Uw zoekacties: Stichting Kees Verwey te Haarlem

2445 Stichting Kees Verwey te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Kees Verwey (Amsterdam, 20 april 1900 - Haarlem, 23 juli 1995) was een Nederlandse kunstschilder, aquarellist en tekenaar. Verwey behoorde tot de Haarlemse School van de twintigste eeuw en maakte onder andere stillevens, portretten, aquarellen en atelierstukken.
Kees Verwey groeide op in een idealistisch en sociaal bewogen milieu, waartoe ook zijn twee ooms behoorden, de dichter Albert Verwey en de architect H.P. Berlage. Vanaf zijn vroegste jeugd tekende hij. Hij raakte geïnspireerd door de werken van onder andere George Breitner, Jan Toorop en Floris Verster. School interesseerde hem minder, reden waarom hij diverse opleidingen niet voltooide. Zijn belangrijkste inspirator in zijn beginperiode als schilder was Henri Boot.
Na zijn verhuizing naar Haarlem in 1932 sloot hij zich aan bij diverse kunstenaarsverenigingen en ging hij les geven aan de Haarlemse tekenclub De Acht. Bij De Acht leerde hij zijn latere echtgenote Jeanne Tilbusscher kennen. Hij nam meer afstand van de stijl van Boot. In 1941 betrok hij het statige zeventiende eeuwse huis 'Het Scheepje' aan het Spaarne, alwaar hij tot zijn dood in 1995 bleef wonen en werken.
Na de oorlog is hij korte tijd betrokken geweest bij de Hollandsche Aquarellistenkring die de traditie van de Haagse School wilde voortzetten en de belangstelling voor het aquarel trachtte te stimuleren. Doordat Verwey niet koos voor traditie of modernisme, kwam hij in een geïsoleerde positie terecht. Mede door zijn contacten met de kunstenaar Jan Peeters ontwikkelde Verwey zich meer en meer tot een modern kunstenaar en kreeg hij meer waardering. Hij verbreedde zijn werkterrein naar het vervaardigen van monumentale atelierstukken die in 1978 in het Stedelijk Museum werden tentoongesteld.
De Stichting Kees Verwey, gevestigd te Haarlem, bestaat sinds 27 april 1984. De stichting is opgericht met als doelstelling:
1. Het in overleg met de gemeente Haarlem onderhouden en, indien mogelijk, laten restaureren van de door de schilder Kees Verwey vervaardigde kunstwerken;
2. Het adviseren van de gemeente Haarlem bij het maken van haar keuze tot verkoop van een of meer van genoemde kunstwerken;
3. Het houden van toezicht op de gemeente Haarlem opdat zij haar taak zo goed mogelijk nakomt, de schilder Kees Verwey en zijn echtgenote Jeanne Verwey-Tilbusscher een zo adequaat mogelijke verzorging te geven.
Tot 1989 was de gemeente Haarlem eigenaar en beheerder van de collectie. In 1989 ontstond een rel toen Kees Verwey besloot de gemeente Haarlem te onterven. Dit betekende ook dat de gemeente Haarlem vanaf dat moment geen zorgplicht meer had ten aanzien van Kees en Jeanne. De statuten werden gewijzigd in 1989 en 1990. In de statuten van 2 maart 1990 wordt de doelstelling als volgt geformuleerd:
1. het onderhouden en beheren van de door de schilder Kees Verwey vervaardigde kunstwerken, opdat deze kunstwerken voor het nageslacht behouden blijven en opdat de naam van Kees Verwey levend blijft;
2. het ter bezichtiging aan het publiek stellen van de door schilder Kees Verwey vervaardigde kunstwerken tegen een matige toegangsprijs;
3. het uitlenen van door de schilder Kees Verwey vervaardigde kunstwerken tegen een matige vergoeding;
4. het vormen van fondsen, die voor de doelstelling van de stichting bevorderlijk zijn.
De collectie van de Stichting Kees Verwey bestaat uit honderden door Verwey gemaakte olieverfschilderijen, aquarellen, tekeningen, schetsen en andere kunstvoorwerpen. Kees Verwey zelf bleef tot op hoge leeftijd voorzitter van de stichting. Na zijn overlijden werd de stichting enige en algehele erfgenaam. De stichting is sindsdien vooral actief geweest met de inventarisatie en restauratie van de Collectie Verwey. Het bevorderen van tentoonstellingen in binnen- en buitenland is tevens een kernactiviteit. Overige taken die de stichting zich heeft gesteld zijn:
- het stimuleren van studie en onderzoek;
- het faciliteren van de uitgave van boeken, catalogi en andere publicaties;
- het uitbouwen en actief onderhouden van de website www.keesverwey.org
Als eerbetoon aan Kees Verwey opende het Frans Hals Museum in 1993 de Verweyhal. Het professioneel beheer van de Collectie Verwey, die in bruikleen is gegeven aan de gemeente Haarlem, is in handen van het genoemde museum.
Bronvermelding: www.keesverwey.com
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1984-2005
Omvang in meters:
0,65
Periode documenten:
(1977) 1984-2015 (2022)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-41.
Gemeente:
Haarlem