Uw zoekacties: Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795

5 Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
II. Gedeputeerde Staten van Friesland
Inventaris
A. Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen
A. Bestuur
3. Commissies en instructies
5 Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795
II. Gedeputeerde Staten van Friesland
Inventaris
A. Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen
A. Bestuur
3.
Commissies en instructies
De aanstelling van ambtenaren gebeurde door het verlenen van een commissie. In wezen was dit een aanstellingsbesluit, waarin een persoon een bepaalde taak kreeg toebedeeld. Deze besluiten werden vaak bij resolutie genomen, zodat door de resolutieboeken (inv.nrs. 2285-2501) heen vele commissies zijn terug te vinden.
Soms ging het hierbij om ad hoc commissies, zoals bij voorbeeld de commissie waarbij iemand de opdracht krijgt om een bepaalde dijk te inspecteren. Indien het ging om een dergelijke eenmalige commissie, bleef de administratieve afwikkeling van de aanstelling dikwijls beperkt tot de opmaak van de resolutie. Er is slechts één register van de ad hoc benoemingen overgeleverd (inv.nr. 2590).
Anders was dit bij de benoeming van personen in functies met een permanent karakter. In dergelijke gevallen werd nadat de resolutie genomen was de commissie afgeschreven in een zo genaamd commissie- en instructieboek (inv.nrs. 2580-2589).
Zoals de titel al verraadt, vindt men echter in deze registers niet alleen commissies terug, maar ook de instructies die de ambtenaren meekregen. De in het aanstellingsbesluit aangeduide taken, werden vaak nader uitgewerkt in een instructie, die precies aangaf wat de rechten en de plichten van de ambtenaar waren.

Kenmerken

Periode:
1580-1795
Auteur:
S.P. de Jong, J.A. Schuur en P.M. Peucker
Beschrijving:
Inventaris van de archieven van gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland
Categorie:
  • Zonder categorie