Uw zoekacties: Hervormde gemeente Franeker

251 Hervormde gemeente Franeker ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.2. De archieven en de inventarisatie
251 Hervormde gemeente Franeker
1. Inleiding
1.2.
De archieven en de inventarisatie
De archieven zijn in vier fasen bij het Rijksarchief in Friesland in bewaring gegeven.
In: 1910: twee delen,
1948: twintig delen,
1975: 5,2 meter,
1976: 0,5 meter.
Het oudste deel is het zogenaamde "oudste kerkeboek"van 1510, (inv. nr. 1), dat aangelegd werd door de kerkvoogden van de (Rooms-Katholieke) parochie en voortgezet door de kerkvoogdij van de Hervormde gemeente.
De diakenen oefenden naast hun hoofdfunctie een aantal nevenfuncties uit. De schriftelijke neerslag van hun werk in die nevenfuncties is voor een deel te vinden in bescheiden, die zij in hun hoofdfunctie bewaarden. Maar het grootste deel van de schriftelijke neerslag werd in afzonderlijke groepen bescheiden per nevenfunctie bewaard.
Deze afzonderlijke groepen groeiden wel uit tot afdelingen in het archief van de diakenen, maar niet tot aparte archieven.
De nevenfuncties zijn:
a. Het bestuur van het rusthuis. De verzorging van bedeelde bejaarde mannelijke en vrouwelijke lidmaten in dit door de diakenen zelf gestichte rusthuis sluit het nauwst aan bij de hoofdfunctie.
b. Het bestuur van het weeshuis vanaf 1846. Hoewel vóór de scheiding door de kerkeraad beschouwd als een taak vallende onder de hoofdfunctie, werd deze functie na de scheiding gezien als "toevallig de diakenen opgedragen".
c. Het bestuur van het pensioenfonds, dat een zelfstandige administratie had.
d. Het bestuur van het Salverdafonds. Dit fonds werd in het leven geroepen volgens testamentaire beschikking van Henriëtte Marianna Antoinette Salverda, waarbij deze tevens bepaalde dat van dit fonds een zelfstandig beheer moest worden gevoerd.
e. Het bestuur van het Westerhuis Vrouwengasthuis. De diakenen kregen wel het bestuur opgedragen, maar de verantwoording werd niet door een orgaan van de Hervormde gemeente afgehoord. Tevens konden ook niet- Hervormden aanspraak maken op inwoning in dit gasthuis.
Ook het kiescollege en het college van notabelen hebben een eigen archief gevormd. Het archief van Otte Joukes Weima, grofsmid te Franeker en overleden 14 mei 1828, werd drie jaar later, na het overlijden van zijn vrouw, gelijk met het opnemen van hun dochter in het weeshuis, aan de diakenen overgedragen ter afhandeling van de nalatenschap. Dit archief is als gedeponeerd archief beschreven.
In 1951 treedt de nieuwe kerkorde in werking en dit is een geschikt jaar om het archief voorlopig af te sluiten.
De archieven hebben een omvang van ruim zeven meter en zijn door mij als stagiaire aan het Rijksarchief in Friesland geïnventariseerd.
Leeuwarden, november 1979
S.T. Molenaar

Kenmerken

Periode:
1577-1970
Beschrijving:
Hervormde gemeente Franeker