Uw zoekacties: Motortransportgroep Koninklijke Luchtmacht

742 Motortransportgroep Koninklijke Luchtmacht ( NIMH / Nederlands Instituut voor Militaire Historie )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanvraag- en citeerinstructie
De collectie dient in de studiezaal van het NIMH als volgt te worden aangevraagd:
Collectie: Motortransportgroep KLu
Toegangsnummer: 742
Bij het citeren van stukken in publicaties dient men de vindplaats ten minste eenmaal volledig en zonder afkortingen te vermelden, vervolgens kan volstaan worden met een verkorte titel.
Volledig: Nederlands Instituut voor Militaire Historie, Den Haag, Motortransportgroep KLu, Toegang 742, inventarisnummer. ...
Verkort: NIMH, Motortransportgroep KLu, 742, inv. ...
Inleiding
2.1. Motortransportgroep Koninklijke Luchtmacht
742 Motortransportgroep Koninklijke Luchtmacht
2. Inleiding
2.1.
Motortransportgroep Koninklijke Luchtmacht
De geschiedenis van de Motortransportgroep Koninklijke Luchtmacht (MTGKLu) vloeit voort uit ontwikkelingen die plaats vonden gedurende de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog. Destijds transporteerde elk luchtmachtonderdeel zelf met kleine transporteenheden goederen van en naar depots, bedrijven en industrieën. Omdat dit niet altijd even efficiënt verliep volgden enige reorganisaties waarna uiteindelijk per 1 november 1955 het Aan- en Afvoer Squadron Noord (AASN) en het Aan- en Afvoer Squadron Zuid (AASZ) werden opgericht. Het AASN werd gevestigd op het Kamp van Zeist en was verantwoordelijk voor alle vervoer boven de rivieren en naar Duitsland. Het AASZ, dat kamp Prinsenbosch als uitvalsbasis kreeg, nam alle vervoer beneden de grote rivieren en naar België voor zijn rekening. In oktober 1970 ondergingen beide squadrons een naamsverandering en gingen verder als Aan- en Afvoer Groepen. Dat duurde niet lang want met ingang van 11 september 1973 werden zij samengevoegd en ontstond de MTGKLu, die in zijn geheel was gestationeerd op Kamp Zeist.
Organisatorisch ressorteerde de MTGKLu eerst onder het Commando Logistiek en Opleidingen (CLO) en na de opheffing van dit commando eind 1991 onder de Directie Operatiën KLu. De MTGKLu verzorgde alleen het vervoer buiten een straal van 30 kilometer rond een luchtmachtbasis of -onderdeel. Binnen die straal was het transportsquadron van het onderdeel zelf voor het transport verantwoordelijk. *  De transportopdrachten van de MTGKLu konden in verschillende categorieën worden onderverdeeld: het geregelde vervoer, het niet geregelde vervoer, het relatievervoer en het speciale vervoer. Tot het takenpakket van het MTGKLu behoorde verder het onderhoud van het wagenpark. Daartoe had men de beschikking over een afdeling Voertuigenonderhoud. Als laatste taak verzorgde de rijschool van de MTGKLu verschillende rijopleidingen met als specialisatie de opleiding voor het militaire E-rijbewijs oftewel de trekker-opleggeropleiding. Ook werden in beperkte mate opleidingen voor het militaire B/C- en D-rijbewijs verzorgd. Als gevolg van proces van verkleining en herstructurering dat in 1991 startte, hield de MTGKLu op 13 december 1995 op te bestaan. Zij ging op in één nieuwe Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO). * 
2.2. De collectie

Kenmerken

Datering:
1947-1996
Categorie:
  • Zonder categorie