Uw zoekacties: NV Afvalstoffen Coördinatiepunt Noord-Holland (ACP) te Haarlem

643.2 NV Afvalstoffen Coördinatiepunt Noord-Holland (ACP) te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Archiefvormer * 
643.2 NV Afvalstoffen Coördinatiepunt Noord-Holland (ACP) te Haarlem
Inleiding
1.
Archiefvormer * 
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Naar aanleiding van problemen met afvalstromen, veroorzaakt door een te beperkte adequate verwerkingscapaciteit, is door de Provincie Noord-Holland de coördinatie van de verwerking van de afvalstromen in 1990 opgedragen aan de NV Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland (NVO), zijnde een 100%-deelneming van de Provincie als voortzetting van de NV Ontginnings Maatschappij. Op 1-10-1993 is deze taak met alle rechten en plichten overgegaan op de NV Afvalstoffen Coördinatiepunt Noord-Holland (ACP).
De regulering geschiedde door middel van contracten met be- en verwerkers en aanbieders, met verschillende bewerkingsmethodes (storten, scheiden, verbranden) en op basis van een verevende prijsstelling.
Sinds 1-1-1997 is de ACP met haar activiteiten gestopt en thans wordt de organisatie ontbonden.
De NV Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland (NVO) is in 1987 ontstaan uit de NV Ontginnings Maatschappij, die zich als werkmaatschappij van de provincie Noord-Holland bezighield met de aan- en verkoop van gronden. Toen in 1987 de laatste percelen werden verkocht werd de naam gewijzigd in NVO. Pas in 1990 voerde de NVO weer activiteiten uit met betrekking tot het bedrijf Plastic Waste Recycling te Heiloo, toen vanwege het milieubelang een lening werd overgenomen. In 1990 werd de NVO ingezet om de crisis te bezweren die in april van dat jaar in de Noord-Hollandse afvalverwijdering ontstond, die een gevolg was van het sluiten van afvalverbrandingsinstallaties in Zaanstad en Alkmaar, vanwege een hoge uitstoot van resp. dioxine en chloriden. Het Crashteam, een speciale groep provinciale milieuambtenaren, adviseerde om een Afvalstoffen Coördinatiepunt op te richten, dat in nauwe samenwerking met samenwerkingsgebieden en gemeenten in Noordelijk Noord-Holland en op basis van contracten met aanbieders en verwerkingsinrichtingen van afval zou moeten zorgen voor de verwerking van het overschot aan huishoudelijk afval.
Er werd een mantelovereenkomst, gesloten met de Vuilverbrandingsinstallatie in Alkmaar, het Afvalverwijderingsbedrijf IJmond/Zaanstad, de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland te Alkmaar en met een aantal gemeenten in de kop van Noord-Holland. In 1991 sloot het samenwerkingsgebied rond Den Helder en Texel zich aan. In 1992 kreeg het verzorgingsgebied van de ACP verdere uitbreiding.
In 1992 volgde ook een andere uitbreiding: in oktober werd ook de coördinatie van brandbaar bedrijfsafval ter hand genomen, waartoe wederom een mantelovereenkomst werd gesloten, waarbij een groot aantal containerbedrijven zich aansloot door middel van een toetredingsakte.
De samenwerking werd vormgegeven in het CPO (Contract Partners Overleg).
Omdat de afvalcoördinatie zich in het economische verkeer moest bewegen werd per 1 oktober 1993 een nieuwe NV opgericht, de NV Afvalstoffen Coördinatiepunt Noord-Holland. Het bestuur van de tevens opgerichte Stichting Administratiekantoor fungeerde als aandeelhoudersvergadering.
De sturing van het brandbaar bedrijfsafval gebeurde op basis van een Logistiek Plan, dat werd opgesteld door het ACP-bureau en na advies van de Logistieke Commissie werd vastgesteld door het CPO.
Binnen het ACP-bureau, dat bemand werd door gedetacheerde provinciale ambtenaren en ingehuurde externe krachten, ontstonden de taakvelden Beleid, Logistiek en Financiën. Later onderscheidde men de activiteitenclusters Secretariaat, Personeel, Public Relations, Automatisering, Juridische Zaken, Financiën en Logistiek.
2. Archief
3. Bewerking
4. Digitaal archief
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1993-1998
Omvang in meters:
2,75
Periode documenten:
1993-1998
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-111.
Categorie: