Uw zoekacties: Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personee...
x595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Kenmerkend voor de periode waarop deze inventaris betrekking heeft, is de grotere rol die de overheid in de maatschappij ging spelen.
1. Provinciale Staten
2. Gedeputeerde Staten
3. Commissaris der Koning(in)
4. Commissies
5. Provinciaal wapen, vlag en volkslied
6. Griffie
7. Financiën
8. Huisvesting
595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem
Inleiding
8. Huisvesting
Organisatie: Noord-Hollands Archief
De uitbreiding van het takenpakket bij de provinciale overheid leidde ook tot een forse groei van het aantal ambtenaren. De huisvesting van de ambtenaren hield kwalitatief en kwantitatief geen gelijke tred met deze ontwikkeling. Zo had de griffie in 1939 102 ambtenaren in dienst, in 1960 was dat aantal opgelopen tot 196 en in 1989 tot 550. * 
In 1930 betrok het provinciaal bestuur het statige paviljoen 'Welgelegen' aan de noordkant van de Haarlemmerhout, nadat een deel van de provinciale waterstaatsambtenaren al was gehuisvest aan de Nieuwe Gracht 47 in Haarlem. In 1954 besloten GS tot uitbreiding van het administratiegebouw van de griffie en de archiefruimte. Tussen 1964 en 1966 volgden nog twee uitbreidingen. *  Decentrale huisvesting was en is al jarenlang kenmerkend voor de Provincie Noord-Holland want ook nu beschikt het provinciaal bestuur nog over villa's in de nabije omgeving van 'Welgelegen', een gebouw op het Houtplein, in gebruik genomen in 1989 en het kantoor Zijlweg, aan de Westelijke Randweg, naar een ontwerp van de architect Zwiers. Dit pand werd in 1962 het onderdak voor de waterstaatsambtenaren en van de Provinciale Planologische Dienst. * 
9. Kunst en antiek
10. Personeel
11. Verantwoording van de inventarisatie
Kenmerken
Datering:
1943-1989
Omvang in meters:
51,40
Periode documenten:
(1919) 1943-1989 (2000)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gemeente:
Provincie Noord-Holland
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS