Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Heemskerk (Gemeente Heemskerk)

2458 Gemeentebestuur van Heemskerk (Gemeente Heemskerk) ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van Heemskerk
2. Periode 1929-1985
3. Basisonderwijs
4. Facet: Gemeente Staalstad of IJmuiden?!
5. Geschiedenis van de gemeentelijke organisatie
6. Geschiedenis van het archief
2458 Gemeentebestuur van Heemskerk (Gemeente Heemskerk)
Inleiding
6.
Geschiedenis van het archief
Organisatie: Noord-Hollands Archief
In 1929 sloot de gemeente Heemskerk zich aan bij het registratiebureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Na de aansluiting bij dit bureau werd het archief zaaksgewijs geordend in dossieromslagen volgens de code VNG. Het secretariearchief betreft een centraal archief.
In het werkplan van 1956 zijn ook aanwijzingen opgenomen voor circulatie, behandeling en controle op afdoening van stukken en dossiers. Een opmerkelijke aanwijzing is dat alle post bij de secretaris gebracht diende te worden, voordat het werd geopend. Op 7 juni 1960 zijn n.a.v. het vastgestelde werkplan van 1956 nadere richtlijnen opgesteld.
Op 25 juli 1960 werd de regel dat de post bij de secretaris moest worden gebracht herzien. De post moest bij de afdeling Interne Zaken worden gebracht om te worden geregistreerd en werd daarna naar de afdelingen doorgestuurd.
Op 7 februari 1962 werd er geconstateerd dat ‘…enkele werkzaamheden verbetering behoefte…’. Naar aanleiding hiervan werden naast buitenmappen ook binnenmappen in gebruik genomen.
Tot 1965 werden de archieven van de diensten verzorgd door personeel van Interne zaken. Vanaf 1 januari 1966 werd er een afdeling registratuur voor de diensten gevormd.
Uit een onderzoek uit 1967 blijkt dat Post en Archief een apart bureau was binnen de Secretarie.
In 1969 is de ‘Verordening inzake de zorg voor, het beheer van en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van gemeentelijke organen’ vastgesteld.
Door middel van een besluit van burgemeester en wethouders zijn op 2 april 1974 de ‘richtlijnen met betrekking tot de vernietiging van archiefstukken’ vastgesteld. Deze zijn later vervangen door “… de nieuwe lijst van voor vernietiging in aanmerking komende stukken dagtekenende van na 1850…” van 1 december 1983.
Dossiers die niet meer dynamisch zijn, worden in het blok vernietigbare dossiers geplaatst of op volgnummer van de te bewaren dossiers. Dit gebeurt sinds de bouw van het nieuwe raadhuis in 1981.
Er wordt bij de gemeente elk jaar vernietigd. Er zijn processen-verbaal vanaf 1964. Tijdens de eerdere inventarisatie van dit archief is er ook vernietigd; volgens de inleiding van deze plaatsingslijst: ‘…Het aantal strekkende meters was 33, waarna na schoning van de dossiers (en het soms op vernietiging zetten van dossiers) 27 strekkende meter overbleef...’
Ook is er een aantal losse stukken aangetroffen in het archief. Deze stukken zijn overgebleven na de eerdere bewerkingen. Deze stukken zijn stuk voor stuk bekeken.
Raadsbesluiten zijn opgenomen in een serie, in het betreffende dossier zit een kopie of is een ongetekend exemplaar aanwezig.
7. Verantwoording van de inventarisatie
8. Aanwijzingen voor de gebruiker
9. Bronnen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1929-1985
Omvang in meters:
92,65
Periode documenten:
(1909) 1929-1985 (1996)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-2724, 3000-4404. Inv.nrs. 1 en 3632 ontbreken. Bij de volgende inv.nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv.nr. 3684 openbaar in 2023, inv.nrs. 3715, 4333 vanaf 2028, inv.nr. 3685 vanaf 2030, inv.nr. 3664 vanaf 2034, inv.nr. 4297 vanaf 2036, inv.nrs. 3755, 4328 vanaf 2039, inv.nr. 3687 vanaf 2044, inv.nr. 4329 vanaf 2048, inv.nr. 2030 vanaf 2049, inv.nr. 4110 vanaf 2050, inv.nr. 3688 vanaf 2053, inv.nr. 4330 vanaf 2054, inv.nr. 4111 vanaf 2055, inv.nrs. 2017, 2037, 4334 vanaf 2057, inv.nr. 3740 vanaf 2059, inv.nrs. 3689, 4331-4332 vanaf 2060, inv.nr. 3838 vanaf 2067 en inv.nr. 3665 vanaf 2068. Inv.nrs. 285-763 (Stukken betreffende de aankoop van onroerend goed, 1947-1985) zijn nader toegankelijk in band 2458 bijlage 1. Inv.nrs. 775-882 (Stukken betreffende de ruiling van onroerend goed, 1944-1985) zijn nader toegankelijk in band 2458 bijlage 3. Inv.nrs. 883-1873 (Stukken betreffende de verkoop van onroerend goed, 1950-1986) zijn nader toegankelijk in band 2458 bijlage 2. Deze bijlagen zijn alleen in de studiezaal van het Noord-Hollands Archief te raadplegen. Een alfabetische index op inv.nr. 2643 (Onderhandse akten betreffende de aankoop van onroerend goed, 1955-1963) is opgenomen in de inventaris onder rubriek 3.1. Voor de hinderwetvergunningendossiers, lozings- en milieuvergunningendossiers van de gemeente Heemskerk, (1927) 1929-1998, zie toegangsnummer 1424.
Gemeente:
Heemskerk