Uw zoekacties: Haarlems Comité voor Vluchtelingenhulp te Haarlem

3342 Haarlems Comité voor Vluchtelingenhulp te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Historisch overzicht
2. Verantwoording van de werkwijze
3342 Haarlems Comité voor Vluchtelingenhulp te Haarlem
Inleiding
2.
Verantwoording van de werkwijze
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Het is van belang te weten dat deze inventaris is gemaakt door twee geschiedenisstudenten van de Universiteit van Amsterdam, in het kader van de doctoraal werkgroep Archivistiek.
Het werk is begeleid door Dr. P.A. Hendrikx, die samen met Prof. Dr. C. Dekker ons dit vak doceerde. Voor eventuele onjuistheden van de in deze inventaris verwerkte gegevens zijn wij geheel verantwoordelijk. Het Gemeentearchief van Haarlem kan dus niet aansprakelijk gesteld worden. Wij willen hier tevens een woord van dank uitspreken aan de gemeentearchivaris van Haarlem, drs. J.J. Temminck, voor het feit dat hij ons de gelegenheid bood om dit archief te inventariseren.
Het archief zoals wij dit aantroffen, had een omvang van zo'n zes centimeter en zat bijeen in een ordner. Er was reeds een indeling aanwezig, namelijk een negendelige rubricering die als volgt was:
1. Verslag van de werkzaamheden
2. Financiële stukken
3. Rapport van de werkzaamheden van het bureau Hazepaterslaan 26
4. Vergaderingen werkcomité
5. Bemoeiing inzake huisvesting enz. van Hongaarse vluchtelingen
6. Vergaderingen Haarlems Comité Vluchtelingenhulp
7. Contactadressen
8. Acties onder gemeentepersoneel ter financiering van een huis
9. Documentatie
Het grote probleem bij deze rubricering was echter dat zij geen snelle toegang tot de stukken gaf; zonder alles door te lezen was het niet mogelijk om snel de juiste informatie te verkrijgen. Wij zijn begonnen met het beschrijven van alle stukken op fiches en deze fiches hebben we vergeleken om een nieuwe indeling te maken. De beste indeling dachten we in een ordening naar onderwerp te hebben gevonden. Tenslotte hebben we de krantenknipsels, die oorspronkelijk in de laatste rubriek 'Documentatie' zaten, als bijlage toegevoegd. Archivistisch gezien is dit niet helemaal juist, daar zij niet tot de bestanddelen van een archief behoren. Maar omdat deze krantenknipsels voor de raadpleger van dit archief nuttige informatie kan verschaffen, vonden wij het toch nuttig om deze in een bijlage toe te voegen.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1956-1958
Omvang in meters:
0,05
Periode documenten:
1956-1958
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 36.5 inv. nrs. 1-23.
Gemeente:
Haarlem