Uw zoekacties: Sector Welzijn, Sociale Zaken en Gezondheid (WSG) van de gem...

5014 Sector Welzijn, Sociale Zaken en Gezondheid (WSG) van de gemeente Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de sector Welzijn, Sociale Zaken en Gezondheid (WSG), 1991-1999
1.1. Ontstaan en opheffing
1.2. Samenstelling van de sector WSG
1.3. Stafafdeling Financiën, Informatie en Automatisering
1.4. Werkverband Bovensectorale Aangelegenheden
1.5. Dienst Samenlevingsopbouw- en Ouderenbeleid
1.6. Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
1.7. Gezondheidsdienst
5014 Sector Welzijn, Sociale Zaken en Gezondheid (WSG) van de gemeente Haarlem
Inleiding
1. Geschiedenis van de sector Welzijn, Sociale Zaken en Gezondheid (WSG), 1991-1999
1.7.
Gezondheidsdienst
Organisatie: Noord-Hollands Archief
De gezondheidsdienst was de organisatorische benaming binnen de sector WSG. In de periode vóór de sector WSG heette het eerst de Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst Haarlem (GG & GD Haarlem), later werd dit GGD en viel het woord "Geneeskundige" eraf.
Het werkgebied was vóór 1989 te klein om alle taken van de GGD te kunnen financieren, want dit werd berekend op grond van het inwonertal en dat was vooral een probleem voor de andere kleinere gemeentes in Zuid-Kennemerland. Om dit probleem op te lossen werd er een Bestuurscommissie Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zuid-Kennemerland (GGD-ZK) opgericht binnen de Gemeenschappelijke Regeling Gewest Zuid-Kennemerland, waarin alle gemeentes van Zuid-Kennemerland verplicht moesten deelnemen. De GGD-ZK werd officieel operationeel op 1 januari 1989, maar daar gingen wel een aantal jaren aan voorbereiding aan vooraf. De verplichte deelname gold dus ook voor de regiogemeente Haarlem, die aanbood de bedrijfsvoering en taken van de GGD-ZK tegen een vergoeding uit te voeren door personeel en middelen beschikbaar te stellen, omdat zij al een GGD-organisatie had en die daarmee een professionele uitstraling kreeg. De gemeente Haarlem liet haar GGD-organisatie voortbestaan naast haar deelname in de GGD-ZK om haar invloed te behouden bij de specifieke gezondheidstaken in het speciaal onderwijs en door haar investeringen in het ambulancevervoer. Het lukte niet om een financiële compensatie tot stand te brengen voor de overdracht van de ambulances van de gemeente Haarlem.
De Bestuurscommissie vormde het "Dagelijks Bestuur" van de GGD-ZK, waarin het hoofd van de Gezondheidsdienst secretaris was en de Kennemerraad vormde het "Algemeen Bestuur" in het Gewest Zuid-Kennemerland. De Bestuurscommissie en Kennemerraad moesten de door de GGD Haarlem opgestelde begroting, jaarrekening en het werkplan (contractmanagement) goedkeuren. De GGD werd dus aangestuurd door de bestuursorganen van de GGD-ZK en de gemeente Haarlem, maar daarnaast konden de deelnemende gemeenten: Bennebroek, Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort ook ieder afzonderlijk nog besluiten nemen over specifieke onderwerpen van belang in hun gemeente. Het werkgebied van de GGD-ZK beperkte zich niet tot het betreffende grondgebied. De staffunctionaris rampenbestrijding, de epidemioloog, de medische milieukundige, de tuberculosebestrijding, de AIDS-coördinatie met de sociaal-verpleegkundige ondersteuning waren bovenregionale taken. De uitvoering van deze specialistische taken werd apart gefinancierd door het Rijk en moesten gedeeld worden in een veel groter werkgebied van omringende GGD 's. Dit betrof de werkgebieden: Noord-, Midden- en Zuid-Kennemerland, Amstelland en Meerlanden, West Friesland en de Kop van Noord-Holland. Daarmee hadden de gemeentes en GGD 's in die werkgebieden ook enige invloed op het te voeren beleid en uitvoering. De Gezondheidsdienst was gehuisvest in de hoofdvestiging van de sector WSG, in het dienstgebouw aan de Zijlweg 2, te Haarlem. Daarnaast waren er nog standplaatsen voor het ambulancevervoer en dependances van de jeugdgezondheidszorg. De taakstelling van de Gezondheidsdienst is grotendeels gebaseerd op de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid, de Wet Bestrijding Infectieziekten, de Wet Ambulancevervoer en de Wet Geneeskundige Hulpverlening bij Rampen.
Omstreeks 1993 kwam er meer samenwerking tussen de Bestuurscommissie Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Midden-Kennemerland (GGD-MK) van de Gemeenschappelijke Regeling Gewest IJmond en de GGD-ZK. Het werkgebied van de GGD-MK was niet groot qua inwonertal, wat de financiering bemoeilijkte. Het doel van de samenwerking was een fusie tussen beide GGD's. Om dit te stroomlijnen werd een interim-manager aangesteld. Dit werd de directeur van de sector WSG van de gemeente Haarlem, de heer E.F. (Errol) Stoové tot 1 juni 1995, toen deze de gemeente Haarlem verliet. De fusiepogingen mislukte wegens de belangen van de gemeente Haarlem in de GGD-ZK. Maar de zaak sleepte zich nog wel jaren voort.
Door professionalisering van de "rampenbestrijding" en de inwerkingtreding op 24 januari 1992 van de Wet Geneeskundige Hulpverlening bij Rampen werd er een nieuwe gemeenschappelijke regeling opgericht, waarin de hulpverlenende organisaties moesten samenwerken. Dit werd de Gemeenschappelijke Regeling Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Rampen Zuid- en Midden-Kennemerland, die werd ingeschreven in het provinciale register op 3 oktober 1995 en inwerking trad op 1 juli 1994. De samenwerkingspartners waren de Brandweer van de gemeente Haarlem, de Regionale Brandweer, de GGD's van Haarlem en Zuid- en Midden-Kennemerland, de afdeling Ambulancehulpverlening van de gemeente Haarlem en de Gemeenschappelijke Regeling Centrale Post Ambulancevervoer Kennemerland, die inmiddels in de brandweerkazerne aan de Zijlweg 200 te Haarlem was gevestigd. Het samenwerkingsgebied betreft het gezamenlijk grondgebied van de deelnemende gemeentes in de gemeenschappelijke regeling. Dat waren voor Midden-Kennemerland: Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Velsen en voor Zuid-Kennemerland: Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom (tot medio 1992) en Zandvoort.
Ook het ambulancevervoer werd in een groter werkgebied uitgevoerd, namelijk in Haarlem, Midden-Kennemerland (Gewest IJmond) en Zuid-Kennemerland (Gewest Zuid-Kennemerland) en omvatte 11 gemeentes. Het ambulancevervoer werd uitgevoerd door de Gezondheidsdienst en de Gemeenschappelijke Regeling Centrale Post Ambulancevervoer (CPA) Kennemerland met daarnaast nog particuliere vervoerders. De bedrijfsvoering en taken van de CPA werden tegen een vergoeding verricht door de Gezondheidsdienst, die daarvoor personeel en middelen beschikbaar stelde. De CPA werd opgericht in 1981 en opgeheven op 3 april 2001 door overname in de Gemeenschappelijke Regeling Hulpverleningsdienst Kennemerland in oprichting. Het management van de afdeling Ambulancehulpverlening van de Gezondheidsdienst was gehuisvest in het dienstgebouw aan de Zijlweg 2. De ambulancekazerne was gehuisvest in een bedrijfspand in het Gonnet-industriegebied aan de Claes van Ruyvenstraat 8 en Phoenixstraat 11. Later verhuisde de ambulancekazerne in februari 1993 naar de nieuwe brandweerkazerne aan de Zijlweg 200. Daarnaast waren er in het werkgebied nog een aantal andere ambulancestandplaatsen. Met de nieuwe huisvesting van de CPA ontstond een vergaande samenwerking met de brandweerorganisatie, met name wat betreft de gezamenlijke meldkamer. En ook op het gebied van de rampenbestrijding vanaf 1 juli 1994.
Het hoofd van de Gezondheidsdienst was ook directeur en secretaris van de CPA. Deze liet zich wegens andere werkzaamheden vervangen door het hoofd van de afdeling Ambulancehulpverlening voor de dagelijkse leiding. Volgens de statuten van de gemeenschappelijke regeling was dit niet toegestaan. Hierdoor ontstond een bestuurscrisis wegens vermeende belangenverstrengeling. Er werd verondersteld dat de afdeling Ambulancehulpverlening door de meldkamer van de CPA in de ambulanceritten meer bevoordeeld zou worden dan een particuliere vervoerder. Daarom werd de CPA met ingang van 1 januari 1994 verzelfstandigd binnen de sector WSG en direct aangestuurd door de sectordirecteur.
Door veranderde inzichten op het gebied van de "rampenbestrijding" wilde de Minister van Binnenlandse Zaken een meer integraal beleid van de hulpverleningsdiensten door het samengaan van de verschillende organisaties. Dat begon door de lokale brandweerkorpsen, die voornamelijk gericht waren op lokale brandbestrijding, verder op te bouwen tot een meer professionele organisatie op regionaal- en bovenregionaal niveau met specialistische taken en materieel. Daar werd later ook de "geneeskundige hulpverlening" van de GGD 's en het ambulancevervoer aan toegevoegd. Eén van de doelstellingen van de Provincie Noord-Holland was om integratie van de gemeenschappelijke regelingen te bevorderen door de GGD 's in de regio te laten fuseren en samen te voegen met de Regionale Brandweer tot één organisatie. Dat lukte niet in één reorganisatie, maar moest in verschillende stappen plaatsvinden vanwege de complexiteit van de verschillende bestuursorganen.
De Gezondheidsdienst (GGD-Haarlem en Zuid-Kennemerland) werd bij de sectorale reorganisatie op 1 januari 2000 toegevoegd aan de nieuwe sector Maatschappelijke Ontwikkeling en verhuisde naar het dienstgebouw aan de Westergracht.
Op 3 april 2001 werd de Gemeenschappelijke Regeling Hulpverleningsdienst Kennemerland (HDK) opgericht, waarin de Gemeenschappelijke Regeling Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Rampen Zuid- en Midden-Kennemerland en de Gemeenschappelijke Regeling Centrale Post Ambulancevervoer (CPA) Kennemerland werden overgenomen. De Bestuurscommissie Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Midden-Kennemerland (GGD-MK) van de Gemeenschappelijke Regeling Gewest IJmond, de Bestuurscommissie Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zuid-Kennemerland (GGD-ZK) van de Gemeenschappelijke Regeling Gewest Zuid-Kennemerland en de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Haarlem fuseerde in 2001 eerst tot de GGD Kennemerland in verband met de complexiteit van de verschillende bestuursorganen. De GGD Kennemerland werd daarna ook opgenomen in de HDK, die per 1 januari 2002 volledig operationeel werd.
Behalve de afdeling Ambulancehulpverlening Haarlem, die toegevoegd werd aan de sector Brandweer en Ambulance van 2002-2007 van de gemeente Haarlem. Het was op termijn wel de bedoeling om de afdeling Ambulancehulpverlening Haarlem over te hevelen naar de HDK. Maar de ontvlechting duurde zo lang, dat dit uiteindelijk pas gebeurde op 1 januari 2008 bij de rechtsopvolger van de HDK, de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Kennemerland in oprichting.
1.8. Medisch Microbiologisch Laboratorium
2. Geschiedenis van het archief van de sector Welzijn, Sociale Zaken en Gezondheid. (WSG)
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Aanwijzingen voor de gebruiker
5. Bijlage bij de inleiding, de sectorale organisatiestructuur
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1991-1999
Omvang in meters:
29,50
Periode documenten:
(1982) 1991-1999 (2002)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-2114. Bij een aantal inv. nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv. nr. 247 openbaar in 2068, inv. nr. 654 in 2073, inv. nr. 656 in 2075, inv. nr. 683 in 2073, inv. nr. 689 in 2075, inv. nrs. 729, 979-980 in 2073, inv. nrs. 1501, 1702, 1705-1706 in 2074, inv. nr. 1878 in 2071, inv. nr. 2106 in 2074, inv. nr. 2114 in 2075. De sectorale organisatiestructuur is als bijlage bij de inleiding in de inventaris opgenomen.
Gemeente:
Haarlem