Uw zoekacties: Gequalificeerden / regulateurs belast met de invordering van...

41 Gequalificeerden / regulateurs belast met de invordering van het recht op successie ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
02. Verantwoording van de inventarisatie
02.02. De ordening van de bescheiden
41 Gequalificeerden / regulateurs belast met de invordering van het recht op successie
02. Verantwoording van de inventarisatie
02.02.
De ordening van de bescheiden
De hoofdmoot van deze collectie bestaat uit de door de gekwalificeerde, later regulateur, ingezonden staten van verantwoording met bijlagen. Deze staten zijn geordend als volgt:
- per halfjaarlijkse periode waarover de staten zijn ingediend. De erflaters, over wier nalatenschappen memories onder de bijlagen bij de staten van verantwoording te vinden zijn, zijn nogal eens gestorven vóórdat de verantwoordingsperiode begon. Is iemand in een bepaalde verantwoordingsperiode gestorven, dan zitten de bescheiden over zijn nalatenschap nogal eens bij de stukken uit een volgende verantwoordingsperiode. Er lag immers tijd tussen het overlijden en de indiening van de memorie van aangeving. Hoewel er over 1817 geen belasting werd geheven, werden er in dat jaar nog de gebruikelijke twee verantwoordingen ingezonden. Deze betreffen dan nalatenschappen van vóór 1817 gestorven personen.
- per ressort van gekwalificeerde of regulateur. Lijsten van ressorten zijn te vinden in de Bijlagen A. en B., pag. 6 en 7.
De registers van overledenen die geen bijlagen zijn bij de staten van verantwoording, zijn alfabetisch op stads- (grietenij-) naam geordend.
Aan hun beschrijving is hun oude nummer in de O.B.S.-collectie toegevoegd. De stukkken betreffende de invordering van het recht op overgang van goederen bij overlijden zijn per categorie, en daarbinnen per kanton geordend. De stukken betreffende de invordering van het recht op successie 1806-1811, 1814-1817 zijn voor het allergrootste deel in 1947 door het Algemeen Rijksarchief overgedragen. In 1954, 1969 en 1974 werden kleine hoeveelheden stukken betreffende de invordering op Vlieland en Terschelling door het Rijksarchief in Noord-Holland overgedragen.
De openbaarheid van de stukken is niet aan beperkingen onderhevig. De grootte van het bestand is ongeveer acht strekkende meter.

Kenmerken

Omvang:
10,31 meter Amsterdamse dozen
Categorie:
  • Zonder categorie