Uw zoekacties: Gemeente Giethoorn 1943-1972

31 Gemeente Giethoorn 1943-1972 ( Gemeentearchief Steenwijkerland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1.1. De geschiedenis van de gemeente
1.2. De geschiedenis van de organisatie
1.3. De geschiedenis van het archief
1.4. Verantwoording van de inventarisatie
1.5. Aanwijzingen voor de gebruiker
31 Gemeente Giethoorn 1943-1972
1. Inleiding
1.5.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Zoals in veel inventarissen gebruikelijk is, bestaat deze inventaris van de gemeente Giethoorn uit de rubrieken 'Stukken van algemene aard' en 'Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen'. Onder 'Stukken van algemene aard' zijn alle stukken die op meer dan een onderwerp betrekking hebben ondergebracht, te weten de notulen van de bestuursorganen. Onder de rubriek Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen' vindt men de stukken die per dossier slechts op één enkele zaak of taak van de gemeente betrekking hebben. Als laatste is ook nog een aparte rubriek voor de gemeentelijke dienstorganisaties, te weten het electriciteitsbedrijf en het woningbedrijf, ingericht.

Tussen 1941 en 1952, en in sommige gevallen ook daarna nog, functioneerde de administratie van de gemeente niet erg goed: de gemeenteambtenaren registreerden de inhoud van de inkomende en uitgaande stukken niet, er werd alleen een simpele administratie van volgnummers bijgehouden. Hierdoor moet er rekening mee gehouden worden, dat in het archief niet altijd alle stukken van een bepaalde zaak nog aanwezig zijn.

Men dient er bij het raadplegen van deze inventaris tevens rekening mee te houden dat de registers van de burgerlijke stand, het bouwarchief en de bevolkingsregisters hierin niet zijn opgenomen.
1.6. Aanvulling op de inleiding 30 maart 2016

Kenmerken

Auteur:
A. Gunther, M. Koekoek, B. de Groot en C. Joustra (VHIC)