. Het betreft hier een administratie van tien dossiers en deze zijn, gelet op de relatie met het onderwerp, ondergebracht onder het hoofdstuk "volkshuisvesting".
De stukken die voortvloeien uit het taakgebied onderwijs, zijn alle ondergebracht onder het hoofdstuk "onderwijs". Het betreft hier zowel stukken over openbaar als bijzonder onderwijs. De enige uitzondering hierop betreft de persoonsdossiers van de onderwijsgevenden. Deze hebben een plaats gekregen bij het hoofdstuk "personeel".
De ambtenaren van de burgerlijke stand zijn opgenomen onder het hoofdstuk "lichamen, instellingen en functionarissen". De registers van de burgerlijke stand maken geen deel uit van deze inventaris, omdat deze zijn opgenomen in het archief van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Wel is als bijlage een lijst met registers opgenomen betreffende de geboorten, huwelijken, echtscheidingen en overlijden. De registers bevinden zich deels in de archiefbewaarplaats van de gemeente Rheden en deels in het gemeentehuis van Rozendaal.
De laatste rubriek in de inventaris is een rubriek omvattende diverse losse tekeningen. Op de tekening is niet altijd een jaartal vermeld, zodat daardoor niet bekend is uit welk jaar de tekening stamt. Als niet te traceren is, uit welk jaar de tekening afkomstig is, is dit aangegeven met de term "z.j." wat "zonder jaar" betekent.
Deze inventaris beloopt de periode 1930 tot 1975. De voorgaande inventaris, opgemaakt door gemeente-archivaris W.J. Meijerink, loopt van 1818 tot 1929 (archieftoegang 2750 Secretarie Gemeente Rozendaal, 1818-1929). Van zaken die beide periodes betreffen, is gekeken naar het zwaartepunt van de besluitvorming, waarbij de stukken veelal zijn opgenomen in de voorgaande inventaris. De dossiers waarvan de looptijd het jaartal 1975 overstijgt, zijn standaard opgenomen in de dossierinventaris 1976 tot heden. Daar waar dit het geval is, wordt middels een verwijzing naar deze inventaris verwezen.
4.5. Openbaarheid van dossiers
4.6. Bronnen
5. Bijlagen

Kenmerken

Datering:
1902-1977
Auteur:
E. Stapersma