Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer)
x2316 Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer) ( Noord-Hollands Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

2316 Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer) ( Noord-Hollands Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van Aalsmeer
2. Geschiedenis van de gemeentelijke instellingen
3. Geschiedenis van het archief
2316 Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer)
Inleiding
3. Geschiedenis van het archief
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Tot 1974 werden de archiefstukken in het semi-statisch archief op classificatienummer geordend. Het archief was via de code rechtstreeks toegankelijk. Daarnaast was een losbladige dossierinventaris als toegang in gebruik. In 1974 is men overgegaan op een numerieke ordening. Via een kaartinventaris geordend op classificatienummer werd verwezen naar de dozen waar de dossiers in opgeborgen waren.
Het archief is in 1985 gesaneerd door ODRP. Bij de sanering is een cesuur gelegd bij 1985 en een archiefblok 1946-1985 gemaakt. Vanaf 1986 is gekozen voor een nieuwe opzet van het dynamisch archief op basis van de 'Handleiding opbouw bestuursarchief gemeenten' van ODRP Facilitair B.V.
In het begin van de 20e eeuw is men op de secretarie van Aalsmeer begonnen om de series raadsnotulen, begrotingen en gemeenterekeningen af te zonderen van de rest van het archief en apart te plaatsen. Later kwamen daar nog andere series bij. Deze parallelle series zijn voor de start van de bewerking van het archief overgedragen aan het Noord-Hollands Archief. Omdat het niet praktisch bleek om de betreffende gedeeltes uit de series alsnog in de verschillende archiefblokken op te nemen, is besloten om deze series in een aparte inventaris op te nemen. Wel zijn in deze inventaris delen van de series vermeld met blanco nummers, voorzover ze op de periode 1946-1985 betrekking hebben. Tevens zijn verwijzingen gemaakt naar de inventaris van series uit het secretariearchief Aalsmeer, 1906-1985.
4. Huisvesting
5. Verantwoording van de bewerking
6. Handleiding voor de gebruiker
7. Citeertitel
8. Bijlage: overzicht van Aalsmeerse bestuurders en functionarissen in de periode 1946-1985
Kenmerken
Datering:
1946-1985
Omvang in meters:
64,25
Periode documenten:
(1851) 1946-1985 (2004)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming archivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-2528. Bij een aantal inv. nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv. nr. 620 openbaar vanaf 2044, inv. nr. 621 openbaar vanaf 2024, inv. nr. 622 openbaar vanaf 2025, inv. nr. 623 openbaar vanaf 2027, inv. nr. 624 openbaar vanaf 2028, inv. nr. 625 openbaar vanaf 2033, inv. nrs. 626-628 openbaar vanaf 2036, inv. nr. 1187 openbaar vanaf 2034, inv. nr. 1194 openbaar vanaf 2025, inv. nr. 1212 openbaar vanaf 2026, inv. nrs. 1707-1708 openbaar vanaf 2031, inv. nrs. 1752-1753 openbaar vanaf 2025, inv. nr. 2467 openbaar in 2060. Lijst van bestuurders en functionarissen, 1946-1985, in de inventaris.
Uit het archief zijn in het verleden stukken gelicht t.b.v. de volgende archiefdelen: notulen van raadsvergaderingen, 1913-1939, 1941, 1945-1985, agenda's van vergaderingen van het College van Burgemeester en Wethouders, 1917-1985, gemeentebladen, 1934-1941, 1945-1985, begrotingen, 1911-1985, rekeningen van inkomsten en uitgaven, 1906, 1908-1985, grootboeken van inkomsten en uitgaven (later secretarieregisters), 1930-1937, 1939-1983, kadastrale leggers, 1828-1936. M.u.v. de kadastrale leggers zijn de archiefdelen opgenomen in de inventaris van Series uit het Secretariearchief van Aalsmeer, 1906-1985, band 001.12 inv. nrs. 1-85, 89-567.
Gemeente:
Aalsmeer
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS