Uw zoekacties: Provinciaal bestuur 1962-1986

12-19 Provinciaal bestuur 1962-1986 ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Algemene inleiding
Bijlage: Provinciale griffie: taken per afdeling (1962-1986)
Taken per afdeling in 1986
12-19 Provinciaal bestuur 1962-1986
Algemene inleiding
Bijlage: Provinciale griffie: taken per afdeling (1962-1986)
Taken per afdeling in 1986
Afdeling Ruimtelijke Ordening en Recreatie:
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting; monumentenzorg; natuurbescherming; landschapszorg; recreatie en vreemdelingenverkeer; vleeskeuringwet; wet op de lijkbezorging; jachtwet; vogelwet; onteigeningswet; belemmeringenwet-privaatrecht.
Coördinatiecollege Waddengebied.
Stuurgroep Waddenprovincies.
Afdeling Welzijn:
Bureau Maatschappelijk Welzijn en Volksgezondheid: maatschappelijke dienstverlening; samenlevingsopbouw; volksgezondheid bejaardenzorg.
Bureau Cultuur, Onderwijs: culturele aangelegenheden, w.o. Friese cultuur; onderwijs; jeugd- en sportzaken.
Projectbureau Hoger Onderwijs.
Provinciale Onderwijsraad.
Afdeling Bestuurlijke en Economische Zaken:
Bureau Bestuurszaken: bestuurlijke organisatie; werkwijze provinciaal bestuur; huisvesting; ontwikkelingssamenwerking; openheid en openbaarheid; regiovorming; gemeentelijke herindeling; Waddenzee-aangelegenheden; toezicht gemeentebesturen, m.u.v. gemeentebegroting; gemeenschappelijke regelingen; tussenkomst bestuurlijke aangelegenheden; onderwijszaken.
Bureau Rechtsbescherming: behandeling beroepschriften; AROB-secretariaat.
Bureau Economische en Agrarische Zaken: economische aangelegenheden; bestuurscommissie Noorden des Lands; ISP-coördinatie; energiezaken; investeringspremieregeling c.a.; werkgelegenheid; regionaal college voor openbare werken; agrarische zaken.
Provinciale sociaal-economische commissie.
Afdeling Financiën:
Onderafdeling Provinciale Financiën: Provinciale Financiën; lenen en stichtingen; prijzentoezicht bejaardenoorden; warenwetrechten; gemeenschappelijke regelingen (begroting en rekening); provinciale eigendommen en verzekeringen.
Onderafdeling Gemeente Financiën: Gemeentefinanciën; beheersverordeningen; belastingen; besluiten transacties onroerend goed; garantiebesluiten.
Afdeling Waterstaat en Milieuhygiëne:
Waterstaatsaangelegenheden (w.o. beheer Frieslands boezem; onderhoud en beheer kanalen); milieuhygiëne in ruime zin; hinderwet; drinkwatervoorziening; ontgrondingen; ruilverkavelingen; waterschappen; verkeer en vervoer; wegen (w.o. uitvoering wet uitkeringen wegen).
Bureau Waterstaat, waterschappen en ruilverkavelingen.
Bureau Verkeer, vervoer, wegen en ontgrondingen.
Bureauhygiëne.
Afdeling Interne Dienst:
Onderafdeling Interne Zaken: agenda en voorbereiding vergaderingen gedeputeerde staten en provinciale staten; werkzaamheden verband houdende met vergaderingen provinciale staten; verkoop gedrukte stukken; in- en externe zorg provinciehuis; huisdrukkerij en binderij; kopieerafdeling; typeafdeling.
Onderafdeling Archief en Documentatie: registratuur; bureau semi-statisch archief; bureau bibliotheek en documentatie; fotoarchief.
Kabinet van de commissaris der Koningin:
Kabinetszaken; politie; brandweer; militaire zaken; bescherming bevolking; hulpverlening bij rampen; civiele verdediging; paspoorten en rijbewijzen; vuurwapen- en wapenwet; naturalisatie; strandvonderij.
Provinciaal Commando Bescherming Bevolking.
Centrale Personeelszaken:
Personeelsbeleid voor alle provinciale diensten; rechtspositie betreffende provinciaal personeel; jaarwedde wethouders, secretarissen en ontvangers van de gemeenten; salarisvaststelling ambtenaren waterschappen; toezicht gemeentelijke rechtspositie regelingen; IZR; vorming en opleiding; secretariaat functiewaardering; bedrijfsmaatschappelijk werk; bedrijfsgezondheidszorg.
Bureau Planning en Coördinatie.
Bodekamer.

Kenmerken

Periode:
1962-1986
Auteur:
S.P. de Jong en J.B. de Vries, afdeling Documentair Informatie Management provincie Fryslân, 2009
Beschrijving:
Inventaris van de archieven van het provinciaal bestuur van Friesland, 1962-1986