Uw zoekacties: Sector Concernstaf van de gemeente Haarlem

5022 Sector Concernstaf van de gemeente Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Organisatie van de Concernstaf
2. Belangrijke ontwikkelingen in de taakuitvoering van de Concernstaf
5022 Sector Concernstaf van de gemeente Haarlem
Inleiding
2.
Belangrijke ontwikkelingen in de taakuitvoering van de Concernstaf
Organisatie: Noord-Hollands Archief
In 1998 werd Haarlem met vijf andere steden gekozen om deel te nemen aan het grotestedenbeleid, een financieringsmogelijkheid van het Rijk. Voor de verdeling van de gelden werden 102 projecten aangewezen in zes thema’s: Aan het werk, Lokale economie, Onderwijs, Veiligheid, Leefbaarheid en Zorg & Integratie. Deze projecten werden uitgevoerd in drie wijken: Delftwijk/Waterbuurt, Meerwijk-Noord en Slachthuisbuurt.
Dit grotestedenbeleid werd een speerpunt bij de ontwikkeling van de strategische toekomstvisie tot 2010. Deze toekomstvisie kwam tot stand op basis van onder meer de zogenaamde 'stadsgesprekken' met inwoners, belangengroeperingen en het bedrijfsleven.
In het verlengde van de strategische toekomstvisie werd het Ontwikkelingsprogramma Haarlem (OPH) opgesteld, de basis voor een stadsconvenant met het Rijk. In dat convenant werden afspraken gemaakt over de volledige en tijdige uitvoering van het ontwikkelingsprogramma en de financiering daarvan. Door dit programma kon effectiever worden gewerkt. Ten behoeve van de uitvoering van het OPH werd programmamanagement ingevoerd, een nieuw verschijnsel in de organisatie. Hierbij werden activiteiten verbonden aan doelstellingen en de voortgang van die activiteiten zou systematisch worden gevolgd op hun bijdrage aan die doelstellingen. De doelstellingen van het OPH waren: 1. terugdringen van de (structurele) werkloosheid en bevordering van arbeidsplaatsen, 2. versterking van de economische positie van de stad, 3. verbetering van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt, 4. versterking van de positie van stedelijke woonmilieus op de regionale woningmarkt, 5. verbeteren van de fysieke woonomgeving en leefbaarheid, 6. vergroten van de bereikbaarheid van economische activiteiten, 7. versterken van de sociale infrastructuur, 8. verbeteren van de veiligheid, en 9. verbeteren van het zelfherstellend vermogen van kwetsbare wijken.
In 1999 was voor de sectorale afdelingen voor informatie- en communicatietechnologie (ICT), dus ook die van de Concernstaf, veel aandacht voor het behoeden van de hard- en software voor de gevolgen van de overgang naar het jaar 2000. Deze sectorale afdelingen werden uiteindelijk samengevoegd in één gemeentebrede afdeling ICT, ressorterend onder de sector Facilitaire Dienst.
Het bureau Concernfinanciën was in 1999 intensief betrokken bij de beslissing om de gemeentelijke aandelen in het bedrijf Kabel Haarlem BV te verkopen aan UPC Nederland BV. Met de netto opbrengst werd het Projectenfonds Haarlem in het leven geroepen. Uit dit fonds konden projecten worden gefinancierd die voor de hele stad van belang zouden zijn en een duurzaam effect zouden hebben. De keuze van de projecten zou volgen uit de beleidskeuzes die gemaakt werden in de Toekomstvisie Haarlem, het OPH en het collegeprogramma.
Ook de aandelen in de NV Bouwfonds Nederlandse Gemeenten werden verkocht. Een deel van de opbrengst hiervan diende voor het opvangen van de wegvallende dividenden, de rest werd ingezet bij aan stadsvernieuwing gerelateerde onderwerpen.
In 2000 werd een begin gemaakt met het Organisatieontwikkelingstraject 2000+ door de knelpunten in de gemeentelijke organisatie te inventariseren. Het doel was om te komen tot professionalisering van de stafafdelingen en platforms. Daartoe werd onder meer een eerste gemeentebreed medewerkerstevredenheidsonderzoek gehouden. De daaruit volgende knelpuntenanalyse was een belangrijke taak voor de Concernstaf.
De rol van de sector komt ook duidelijk naar voren bij de ontwikkeling van een nieuwe besturingsvisie. Deze moest dienen als leidraad voor het gemeentelijk bestuurlijk handelen, met als hoofdlijnen: versterking van de initiërende, kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol van de gemeenteraad, verbetering van de ondersteunende middelen voor de raad om deze rollen uit te oefenen, explicitering van de rol van het college als dagelijks bestuur, verduidelijking van de rol van de ambtelijke organisatie, verdere vormgeving van de participatie van burgers en externe organisaties in het bestuurlijk proces en de rol van de raadsleden daarbij.
Een belangrijke bestuurlijke ontwikkeling waar de sector Concernstaf bij was betrokken, was de dualisering van het gemeentebestuur in 2002. Door de dualisering werd een duidelijker rolverdeling beoogd tussen college en gemeenteraad en een grotere betrokkenheid van de burgers. De kern hiervan was, dat het college de stad zou besturen binnen door de raad gestelde kaders. Een gevolg hiervan was dat de wethouders geen deel meer zouden uitmaken van de gemeenteraad en daar ook niet meer uit afkomstig hoefden te zijn.
De belangrijkste functies voor de gemeenteraad werden als volgt geformuleerd: het vaststellen van kaders waarbinnen het college beleid kan maken, het controleren of het college de opgedragen taken goed uitvoert en rekening houden met wat er in de stad leeft. Voorafgaand aan de invoering van de dualisering was in 2001 het voorzitterschap van de raadscommissies al overgedragen van collegeleden aan raadsleden en was een rekenkamercommissie opgericht. De rekenkamercommissie ging een deel van de controlerende taak van de gemeenteraad uitvoeren door middel van doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek. Vervolgens zijn een griffie en een raadspresidium ingesteld en zijn de ambtelijke bijstand van het bestuur en de mandatering en delegatie door college en raad geregeld. Om de betrokkenheid van de burgers te bevorderen heeft de gemeenteraad onder meer een referendumverordening vastgesteld.
3. Enkele belangrijke ontwikkelingen in de gemeente
4. Gemeentelijke huisvesting
5. Geschiedenis van het archief
6. Verantwoording van de inventarisatie
7. Beperking van de openbaarheid
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1998-2007
Omvang in meters:
30,50
Periode documenten:
(1970) 1998-2007 (2010)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-1209. Bij de volgende inv. nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv. nr. 459 openbaar in 2078, inv. nr. 466 in 2066, inv. nr. 467 in 2074, inv. nr. 470 in 2077, inv. nrs. 471, 480-481 in 2081, inv. nr. 506 in 2082, inv. nr. 653 in 2081, inv. nr. 654 in 2076, inv. nr. 655 in 2078, inv. nr. 656 in 2083, inv. nrs. 659, 661 in 2082, inv. nr. 1032 in 2075, inv. nr. 1033 in 2077, inv. nr. 1034 in 2086, inv. nrs. 1035-1039 in 2074, inv. nrs. 1040-1043 in 2075, inv. nrs. 1044-1047 in 2076, inv. nrs. 1048-1049 in 2077, inv. nrs. 1050-1055 in 2078, inv. nrs. 1056-1060 in 2079, inv. nrs. 1061-1067 in 2080, inv. nrs. 1068-1071 in 2081, inv. nrs. 1072-1077 in 2082, inv. nrs. 1078-1083 in 2083, inv. nr. 1084 in 2074, inv. nr. 1085 in 2075, inv. nr. 1086 in 2076, inv. nr. 1087 in 2077, inv. nr. 1088 in 2078, inv. nr. 1089 in 2079, inv. nr. 1090 in 2080, inv. nr. 1091 in 2081, inv. nr. 1092 in 2082, inv. nr. 1093 in 2083, inv. nr. 1095 in 2082, inv. nr. 1098 in 2077, inv. nr. 1099 in 2078, inv. nr. 1102 in 2082, inv.nr. 1127 in 2081.
Gemeente:
Haarlem