Uw zoekacties: Haas-bedrijven te Haarlem

1442 Haas-bedrijven te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de bedrijven en de familie Schönhuth
2. Geschiedenis van de archieven
3. Verantwoording van de inventarisatie
1442 Haas-bedrijven te Haarlem
Inleiding
3.
Verantwoording van de inventarisatie
Organisatie: Noord-Hollands Archief
De hiervoor beschreven bedrijven en de stichting heb ik bij de inventarisatie als zelfstandige archiefvormers opgevat, omdat het om verschillende rechtspersonen gaat die ondanks hun verwevenheid door taken en personele unies in de dynamische fase toch grotendeels afzonderlijk gearchiveerd lijken te zijn geweest. Een bijzondere cesuur heb ik aangebracht in het archief van Haas' Azijn NV bij 1 januari 1971. Voor deze datum heb ik haar beschouwd als voorganger van Haas-Kühne BV, die haar primaire taken overnam. Na deze datum, waarop Haas' Azijn NV zich ging beperken tot beheersactiviteiten, heb ik haar beschouwd als voorganger van Haas' Beheer BV, waarvan zij ook formeel de rechtsvoorganger was. Voor deze keuze pleit het feit, dat de 'oorspronkelijke' mappen en dossiers met het opschrift 'Haas' Beheer' tevens voorafgaande bescheiden bleken te bevatten die door Haas' Azijn NV na 1 januari 1971 waren gevormd.
Aangezien dit vrij consequent was doorgevoerd ben ik er ondanks de vermoedelijk verstoorde ordening van uitgegaan dat dit de oorspronkelijke ordening weerspiegelde. Het familiearchief heb ik in de inventaris achter de bedrijfsarchieven geplaatst omdat de familie Schönhuth weliswaar aan de wortel van de bedrijven heeft gestaan, maar de in privésfeer gevormde bescheiden slechts beperkt in aantal zijn. Overigens is het in de fase waarin sprake is van een eenmanszaak of firma moeilijk om onderscheid te maken tussen handelingen van familieleden als privépersoon en handelingen namens het bedrijf. Dit blijkt ook wel uit het feit, dat zich familiebescheiden tussen de archieven van de bedrijven bevonden. Voorzover er bij stukken betreffende aankoop en beheer van panden of het aangaan van leningen geen aanwijzingen zijn dat het om bedrijfspanden of financiering van bedrijfsactiviteiten gaat, heb ik de bescheiden ondergebracht in het familiearchief. De stukken die zijn achtergelaten door commissaris D.J. Gouda, die een zelfstandige archiefvormer was, heb ik afzonderlijk in de inventaris opgenomen.
Aangezien de oude ordening zeer slecht reconstrueerbaar was, heb ik ervoor gekozen om de archiefschema's van de verscheidene archieven in te richten op grond van de taken en functies die de archiefvormers volgens de statuten en andere bronnen hebben uitgeoefend. Daarbij is door mij onderscheid gemaakt tussen functies die voortvloeien uit de instandhouding van de organisatie op zich en functies die voortvloeien uit de primaire taakuitvoering. Onder instandhouding organisatie vallen dan met name stukken betreffende verwerving en beheer van duurzame bedrijfsmiddelen ten behoeve van de productiefactor kapitaal en bedrijfsmiddelen ten behoeve van de productiefactoren arbeid en ondernemerscapaciteit. * 
De vele krantenknipsels, folders en boekjes en dergelijke die geen bijlage van archiefbescheiden vormden zijn per archiefvormer onder de afdeling 'Documentatie' in de inventaris opgenomen. De krantenknipsels die in originele vorm aangetroffen werden, zijn in verband met de beperkte duurzaamheid van krantenpapier gekopieerd. Een aantal samen met de archiefbescheiden geschonken voorwerpen uit het vroegere bedrijfsbezit en losse foto's (niet behorende bij het bedrijfsarchief) zijn afzonderlijk aan het einde van de inventaris beschreven. De foto's zullen te zijner tijd worden opgenomen in de collectie van de Atlas van de Archiefdienst voor Kennemerland.
Vernietigd zijn:
- dubbelen van archiefbescheiden en xerokopieën van in origineel aanwezige bescheiden.
- boekhoudkundige bescheiden op het laagste plan voorzover de administratie op een hoger niveau bewaard is gebleven. * 
4. Bijlage 1: overzicht van eigenaars/vennoten, directeuren en commissarissen van De Haas-bedrijven
5. Bijlage 2: beknopte genealogie van de familie Schönhuth
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1852-1985
Omvang in meters:
4,30
Periode documenten:
(1823) 1852-1985
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-285. Lijst van eigenaren/vennoten, directeuren en commissarissen van de Haas-bedrijven, 1852-1985, en beknopte genealogie van de familie Schönhuth in de inventaris.
Gemeente:
Haarlem