Uw zoekacties: Vakantiecentrum Het Wisselseveld te Epe (Gelderland)

3542 Vakantiecentrum Het Wisselseveld te Epe (Gelderland) ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Voorgeschiedenis
2. Aankoop van het vakantieoord
3. Beheer en bestuur van het vakantieoord
4. Gebruik van het vakantieoord
5. Opheffing van het vakantiecentrum
6. Verantwoording
7. Archief
3542 Vakantiecentrum Het Wisselseveld te Epe (Gelderland)
Inleiding
7.
Archief
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Het archief van het vakantiecentrum is in twee delen overgebracht van de Gemeentelijke Dienst voor Sport en Jeugdzaken naar het Gemeentearchief Haarlem. Het eerste deel in 1984 *  en het tweede deel in november 1988. Bij de dienst bevinden zich echter nog de stukken betreffende de opheffing van het vakantiecentrum. De in 1984 overgebrachte stukken zaten ongeordend in drie pakken. De in 1988 overgebrachte stukken waren gebundeld in twee dossiermappen en een ringband en hadden tevens een summiere ordening bestaande uit: ingebruikneming gebruikerscommissie, rapporten van gebruikers afscheid heer Ruyter en diversen. Het probleem was, dat zonder alles door te lezen het onmogelijk was om snel de juiste informatie te verkrijgen.
Ik ben begonnen met het beschrijven van alle stukken op fiches. Door vergelijking van deze fiches kreeg ik een globaal idee over hoe een nieuwe indeling er uit moest gaan zien. De beste indeling voor het archief dacht ik in een ordening naar onderwerp te hebben gevonden. In het archief bevonden zich ook krantenknipsels en tevens foto's, ansichtkaarten, stickers en speldjes van het vakantiecentrum. Zowel de krantenknipsels als de foto's enz. behoren archivistisch gezien niet tot de bestanddelen van een archief. Maar omdat deze krantenknipsels en de andere ongeschreven stoffelijke voorwerpen voor de raadpleger van het archief nuttige informatie kan verschaffen, vond ik het toch raadzaam om deze in bijlagen toe te voegen.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1957-1978
Omvang in meters:
0,10
Periode documenten:
(1956) 1957-1978
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-37.
Gemeente:
Haarlem