Uw zoekacties: Haas-bedrijven te Haarlem

1442 Haas-bedrijven te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de bedrijven en de familie Schönhuth
2. Geschiedenis van de archieven
1442 Haas-bedrijven te Haarlem
Inleiding
2.
Geschiedenis van de archieven
Organisatie: Noord-Hollands Archief
De archieven van de genoemde bedrijven en stichting werden bij overeenkomst van schenking van 14 maart 1997 in eigendom overgedragen aan de huidige beheerder, de Archiefdienst voor Kennemerland te Haarlem, door de heer C. Hofkamp, voormalig directeur van Haas-Kühne BV en schoonzoon van C.O. Schönhuth. Enige aanvullende bescheiden uit het archief van de familie Schönhuth werden door zijn dochter, mevrouw Faass-Hofkamp, in februari 1996 en maart 1997 eveneens aan deze dienst geschonken.
De aangetroffen ordening van de bescheiden op het moment van schenking wekte de indruk dat er na de fase van de archiefvorming (dynamische fase) een sterke verstoring van de oude ordening had plaatsgevonden. De bescheiden waren in veelvuldig hergebruikte mappen of dossiers geborgen met vermelding van eventueel een afzonderlijke archiefvormer (b.v. Haas' Beheer) en een onderwerp of zaak. * 
Bovendien bleek de heer D.J. Gouda, commissaris van zowel Haas-Kühne BV als Haas' Beheer BV, twee mappen met door hem gevormd archief te hebben achtergelaten, waaronder kopieën van stukken betreffende de algemene bedrijfsvoering die in de fragmentarische bedrijfsarchieven ontbreken. Series algemene correspondentie zijn niet in de archieven aangetroffen. Op basis van de zeer beperkte registratuurkenmerken kon geconcludeerd worden dat er waarschijnlijk geen ordening volgens een code heeft plaatsgevonden. De berging in de mappen en dossiers was meestal chronologisch op hetzij ingekomen, hetzij uitgegane stukken. Het boekhoudkundige gedeelte van Haas-Kühne BV en voorgangers vertoonde wel duidelijke registratuurkenmerken. Hierbij was in ieder geval in het tijdvak 1882-1915 sprake van chronologische registers van boekingen met vermelding van nummers/letters en folionummers van de debiteurenboeken waarin de boekingen per debiteur werden afgeschreven.
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Bijlage 1: overzicht van eigenaars/vennoten, directeuren en commissarissen van De Haas-bedrijven
5. Bijlage 2: beknopte genealogie van de familie Schönhuth
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1852-1985
Omvang in meters:
4,30
Periode documenten:
(1823) 1852-1985
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-285. Lijst van eigenaren/vennoten, directeuren en commissarissen van de Haas-bedrijven, 1852-1985, en beknopte genealogie van de familie Schönhuth in de inventaris.
Gemeente:
Haarlem