Uw zoekacties: Hervormde gemeente Aalten (aanvulling), (1883) 1921-1986
x0996 Hervormde gemeente Aalten (aanvulling), (1883) 1921-1986 ( Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers )

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de datering, omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere. Als de datering jaartallen tussen haakjes bevat, betekent dat dat er zich stukken in het archief bevinden die buiten de datering van het 'archiefblok' vallen.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

0996 Hervormde gemeente Aalten (aanvulling), (1883) 1921-1986 ( Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
De archiefvormers
Archieven
0996 Hervormde gemeente Aalten (aanvulling), (1883) 1921-1986
Inleiding
Archieven
Onderstaand bestand vormt een aanvulling op het hoofdbestand SARA 0120 Hervormde gemeente Aalten 1609-1984. De administratie en het semistatisch archief van de Hervormde gemeente werden beheerd door de administrateur van het Kerkelijk bureau, dat was gehuisvest in het wijkgebouw 'Elim' naast de Helenakerk. Wegens ruimtegebrek werd het semistatische bestand overgebracht naar het souterrain van het pand, waar de koster/beheerder ook de kratten met lege flessen bewaarde. Aangezien deze ruimte tamelijk vochtig was, werd het bestand begin jaren '90 overgebracht naar de bewaarplaats van de Gemeente Aalten aan de Markt.
Hoewel Diakonie en Kerkvoogdij zelfstandig funktioneren, is dit bij het beheer van hun respectieve onroerende goederen minder duidelijk. Het kerkelijk grondbezit was versnipperd over meerdere kadastrale leggerartikelen (Diakonie, Kerkvoogdij, Nieuwe pastorie, Oude pastorie, stichting Avondvrede (Hervormd Gasthuis), Kosterij. Het kerkelijk bureau coördineerde daarom de grondtransacties met de burgerlijke Gemeente inzake grondverkoop t.b.v. wegenbouw, uitbreidingsplannen e.d. De gevoerde correspondentie betreft zowel Diakoniebezit als Kerkvoogdijbezit.
Inventarisatie
Doetinchem, mei 2014.

P. Meerdink.
Inventaris
Kerkenraad
Wijkraden
Diakonie
Kerkvoogdij
Kiescollege
Documentatie
Gedeponeerde bestanden
Kenmerken
Datering:
1883-1986
Auteur:
P. Meerdink
Toegang:
Inventaris
Gemeente:
Aalten
Omvang:
5,625
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
Information obtained from our archives can not be used without crediting the source and our archive must be mentioned at least once in full without abbreviations.
VOLLEDIG/Full:
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem. Toegang 0996 Hervormde gemeente Aalten (aanvulling), (1883) 1921-1986
VERKORT/Thereafter:
NL-DtcSARA 0996
Categorie:
Archiefvormer(s)::
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS