202.53 Tentoonstelling 'A is een aapje'. Lager onderwijs in Zeeland 1806-1857, 1 mei - 29 augustus 1970 ( Zeeuws Archief )
202.53
Tentoonstelling 'A is een aapje'. Lager onderwijs in Zeeland 1806-1857, 1 mei - 29 augustus 1970
Woord vooraf
In 1970 organiseerde het Rijksarchief in Zeeland de tentoonstelling 'A is een aapje'. Lager onderwijs in Zeeland 1806-1857. De tentoonstelling was te zien in de expositieruimte van het rijksarchief van 1 mei tot en met 29 augustus 1970.
Bij de tentoonstelling verscheen een 'toelichting', een uit acht pagina's bestaand stencil dat bezoekers konden meenemen, en een 'lijst van stukken', de catalogus met daarin de beschrijvingen van alle geëxposeerde stukken. De laatste was alleen ter inzage in de expositieruimte. Beide uitgaven zijn in deze digitale versie verwerkt.
De tentoonstelling werd samengesteld uit de archieven en verzamelingen van het Rijksarchief in Zeeland (thans Zeeuws Archief) en met bruiklenen van de volgende instellingen en particulieren:
- Goes: Gemeentearchief (nrs. 8, 120)
- Goes: Oudheidskamer (nr 150)
- 's-Gravenhage: Ir. H. de Lussanet de la Sablonière (nr 169)
- 's-Heer Arendskerke: Fam. van der Meer-Smits (nrs 68, 146)
- Hulst: Oudheidskamer (nrs 36, 104)
- Middelburg: Provinciale Bibliotheek (Zeeuws Documentatiecentrum) (nrs 7, 68, 98, 102, 112, 141, 144, 167)
- Middelburg: Dr. P. Scherft (nrs 155, 157)
- Middelburg: Ir. J. Zuurdeeg (nr 151)
- Nieuwdorp: mw E. Steketee (nrs 144, 154)
- Rotterdam: Atlas van Stolk (nrs 9, 12, 22, 27, 44, 51, 97, 107-11, 123, 147, 166, 170)
- Sas van Gent: Gemeentearchief (nrs 30-31)
- Utrecht: Nederlands Schoolmuseum (nr. 68, 112, 113, 142, 144, 148, 152, 153, 156)
- Veere: Gemeentearchief (nr. 5 en 6)
- Vlissingen: Oudheidkamer (nr 134)
- Vlissingen: I.J. de Bert (nr 105).
- Goes: Gemeentearchief (nrs. 8, 120)
- Goes: Oudheidskamer (nr 150)
- 's-Gravenhage: Ir. H. de Lussanet de la Sablonière (nr 169)
- 's-Heer Arendskerke: Fam. van der Meer-Smits (nrs 68, 146)
- Hulst: Oudheidskamer (nrs 36, 104)
- Middelburg: Provinciale Bibliotheek (Zeeuws Documentatiecentrum) (nrs 7, 68, 98, 102, 112, 141, 144, 167)
- Middelburg: Dr. P. Scherft (nrs 155, 157)
- Middelburg: Ir. J. Zuurdeeg (nr 151)
- Nieuwdorp: mw E. Steketee (nrs 144, 154)
- Rotterdam: Atlas van Stolk (nrs 9, 12, 22, 27, 44, 51, 97, 107-11, 123, 147, 166, 170)
- Sas van Gent: Gemeentearchief (nrs 30-31)
- Utrecht: Nederlands Schoolmuseum (nr. 68, 112, 113, 142, 144, 148, 152, 153, 156)
- Veere: Gemeentearchief (nr. 5 en 6)
- Vlissingen: Oudheidkamer (nr 134)
- Vlissingen: I.J. de Bert (nr 105).
In de catalogus wordt in de detailgegevens van ieder nummer een volledige bronvermelding gegeven. De aanduiding 'Bron:' verwijst naar een stuk uit de eigen archieven en verzamelingen van het Rijksarchief in Zeeland (thans Zeeuws Archief), de aanduiding 'Bruikleen:' verwijst naar een stuk dat in 1970 van een andere instelling of particulier tijdelijk in bruikleen was verkregen. In de detailgegevens zijn de namen van de bruikleengevers in de meeste gevallen niet gemoderniseerd, zie voor de eventuele nieuwe naam van een bruikleengever het voorgaande overzicht.
laatste wijziging 23-05-2023
172 beschreven archiefstukken
Toelichting
Leerlingen
202.53 Tentoonstelling 'A is een aapje'. Lager onderwijs in Zeeland 1806-1857, 1 mei - 29 augustus 1970
Toelichting
Leerlingen
Na het vertrek der Fransen was het economisch leven er niet beter op geworden. De handel op vreemde kusten lag stil en de scheepswerven waren verlaten. Ook in de industrie was weinig leven te bespeuren. Werkloosheid en armoede teisteren een groot deel van de bevolking. Een juiste beschrijving over de levensomstandigheden van die tijd geeft dr. Coronel in zijn werk Middelburg voorheen en thans (1859). Om aan goedkope werkkrachten te komen werden duizenden kinderen in bedrijven van de meest uiteenlopende aard geëxploiteerd. Maar ook op het land werden zij ingezet om veldarbeid te verrichten of het vee te hoeden, zodat vele kinderen alleen in de wintermaanden de school bezochten. Het schoolverzuim neemt daarom een onstellende omvang aan en het ingevoerde klassikale onderwijs wordt bijna onmogelijk gemaakt. Talloze kinderen waren van alle onderwijs verstoken en dat zou nog heel lang duren.
Niet alleen was de toestand van het onderwijs slecht te noemen, maar ook de huisvesting van de kinderen herinnerde nog aan vroegere tijden en mocht zeker niet bestempeld worden als school. De gebouwen waren zeer verschillend. Meestal beschikte men over één leslokaal. Vooral met het oog op het nieuwe klassikale onderwijs kwam hierin geleidelijk verandering en werden er nieuwe scholen gebouwd of oude scholen verbouwd. Meer aandacht werd geschonken aan hygiënische eisen van ruimte, ventilatie, juiste lichtinval, toiletten, enz. Wel gebruikte men nog schoolbanken voor acht of tien leerlingen, maar in 1866 adviseerden Gedeputeerde Staten van Zeeland om banken te gebruiken waarin twee scholieren konden zitten. Niet alleen het onafscheidelijke schoolbord, maar ook het telraam was in het lokaal aanwezig. Met de nieuwe schoolgebouwen verdwenen ook geleidelijk de tuchtinstrumenten, zoals plak en gard.
Tot de uitrusting van de scholier behoorde in de eerste plaats de houten schooltas en de lei. De griffels werden in een spanen doosje hof houten griffelkoker geborgen en de spons in een blikken doosje. Betere spelboekjes werden vervaardigd. Het leesonderwijs werd klassikaal gegeven op het bord of aan de letterkast. Ieder voor zich kon, met afzonderlijke letters of letterhoutjes, de woordjes samenstellen en zich aldus tevens in het spellen oefenen. Ontwerpers van deze leerwijze waren o.a. Delabarre, Schneither, Nieuwold, Van Zutphen, Anslijn, Van Driel, Prinsen, enz. Hun hulpmiddelen en apparatuur waren verschillend. Sommigen gebruikten figuren en prenten, anderen letterhoutjes, letterrad, een leesmachine of letterkast of een zwart bord met krijt. Aan het onderwijs in het schrijven werd veel aandacht geschonken en men specialiseerde zich in het schoonschrijven. De oefeningen daarvoor werden eveneens klassikaal op het bord behandeld en door de kinderen overgeschreven. Men had drieërlei soorten schrift; klein, middel en groot. Bij het geven van onderwijs in het rekenen moet men onderscheiden het aanschouwelijk rekenen, rekenen uit het hoofd en het schriftelijk rekenen of cijferen. Men gebruikte bij dit onderricht voorwerpen zoals kuben, boontjes, enz. en ook wel een rekenmachine of rekenaar, bestaande uit een vierkant raam met tien evenwijdige ijzerdraden waaraan tien verschuifbare balletjes.
Het openbaar onderwijs was een gemengde school, toegankelijk voor alle kinderen, zonder onderscheid van godsdienst. Voornamelijk uit het zuiden kwam hiertegen verzet en later van protestants-christelijke zijde; men verlangde scholen gebaseerd op godsdienstige levensbeschouwingen. De wetswijziging van 1857 bracht echter geen verandering hierin en het confessioneel onderwijs kreeg geen subsidie van de Staat. De schoolstrijd tegen het openbaar onderwijs is ontbrand. Omdat deze wet een belangrijke mijlpaal betekent in de geschiedenis van het onderwijs is 1857 voor deze tentoonstelling als eindjaar genomen.
laatste wijziging 23-05-2023
172 beschreven archiefstukken
Catalogus
laatste wijziging 23-05-2023
172 beschreven archiefstukken
Kenmerken
Datering:
1 mei - 29 augustus 1970
Toegankelijk:
Tentoonstellingscatalogus
Opmerking:
De documenten die in deze tentoonstellingscatalogus worden beschreven kunnen niet via deze catalogus worden aangevraagd. Ze bevinden zich in andere archieven en verzamelingen, soms zelfs buiten het Zeeuws Archief. Ze moeten via de nummers uit de betreffende inventarissen van die archieven en verzamelingen worden aangevraagd of bij de andere instellingen ter inzage worden gevraagd. Meer informatie hierover is bij iedere beschrijving van een document te vinden in het detailscherm.
Beschrijving:
Catalogus van de tentoonstelling 'A is een aapje'. Lager onderwijs in Zeeland 1806-1857 in het Rijksarchief in Zeeland van 1 mei tot en met 29 augustus 1970
Raadpleegvestiging:
Middelburg, Hofplein
Collectie:
Rijksarchief in Zeeland
Categorie:
laatste wijziging 23-05-2023
172 beschreven archiefstukken