Uw zoekacties: Provinciaal bestuur 1962-1986

12-19 Provinciaal bestuur 1962-1986 ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Algemene inleiding
Bijlage: Provinciale griffie: taken per afdeling (1962-1986)
Taken per afdeling 1977-1982
12-19 Provinciaal bestuur 1962-1986
Algemene inleiding
Bijlage: Provinciale griffie: taken per afdeling (1962-1986)
Taken per afdeling 1977-1982
Kabinet van de Commissaris der Koningin:
Kabinetszaken; politie; brandweer; militaire zaken; bescherming bevolking; hulpverlening bij rampen; civiele verdediging; paspoorten en rijbewijzen; vuurwapen- en wapenwet; naturalisatie.
Provinciaal Commando Bescherming Bevolking.
Eerste afdeling:
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting; monumentenzorg; natuurbescherming; landschapszorg; recreatie en vreemdelingenverkeer; vleeskeuringwet; wet op de lijkbezorging; jachtwet; vogelwet; onteigeningswet; belemmeringenwet-privaatrecht; strandvonderij.
Tweede afdeling:
Algemeen bestuurlijke en juridische zaken: uitvoering provincie- en gemeentewet (met uitzondering van provinciale en gemeentelijke financiën); provinciale eigendommen; economische en agrarische aangelegenheden; verkiezingen.
Welzijnszaken: maatschappelijke dienstverlening en samenlevingsopbouw; volksgezondheid; jeugd- en sportzaken; bejaardenzorg; culturele aangelegenheden; onderwijs; uitvoering algemene bijstandswet.
Bijzonder regionaal welzijnsbeleid. Plancommissie Friesland.
Bejaardenzorg.
Derde afdeling:
Provinciale- en gemeentefinanciën; energievoorziening; lenen; prijzentoezicht; bejaardenoorden; belastingen; warenwetrechten.
Vierde afdeling:
Waterstaatsaangelegenheden (w.o. beheer Frieslands boezem; onderhoud en beheer kanalen); milieuhygiëne in ruime zin; hinderwet; drinkwatervoorziening; ontgrondingen; ruilverkavelingen; waterschappen; verkeer en vervoer; wegen (w.o. uitvoering wet uitkeringen wegen); provinciale commissie werkgelegenheid.
Vijfde afdeling:
Agenda en voorbereiding vergaderingen gedeputeerde staten en provinciale staten. Werkzaamheden verband houdende met vergaderingen provinciale staten. Verkoop gedrukte stukken. In- en externe zorg provinciehuis. Huisdrukkerij. Typeafdeling.
Zesde afdeling:
Registratuur. Archief vanaf 1918. Bibliotheek. Documentatie.
Afdeling Voorlichting.
Centrale personeelszaken:
Personeelsbeleid voor het gehele provinciale apparaat; bedrijfsmaatschappelijk werk; salarisadministratie; IZC; rechtspositie betreffende provinciaal personeel, bestuurders, gemeenten en waterschappen.
Bureau Integrale Planning en Coördinatie.
Bodekamer.

Kenmerken

Periode:
1962-1986
Auteur:
S.P. de Jong en J.B. de Vries, afdeling Documentair Informatie Management provincie Fryslân, 2009
Beschrijving:
Inventaris van de archieven van het provinciaal bestuur van Friesland, 1962-1986