7046 Dienst Openbare Werken van de gemeente Haarlemmermeer te Hoofddorp ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de dienst
2. Geschiedenis van het archief
7046 Dienst Openbare Werken van de gemeente Haarlemmermeer te Hoofddorp
Inleiding
2.
Geschiedenis van het archief
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Vanaf 1964 tot in het jaar 1968 was de dienst gehuisvest in autoboxen op de gemeentewerf te Hoofddorp. Door ruimtegebrek hiertoe genoodzaakt, werd in 1968 een houten kantoorgebouw aan de Burgemeester Pabstlaan betrokken. Hierin bleef men gehuisvest tot december 1974.
Op 12 oktober 1973 werd de eerste paal geslagen voor de bouw van het gebouw voor de technische diensten aan de Burgemeester Pabstlaan te Hoofddorp. In december 1974 werd het gebouw officieel in gebruik genomen. In dit gebouw werden ondergebracht de Bouwtechnische Dienst, de Dienst Openbare Werken en de Brandweer en Ambulancedienst.
Voor de indeling van het archief is gebruik gemaakt van de code VNG. Het werd gaandeweg duidelijk dat onverkorte toepassing van de code VNG voor een technische dienst niet juist was. In de verantwoording van de inventarisatie wordt hierop teruggekomen.
Voor de inschrijving van de stukken werd gebruik gemaakt van het fiche-doorschrijfsysteem, waarvan de moederbladen op numerieke volgorde zijn geordend. Met ingang van 1974 is overgegaan op een kopieersysteem waarbij kopieën op numerieke volgorde zijn geordend. Voor de inschrijving van de uitgaande post werd tot 7 december 1974 gebruik gemaakt van een vastbladig register. Vanaf 9 december 1974 tot eind 1979 werd hiervoor gebruik gemaakt van het kopieersysteem. De agenda's van ingekomen en uitgaande stukken zijn bewaard gebleven. Er is een dossierinventaris aanwezig, waarin alle vernietigbare dossiers over de periode 1964-1979 zijn opgenomen. Jaarlijks werden de daarvoor in aanmerking komende dossiers vernietigd.
3. Verantwoording van de inventarisatie
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1964-1979
Omvang in meters:
15,65
Periode documenten:
1964-1979 (1981)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-477. Inv.nr. 402 ontbreekt.
Gemeente:
Haarlemmermeer