Uw zoekacties: Dienst Volkshuisvesting te Haarlem

5010 Dienst Volkshuisvesting te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de Dienst Volkshuisvesting, aanverwante instellingen en stedelijke huisvesting
2. Gemeentelijk Woningbedrijf
3. Dienst voor het Bouw- en Woningtoezicht
4. Bureau Huisvesting
5. Dienst voor de Volkshuisvesting
6. Geschiedenis van het archief in relatie tot de stedelijke volkshuisvesting
7. Het archief en de wijze van bewerking
5010 Dienst Volkshuisvesting te Haarlem
Inleiding
7.
Het archief en de wijze van bewerking
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Voorliggende inventaris maakt onderdeel uit van het 'bewerkingspproject Haarlemse archieven' dat in het najaar van 2005 is gestart. De nog resterende (delen van) semi-statische archieven van voormalige of gereorganiseerde diensten en de Secretarie worden in dit kader na bewerking overgedragen aan het Noord-Hollands Archief.
De Dienst voor de Volkshuisvesting was in de periode 1957-1990 onderdeel van het gemeentelijke organisatiemodel 'Diensten en Secretarie'.
Binnen het oude organisatiemodel werd bij de 'Diensten en Bedrijven' de praktische uitvoering van het beleid geconcentreerd, terwijl de Secretarie was opgesplitst in een negental afdelingen waar het beleid werd geformuleerd. Voor de Dienst voor de Volkshuisvesting vervulde 'Secretarie-afdeling 7' deze rol. Vanaf 1991 was de gemeentelijke organisatie ingericht volgens het 'Sectorenmodel'.
De archieven van voor 1957 en na 1990 vallen daarom buiten dit project, maar een beperkt aantal stukken die dateren uit deze twee perioden zijn om praktische redenen bij de bewerking meegenomen.
Evenals bij de bewerking van andere (delen van) dienstarchieven bestaat er geen één op één relatie tussen de dossiers van de Dienst met de dossiers van (de betreffende) afdeling 7 van de Secretarie. Zo ontbraken in het dienstarchief de stukken betreffende de instelling van de eigen dienst terwijl die in meerdere Secretariedossiers wél voorkwamen. Daarom is bij de keuze voor bewaren of vernietigen rekening gehouden met de mogelijke aanwezigheid van overeenkomstige archiefstukken bij andere gemeentelijke diensten en met name ook bij de Secretarie.
Stukken van het Gemeentelijk Woningbedrijf van voor 1959 die werden aangetroffen bij de inventarisatie zijn opgenomen in de 'Plaatsingslijst Gemeentelijk Woningbedrijf 1919-1958' (toegangsnummer 3637).
Aangetroffen stukken van de Dienst Bouw- en Woningtoezicht zijn opgenomen in de 'Plaatsingslijst van het archief van de Dienst Bouw- en Woningtoezicht 1902-1989' (toegangsnummer 1488)
Uit het takenpakket van de dienst, (zie bladzijde 6, onder 'a.' en 'c.') vloeit de bemoeienis met de Haarlemse woningbouwcorporaties voort, het is daarom dat de dienst van elk van de woningbouwverenigingen en -stichtingen dossiers heeft gevormd welke zijn te vinden onder een aparte rubriek 'Contacten met woningbouwcorporaties'.
Het reguliere deel van het archief van de dienst Volkshuisvesting mat bij de start van de bewerking ongeveer 32,5 meter. Dit archiefdeel was reeds geruime tijd in het Noord-Hollands Archief aanwezig. De dossiers zaten in dozen, beide gestempeld met registratie-depotnummers. De dossiers waren gecodeerd volgen de systematiek van de Basis Archief Code. Wel ontbrak er een aantal nummers.
Daarnaast was er ongeveer 7 meter aan archief, aangetroffen in het depot van het stadhuis, meer dan tweeëeenhalve meter uit het archief van de Secretarie en nog driekwart meter dat was opgeslagen bij de sector Stedelijke Ontwikkeling.
Na bewerking van het archief, bestaande uit een schoning en een selectie op te bewaren of te vernietigen stukken, bleef er van de (in totaal) 42,9 meter nog ongeveer 27,6 meter over, die in deze inventaris zijn beschreven.
Afzonderlijke vermelding verdient de bewerking van de 'panddossiers' zoals vermeld binnen de rubriek 'Nieuwbouw' in de onderscheiden subrubrieken betreffende voorbereiding en (technische) uitvoering. Na ampele overweging is besloten om deze panddossiers te bewaren en in de inventaris op te nemen omdat zij bestek en voorwaarden, technische omschrijvingen, tekeningen of een combinatie hiervan bevatten. Dit om eventuele lacunes in het zogenaamde bouwarchief aan te vullen.
Bij de keuze vernietigen of bewaren is gebruik gemaakt van de selectielijst 'Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken in gemeente-archieven', de zogenaamde WVC-lijst uit 1983. Bij het maken van beschrijvingen is de handleiding 'Archiefterminologie voor Nederland en Vlaanderen' van de Stichting Archiefpublicaties uit 2003 toegepast.
De materiële toestand van de archiefbescheiden was in orde: schade of verlies vanwege bijvoorbeeld brand, vocht of schimmels werd niet geconstateerd. Voorts werden geen afwijkende zaken als kaarten, kokers, grootformaat-stukken of microfiches aangetroffen.
Ondanks de onvolledigheid van het archief - zo ontbreken er 34 nummers die corresponderen met officiële dossiers - is geprobeerd om door middel van selectie en ordening van de stukken een zo breed en representatief mogelijk beeld te geven van de Dienst Volkshuisvesting gedurende de beschreven inventarisatieperiode.
8. Instructie voor de gebruiker
9. Bronnen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1958-1990
Omvang in meters:
27,75
Periode documenten:
(1949) 1958-1990 (1993)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-913. Inv.nr. 109 is pas openbaar vanaf 2064.
Gemeente:
Haarlem