Uw zoekacties: Vincentiusvereniging te Haarlem

1207 Vincentiusvereniging te Haarlem ( Noord-Hollands Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Het ontstaan van de Vincentiusbeweging
2. Structuur
1207 Vincentiusvereniging te Haarlem
Inleiding
2.
Structuur
Organisatie: Noord-Hollands Archief
Te Parijs zetelt het hoofdbestuur van de vereniging, de Algemene Raad. Hieronder komen de landelijke Hoofdraden. De Nederlandse Hoofdraad is gevestigd te Den Haag. Onder deze Hoofdraad vallen de Centrale Raden, één voor ieder Bisdom in het land. De in dit archief aanwezige conferenties vallen uiteraard onder de Centrale Raad voor het Bisdom Haarlem.
Indien er meerdere conferenties werkzaam waren binnen een stad, dan moest er nog een extra bestuurslaag, de Bijzondere Raad, worden ingesteld om ze te coördineren. In Haarlem was dit in 1876 het geval, toen de in 1850 gestichte Conferentie opgedeeld werd in drie nieuwe Conferenties. De Bijzondere Raad bestond uit een 'Bureau' (dagelijks bestuur), bestaande uit de president, vice-president, secretaris en penningmeester, en uit de presidenten en vice-presidenten van de aangesloten Conferenties en Liefdewerken. De Bureauleden mochten geen lid zijn van een Conferentie.
Het 'Bureau' (bestuur) van een Conferentie werd gevormd door de president (voorzitter), één of meer vice-president(en), de secretaris en de penningmeester. Naar behoefte konden andere functionarissen, zoals een bibliothecaris of een magazijnmeester, worden aangesteld.
Bij zelfstandige Conferenties werd de president gekozen door de leden van de Conferentie, terwijl de overige functionarissen door de president benoemd werden. Bij onder een Bijzondere Raad vallende Conferenties werd hun president benoemd door de president van de Bijzondere Raad.
Dezelfde structuur gold voor de Bijzondere Raad: de president werd gekozen door de leden, en de overige bestuursleden werden benoemd door de president. Al deze benoemingen golden voor onbepaalde duur.
3. Werkzaamheden
4. Inkomsten
5. De Vincentiusvereniging te Haarlem
6. Groei
7. Spijskokerij/ Vincentiuskeuken
8. Magazijn
9. Bibliotheken
10. Kinderuitzending
11. Huisvesting
12. Geschiedenis van het archief
13. Verantwoording van de inventarisatie
14. Geraadpleegde literatuur
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1850-1995
Omvang in meters:
4,60
Periode documenten:
1850-1995 (1997)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-345. Bij een aantal inv.nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv.nr. 140 openbaar vanaf 2030, inv.nr. 188 openbaar vanaf 2025 en inv.nr. 189 openbaar vanaf 2037.
Gemeente:
Haarlem