Uw zoekacties: N. van Keppel (Militaire Luchtvaart KNIL)

812 N. van Keppel (Militaire Luchtvaart KNIL) ( NIMH / Nederlands Instituut voor Militaire Historie )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanvraag en citeerinstructie
De collectie dient in de studiezaal van het NIMH als volgt te worden aangevraagd:
Collectie: Van Keppel
Toegangsnummer: 812
Bij het citeren van stukken in publicaties dient men de vindplaats ten minste eenmaal volledig en zonder afkortingen te vermelden, vervolgens kan volstaan worden met een verkorte titel.
Volledig: Nederlands Instituut voor Militaire Historie, Den Haag, Van Keppel Toegang 812, inventarisnummer. ...
Verkort: NIMH, Van Keppel, 812, inv. ...
Inleiding
2.1. Van Keppel
Reserve eerste luitenant bij de Koninklijke Luchtmacht Nicolaas (Niek) van Keppel werd geboren op 12 juni 1925 te Wassenaar. Kort na de Tweede Wereldoorlog trad hij als oorlogsvrijwilliger in militaire dienst. Nadat hij in het Opkomst Depot op Ypenburg tekende voor de 'Verbandakte voor Reserve Personeel' met de bepaling bij het Reserve Personeel der Militaire Luchtvaart als vlieger te dienen, vertrok hij op 21 juli 1946 per vliegtuig naar Engeland. De groep waartoe hij behoorde, omvatte in totaal 255 recruten, waarvan uiteindelijk maar een klein deel door de strenge selectie kwam.
Van Keppel werd in de rang van flight-lieutenant bij de Royal Air Force (RAF) gelegerd op het Station Bridgnorth in Shropshire in de nabijheid van Wolverhampton. Hier volgde hij een opleiding tot vlieger (Airman), deze duurde tot de brevettering, afhankelijk van de weersomstandigheden,1 jaar en 3 maanden. Eerst kwam de recruut in het Aircrew Receiving Centre (1 maand) daarna 3 maanden in 50 Initial Training Wing. In de laatste eenheid lag het accent op de zuiver militaire opleiding, zoals exerceren, schieten, sport, veldoefeningen, parades, krijgstucht en gasdienst. Daarnaast werden ook vakken die meer met de vliegerij te maken hadden gevolgd, zoals meteorologie, motortechniek, aerodynamica, radio, bewapening, instrumenten, navigatie en dinghy-drill (in een naburig zwembad). Na de opleiding in Bridgnorth werd de recruut op grond van het resultaat van het eindexamen en de Aptitude Tests, na een korte periode van verlof, overgeplaatst naar één van de verschillende vliegscholen. Hier specialiseerde men zich tot navigator, radiotelegrafist of boordwerktuigkundige bij de desbetreffende onderdelen. Op 1 januari 1947 werd Van Keppel bevorderd tot korporaal, en vervolgens op 23 april tot sergeant. Hij behaalde uiteindelijk zijn brevet bij het Air Cadets Bridgnorth 62 group bij de R.A.F. Unit Spitalgate op 23 april 1947.
Op 27 juni 1947 vertrok Van Keppel vanaf Schiphol per vliegtuig naar Nederlands-Indië (Batavia) waar hij op 30 juni arriveerde. Hier werd hij als sergeant vlieger bij de Luchtstrijdkrachten (L.S.K.) ingedeeld bij het KNIL. In februari 1948 werd hij bij 20 Squadron eerst gestationeerd op de vliegbasis Tjililitan (Java) en daarna op Biak (Nieuw Guinea) en in juli 1948 op Kemajoran (Java). In oktober 1948 was hij 2de bestuurder van een C-47 Dakota (20 Squadron Tjililitan). Met ingang van 1 juli 1949 werd hij bevorderd tot reserve tweede luitenant.
Op 1 november 1949 werd Van Keppel gedemobiliseerd en ging hij met Groot verlof. In de opeenvolgende jaren werd hij vlieger bij het Interinsulair Bedrijf in Nederlands Oost-Indië (onderdeel van de KLM), om daarna gezagvoerder bij de KLM te worden. Op 15 juni 1953 werd hij ontheven uit zijn verbintenis bij de Koninklijke Luchtmacht, maar bleef hij wel geregistreerd als reserve militair. Op 1 oktober 1965 werd hem eervol ontslag verleend van de dienstgroep van de reserve officieren van de Koninklijke Luchtmacht in 1965. Hierna bleef hij werkzaam als gezagvoerder bij de KLM.
Van Keppel kreeg de War Service Ribbon uitgereikt op 3 oktober 1946.
2.2. De collectie

Kenmerken

Datering:
1944-1999
Categorie:
  • Zonder categorie