Uw zoekacties: Rijks Pedagogische Academie te Leeuwarden

44-08 Rijks Pedagogische Academie te Leeuwarden ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Inleiding
Geschiedenis van de archieven
44-08 Rijks Pedagogische Academie te Leeuwarden
Inleiding
Geschiedenis van de archieven
Uit onderzoek bleek dat het hier niet slechts één archief betrof, maar dat er een vermenging van de volgende archieven had plaatsgevonden: het archief van de r.p.a., de Vereeniging van schoolopzieners en onderwijzers aan k.s.-en en normaallessen in de provincie Friesland, de schoolvereniging 'MONO', de oudercommissie, organisaties ingesteld ter bevordering van het democratiseringsproces, verschillende reuniecommissies, werkgroepen belast met het fusieen integratieproces en de gemeentelijke k.l.o.s. te Leeuwarden.
Er waren in het archief van de r.p.a. verschillende ordeningsstelsels te onderkennen. Buiten enkele series ingekomen stukken, jaarverslagen en registers is er grotendeels een rubrieksgewijze ordening aangetroffen. Bij laatstgenoemde ordening werden de stukken onderwerpsgewijs in een ordner of doos gedaan en waren ze onderling willekeurig geordend. Het bleek echter dat de serie ingekomen stukken niet exclusief was ten opzichte van de gevormde rubrieksindeling.
De ingekomen en uitgaande post werd niet ingeschreven in agenda's. Wel werd er door de directeur een register bijgehouden, waarin tot 1917 afschriften van brieven werden ingeschreven en vanaf 1917 aantekeningen werden gemaakt over de afdoening van de stukken. Het vermoeden bestaat dat het archief van de r.p.a. niet compleet is. Dit blijkt onder andere uit de vele hiaten die in het archief zijn aangetroffen. Voor wat betreft de archieven van de schoolvereniging MONO en van de oudercommissie kan worden opgemerkt dat stukken uit de beginperiode niet zijn aangetroffen. Niet duidelijk is geworden waar deze stukken zijn gebleven. De overige archieven bleken vrij compleet te zijn.

Kenmerken

Datering:
1859-1983
Beschrijving:
Inventaris van de archieven van de Rijks Pedagogische Academie te Leeuwarden
Categorie:
  • Zonder categorie