Uw zoekacties: Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) te Haarlem

5006 Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1 Korte geschiedenis van de Gemeentelijke Sociale Dienst, de GSD
2 Het archief en de wijze van bewerking
5006 Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) te Haarlem
Inleiding
2
Het archief en de wijze van bewerking
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Voorliggende inventaris maakt onderdeel uit van het bewerkingsproject Haarlemse archieven, dat in het najaar van 2005 is gestart. De nog resterende delen van semi-statische archieven van voormalige diensten en secretarie (1953) 1957-1990 zijn in dit kader na bewerking overgedragen aan het Noord-Hollands Archief. Toen met de bewerking van dit deelarchief werd gestart bestond het uit 6 m. Na selectie van de voor vernietiging vatbare stukken bleef hier nog 1,5 m van over. Bij de selectie is gepoogd om recht te doen aan het belang van de GSD, opdat er een zo breed, volledig mogelijk beeld van de dienst kan ontstaan. De nu vervaardigde korte inventaris moet worden gehanteerd in samenhang met een in 1998 vervaardigde plaatsingslijst op een deel van het dienstarchief (1933) 1948-1979.
Een aantal stukken/dossiers uit deze plaatsingslijst valt binnen hetzelfde tijdvak als de onderhavige inventaris, te weten de periode 1970-1990. Het betreft de nummers 17, 45 t/m 47, 59, 62 t/m 71, 77, 80 t/m 85, 106 t/m 110, 112 t/m 120, 133, 144 t/m 146, 154 t/m 158 en 161 van genoemde lijst. Deze archiefbescheiden kunnen worden beschouwd als een aanvulling op deze inventaris.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1970-1990
Omvang in meters:
1,50
Periode documenten:
1970-1990
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-59. Inv. nr. 32 is pas openbaar vanaf 2047.
Gemeente:
Haarlem