Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer)

1949 Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer) ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. De gemeente Aalsmeer in de periode 1929-1945
2. Commissie van toezicht op de bioscopen1935-1967
3. Bureau roerende goederen van vijanden en landverraders1945-1953
4. Afdeling Aalsmeer van de Nederlandse Vereniging voor Luchtbescherming1938-1951
5. Luchtbeschermingsdienst1938-1946
6. Distributiedienst Aalsmeer en Uithoorn1938-1954
7. Agentschap der Arbeidsbemiddeling1929-1941
8. Plaatselijke commissie van toezicht op het lager onderwijs1921-1949
9. Geschiedenis van het archief
1949 Gemeentebestuur van Aalsmeer (Gemeente Aalsmeer)
Inleiding
9.
Geschiedenis van het archief
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Met ingang van 7 juni 1929 trad de gemeente toe tot het Registratuurbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Nadat onder begeleiding van dit bureau kennis was gemaakt met de basis archiefcode werd op 1 oktober 1929 gestart met de registratie en archivering van de ingekomen en uitgaande stukken volgens het registratuurstelsel.
Het dynamisch archief werd beheerd in de hulpsecretarie, de semi-statische en statische archieven op de zolders van de secretarie en de hulpsecretarie.
Bij brief van 25 mei 1937 sprak de inspecteur der gemeente- en waterschapsarchieven in Noord-Holland zijn verbazing uit over de primitieve huisvesting en het grote gevaar voor brand omdat de zolders van hout waren gemaakt.
Op 1 maart 1940 stelde de gemeenteraad een instructie voor de gemeenteambtenaren vast voor het in veiligheid brengen van de archieven in tijden van oorlog, oorlogsgevaar en andere buitengewone omstandigheden.
Op 10 mei 1940 werden de archieven op advies van voornoemde inspecteur naar de scherf- en brandvrije archiefruimte van de Coöperatieve Tuinbouwbank aan de Stationsweg overgebracht. De gemeente huurde van de bank 70 m2 in deze archiefruimte. Op 2 februari 1962 eindigde de huur wegens overplaatsing van de archieven naar het nieuwe raadhuis.
In de oorlogsperiode werd het archief van de bank ook ondergebracht in de door de gemeente gehuurde ruimte omdat het distributiekantoor een deel van de archiefruimte van de bank in gebruik nam.
In verband met dreigend inundatiegevaar werd de archiefruimte in 1944 beveiligd tegen instromend water. Tevens werden maatregelen genomen tot verdelging van motten en ratten en het bestrijden van brand. Ten slotte werd de verlichting sterk verbeterd.
In 1962 werd het nieuwe raadhuis op het Raadhuisplein in gebruik genomen.
In 1990 werd dit raadhuis uitgebreid met een nieuwe vleugel en nieuwe archiefvoorzieningen.
De archieven van Aalsmeer en Kudelstaart over de perioden 1526-1830 en 1814-1911, alsmede Kalslagen 1589-1842 zijn in het verleden geïnventariseerd door werkeloze hoofdarbeiders via de provinciale archiefinspectie.
Het secretarie-archief en de archieven van diensten, bedrijven en commissies over de periode 1911-1929 zijn in 1987 geïnventariseerd door de heer H.G.J. Grootveld.
10. Verantwoording van de inventarisatie
11. Openbaarheidsbeperking
12. Bijlage: overzicht van de bestuurders en functionarissen in de periode 1929-1945
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1929-1945
Omvang in meters:
11,50
Periode documenten:
1929-1945 (1967)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-832. Zie ook toegangsnummer 1968, inv.nr. 89 (presentielijsten van raadsvergaderingen, 1930-1939). Inv.nrs. 183-187 zijn woningkaarten van de gemeente Aalsmeer, 1936-1952. De woningkaarten zijn nog niet op microfiches te raadplegen. Lijst van bestuurders en functionarissen, 1929-1945, in de inventaris. Uit het archief zijn in het verleden stukken gelicht t.b.v. de volgende archiefdelen: notulen van raadsvergaderingen, 1913-1939, 1941, 1945-1985, agenda's van vergaderingen van het College van Burgemeester en Wethouders, 1917-1985, gemeentebladen, 1934-1941, 1945-1985, begrotingen, 1911-1985, rekeningen, 1906, 1908-1985, grootboeken van inkomsten en uitgaven (later secretarieregisters), 1930-1937, 1939-1983, kadastrale leggers, 1828-1936. M.u.v. de kadastrale leggers en de woningkaarten zijn de archiefdelen opgenomen in de inventaris van Series uit het Secretariearchief van Aalsmeer, 1906-1985, toegangsnummer 1968, inv.nrs. 1-85, 89-567.
Gemeente:
Aalsmeer