Uw zoekacties: Notarieel archief

26 Notarieel archief ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
000. Inleiding en opmerkingen
000.1. Aanvragen Notarieel Archief
26 Notarieel archief
000. Inleiding en opmerkingen
000.1.
Aanvragen Notarieel Archief
Geachte bezoeker, U bespaart uzelf en ons tijd en moeite wanneer u bij het aanvragen uit Toegang 26 altijd bij specificatie iets invult: - rep als het om repertoires gaat; - jaar en aktenummer als het om een minuutakte gaat; - jaar en aktenummers van zowel de provisionele als de finale toewijzing als het om een openbare verkoping gaat. Bedenkt u verder dat van de zgn. brevet-akten geen exemplaar door de notaris wordt bewaard en dat het aanvragen daarvan geen zin heeft. In het repertoire kunt u zien of het om minuut- of brevetakten gaat. Voor het aanvragen van testamenten geldt: testamenten jonger dan 100 jaar mogen niet worden ingezien, tenzij de aanvrager een schriftelijk bewijs toont dat de testateur is overleden. In de praktijk geldt ook registratie van het testament als bewijs van overlijden van de testator.
De archieven van notarissen en fungerend-notarissen, geresideerd hebbende op het grondgebied der tegenwoordige provincie Friesland van 1 mei 1809 tot 16 oktober 1842 Overgebracht naar het Rijksarchiefdepot in Friesland ingevolge K.K.B.B. van 23 augustus 1907 (Stbl. No. 237) en 28 augustus 1919 (Stbl. No. 546)

Kenmerken

Datering:
Notarieel per inventarisnummer aanvragen en versturen, omdat anders geen opmerkingen [bv. aktenummer en jaaropgave] toegevoegd kunnen worden.
Periode:
1809-1925
Bijzonderheden:
Notarieel per inventarisnummer aanvragen en versturen, omdat anders geen opmerkingen [bv. aktenummer en jaaropgave] toegevoegd kunnen worden.
Beschrijving:
Inventaris van de archieven van notarissen en fungerend notarissen, geresideerd hebbende op het grondgebied van de tegenwoordige provincie Friesland, 1809-1925 (1930).
Opmerking:
Voor gedigitaliseerde inventarisnummers zie: Alle Friezen
Categorie: