Uw zoekacties: Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personee...
x595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Kenmerkend voor de periode waarop deze inventaris betrekking heeft, is de grotere rol die de overheid in de maatschappij ging spelen.
1. Provinciale Staten
2. Gedeputeerde Staten
595 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland, Organisatie, Personeel en bijbehorende commissies te Haarlem
Inleiding
2. Gedeputeerde Staten
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Gedeputeerden, die door PS uit hun midden worden benoemd, vormen samen met hun voorzitter, de Commissaris van de Koning(in) (CdK), de Gedeputeerde Staten (GS). *  Een gedeputeerde heeft een volledig, betaald dienstverband. GS-leden zijn in feite 'provinciale ministers'. In 1946 telde het college vijf leden en in 1989 zes leden die ieder belast waren met een aantal portefeuilles. *  GS vormen het dagelijks bestuur, bereiden de vergaderingen van de PS voor en voeren hun besluiten uit. Zij zijn hierover verantwoording schuldig aan de PS. In tegenstelling tot de bijeenkomsten van PS, vergaderen GS in de regel achter gesloten deuren. Een deel van hun besluiten is openbaar, het andere deel is geheim en mag alleen door vertrouwenspersonen worden geraadpleegd. *  De taken van GS waren gebaseerd op wetten zoals de drank- en warenwetten, de Vleeskeuringwet, de Begraaf- en Hinderwet en het toezicht op de lagere overheden.
Het college was en is belast met het uitvoeren van de besluiten van PS en autonome taken.
Verder droegen GS de eindverantwoording voor de Provinciale Griffie en Waterstaat, de eigen Accountantsdienst, de Planologische en Economische Technologische Diensten, het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf van Noord-Holland en het Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland.
Ze bemoeiden zich intensief met de provinciale psychiatrische ziekenhuizen Medemblik, Santpoort en Duin en Bosch. *  In het kader van de decentralisatie van het openbaar bestuur, zijn veel wettelijke taken van het provinciaal bestuur overgeheveld naar de lagere bestuursorganen. GS waren en zijn een beroepsorgaan in administratieve geschillen en vormen voor de behandeling daarvan enkel- of meervoudige kamers. * 
Voor het merendeel behandel(d)en zij beroepen van natuurlijke en rechtspersonen tegen besluiten van de besturen van gemeenten en waterschappen. GS hebben verder taken op het gebied van openbare orde en veiligheid, verkeer en vervoer, de waterhuishouding, milieubeheer, economische en agrarische zaken, welzijn, cultuur en ruimtelijke ordening.
3. Commissaris der Koning(in)
4. Commissies
5. Provinciaal wapen, vlag en volkslied
6. Griffie
7. Financiën
8. Huisvesting
9. Kunst en antiek
10. Personeel
11. Verantwoording van de inventarisatie
Kenmerken
Datering:
1943-1989
Omvang in meters:
51,40
Periode documenten:
(1919) 1943-1989 (2000)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gemeente:
Provincie Noord-Holland
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS