Uw zoekacties: Provinciale Dienst Welzijn, Economie en Bestuur te Haarlem

709 Provinciale Dienst Welzijn, Economie en Bestuur te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het Provinciaal Bestuur
2. Geschiedenis van de dienst Welzijn, Economie en Bestuur
709 Provinciale Dienst Welzijn, Economie en Bestuur te Haarlem
Inleiding
2.
Geschiedenis van de dienst Welzijn, Economie en Bestuur
Organisatie: Noord-Hollands Archief
In mei 1989 was er een grote reorganisatie van de Algemene Dienst van de provincie Noord-Holland. In plaats van de Griffie en de drie diensten Provinciale Waterstaat (PWS), Provinciale Planologische Dienst (PPD) en Economisch Technologische Dienst (ETD), kwamen er vijf nieuwe diensten. De Centrale Bestuursdienst (CBD), de dienst Milieu en Water (M&W), de dienst Wegen Verkeer en Vervoer (WVV), de dienst Ruimte en Groen (R&G) en de dienst Welzijn, Economie en Bestuur (WEB). In de nieuwe organisatie werd een integratie doorgevoerd van beleidsondersteunende en uitvoerende taken. De vijf diensten hebben van 1989 tot 1997 gefungeerd. Elke dienst werd ondersteund door zijn eigen stafafdelingen Personeel, Informatie, Organisatie en Financiën (PIOF) en Facilitaire zaken. De secretariaten van de verschillende vaste commissies van advies en bijstand voor Provinciale Staten waren ondergebracht bij de diverse diensten.
In 1998 was er weer een reorganisatie en de organisatie werd ingedeeld in de afdelingen: Projecten, Economie Landbouw en Milieu, Water en Groen, Zorg Welzijn en Cultuur, Beheer en Uitvoering, Onderzoek en Informatie, Ruimte Wonen en Bereikbaarheid, Milieu en Bodemsanering, Bestuurlijke & Juridische Zaken.
De dienst Welzijn, Economie en Bestuur fungeerde van dus 1 juni 1989 tot 9 september 1997. De dienst WEB werd ingesteld bij besluit van PS d.d. 10 april 1989 nr. 3 en GS d.d. 10-01-1989 nr. 304 / GS d.d. 14 maart 1989 nr. 125, en bestond uit de volgende afdelingen:
De afdeling Welzijnszorg was qua taken vrijwel geheel gelijk aan de onderdelen van de vroegere afdeling 7A en B van de Provinciale Griffie. De afdeling had als doelstelling de beleidsontwikkeling, advisering en subsidiëring van provinciaal ouderenbeleid, maatschappelijke dienstverlening en volksgezondheid. Deze hoofdtaken werden uitgevoerd voor de terreinen: woonwagens, minderheden- en gehandicaptenbeleid, jeugdhulpverlening, verzorgingstehuizen.
De afdeling Cultuur en Educatie was qua taken vrijwel geheel gelijk aan de onderdelen van de vroegere afdeling 7A van de Provinciale Griffie.
De afdeling had als doelstelling het leveren van een bijdrage aan de ontwikkelingen en instandhouding van sociaal-culturele, educatieve en culturele voorzieningen en activiteiten in de provincie Noord-Holland en het stimuleren van nieuwe initiatieven op deze terreinen.
De afdeling Economische Zaken was een samenvoeging van de Economisch Technologische Dienst (ETD) en de sectie Economische Zaken van de vroegere Provinciale Griffie en het Provinciaal Bureau Energiebesparing (PBE).
De afdeling had als doelstelling het bevorderen van economische ontwikkelingen en het bevorderen van de werkgelegenheid. Dit gebeurde op gebied van de arbeidsmarkt, midden- en kleinbedrijf, toerisme, bedrijfscontacten.
De afdeling Toezicht en Bestuur kwam voort uit verschillende onderdelen van de Provinciale Griffie.
De afdeling had als doelstelling beleidsontwikkeling en -uitvoering t.a.v. bestuurlijke organisatie en het financiële toezicht op gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. Tevens het toetsen van gemeentelijke verordeningen en het bieden van rechtsbescherming aan burgers met het accent op sociale zekerheidswetten zoals de algemene bijstandswet.
De heer drs. R.M. de Haan, voorheen directeur ETD, was de directeur van de dienst van 1989-1996. De griffier der Staten / directeur van de Centrale Bestuursdienst, de heer drs. C.J.N. Versteden was de ad interim-directeur tot de opheffing van de dienst van 1996 tot 1997.
De dienst WEB begon met zijn werkzaamheden in het nieuwe provinciale kantoorgebouw op het Houtplein 33 te Haarlem in juni 1989.
3. Geschiedenis van het archief
4. Verantwoording van de bewerking
5. Literatuurlijst
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1989-1997
Omvang in meters:
34,00
Periode documenten:
(1988) 1989-1997 (2002)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 709 inv. nrs. 1-1327. Bij de volgende inv. nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv. nr. 1313 openbaar vanaf 2070 en inv. nr. 1314 openbaar vanaf 2073. Inv. nrs. 176, 226, 426, 471, 1148-1149 zijn loze nummers.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland