7023 Gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Bennebroek, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Haarlemmermeer betreffende de schooltandverzorging te Hoofddorp ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
Inleiding
1. Geschiedenis en organisatie van de dienst
2. Verantwoording van de inventarisatie
7023 Gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Bennebroek, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Haarlemmermeer betreffende de schooltandverzorging te Hoofddorp
Inleiding
2.
Verantwoording van de inventarisatie
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Deze inventaris strekt zich uit over de periode 1951-1983. Dit is de periode vanaf de instelling tot aan de opheffing van de gemeenschappelijke regeling. De jaartallen 1946 en 1994 die tussen haakjes vermeld worden op het voorblad en het titelblad betekenen dat de archiefbescheiden lopen vanaf het jaar 1946 en eindigen in het jaar 1994. In het jaar 1946 werd er namelijk al gesproken over de instelling van de gemeenschappelijke regeling. In verband met de uitbetaling van de laatste wachtgelduitkering is er een financieel overzicht opgesteld over de periode 1983-1994. Dit verklaart het jaar 1994.
Het archief is in 1986 overgeplaatst van de Gemeentelijke Gezondheids Dienst naar het semi-statisch archief van de gemeente Haarlemmermeer. De stukken werden in een matig geordende toestand in ordners aangetroffen. Een dossierinventaris was niet aanwezig. Te bewaren stukken zijn uit de ordners genomen en voorzien van dossieromslagen. Voor de indeling van de inventaris is gebruik gemaakt van de basisarchiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
De totale omvang van het archief bedroeg voor de inventarisatie ongeveer 3 m. Na vernietiging uit het archief is er 0,5 m overgebleven.
Door het ontbreken van archiefbescheiden is het overzicht van het personeel, als bijlage I bij de inleiding opgenomen, niet volledig.
3. Bijlage: overzicht van schooltandartsen, schooltandartsassistenten en commissie van beheer
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1951-1983
Omvang in meters:
0,50
Periode documenten:
(1946) 1951-1983 (1994)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-25. Lijsten van schooltandartsen, 1950-1983, schooltandartsassistenten, 1958-1983, en secretarissen (-penningmeesters) van de Commissie van beheer, 1952-1983, in de inventaris.
Gemeente:
Haarlemmermeer