Uw zoekacties: Bibliotheek Hoogheemraadschap van Rijnland (1959-1986) Gequalificeerden / regulateurs belast met de invordering van...
41 Gequalificeerden / regulateurs belast met de invordering van het recht op successie ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
02. Verantwoording van de inventarisatie
02.01. De bescheiden en de archieven waartoe ze behoren
41 Gequalificeerden / regulateurs belast met de invordering van het recht op successie
02. Verantwoording van de inventarisatie
02.01.
De bescheiden en de archieven waartoe ze behoren
Zoals de titel al min of meer duidelijk maakt, hebben we hier te maken met een verzameling en niet met een archief. Het is zelfs zeker, dat de stukken uit de verzameling tot meerdere archieven behoren. Het ligt echter om practische redenen niet in de bedoeling de stukken tot de archieven waaruit ze afkomstig zijn, terug te brengen. Wel zullen de bescheiden die in het archief van de Landdrost horen, in de nummering van de te zijner tijd van het archief te vervaardigen inventaris worden opgenomen, maar ze zullen in het depot op hun huidige plaats blijven staan.
1. De staten van verantwoording over de jaren 1806 en 1807 behoren met hun bijlagen evenals die over de jaren 1808-1811 en 1814-1817 in het archief van het Ministerie van Financiën. (zie p. 1 onderaan) Deze groep bescheiden werd, zoals de Rijksarchivaris in Zeeland, P. Scherft, in 1959 terecht opmerkte, in 1947 bij vergissing van het Algemeen Rijksarchief naar de respectieve Rijksarchieven in de provincie overgebracht. Enige bescheiden, opgeborgen bij de bijlagen van de staten van verantwoording en vaak dubbelen van die bijlagen, behoren in de archieven van de gekwalificeerde, later regulateur.
2. De registers van overledenen die niet bijlagen bij de staten van verantwoording zijn, zijn ingevolge Koninklijk Besluit van 6 juli 1929, Staatsblad 381, van de gemeentelijke ambtenaren van de Burgerlijke Stand naar de Rijksarchiefbewaarplaatsen overgebracht. In Friesland werden de registers bij de collectie "Oude Burgerlijke Stand"geplaatst. Tijdens de inventarisatie zijn ze in het hier beschreven bestand opgenomen om dat te completeren.
3. De stukken betreffende het recht van overgang bij overlijden horen waarschijnlijk in het archief van het Ministerie van Financiën en zijn, evenals de staten van verantwoording, in 1947 bij vergissing van het Algemeen Rijksarchief naar de Rijksarchieven in de provincie overgebracht.

Kenmerken

Omvang:
10,31 meter Amsterdamse dozen
Categorie:
  • Zonder categorie