Uw zoekacties: Gemeente Blankenham 1818-1972

24 Gemeente Blankenham 1818-1972 ( Gemeentearchief Steenwijkerland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1.1. Voorwoord
1.2. De geschiedenis van het archiefvormend orgaan
1.3. De geschiedenis van het archief
1.4. Handleiding voor het gebruik van de inventaris
24 Gemeente Blankenham 1818-1972
1. Inleiding
1.4.
Handleiding voor het gebruik van de inventaris
Doordat de administratie van de gemeente Blankenham in het gemeentehuis in Kuinre werd gevoerd werd soms voor beide gemeenten een gecombineerd register bijgehouden.
Ik heb er voor gekozen deze registers bij Kuinre te vermelden als onderdeel van het archief van Kuinre en in de inventaris van Blankenham een verwijzing naar Kuinre te maken.
Ook bij de ingekomen stukken heeft vermenging plaatsgevonden. In de jaren 1834 en 1835 zijn de stukken, ongeacht de gemeente, als een serie doorgenummerd. Ze werden behandeld als zijnde ingekomen stukken van Kuinre en zijn dan ook in de serie van de gemeente Kuinre te vinden.
De ingekomen stukken zijn tot 1928 chronologisch geordend. Tijdens de inventarisatie werd duidelijk dat de oude orde niet strikt was toegepast. Ik heb dan ook gemeend de stukken weer chronologisch te moeten ordenen, omdat dan ook van de aanwezige registers van ingekomen en verzonden stukken gebruik kan worden gemaakt voor zover de stukken werden geregistreerd.
In 1928 start de toepassing van het rubriekenstelsel. Ook hier was de oude orde niet altijd duidelijk. Wel wordt bij elk stuk de eerste letter van een rubriek vermeld. Deze letters heb ik dan ook gebruikt om de stukken zoveel mogelijk weer in de juiste volgorde te krijgen. Een omschrijving van de rubrieken is in bijlage 1 bijgevoegd.
Ook de scheiding tussen het rubriekenstelsel en het dossierstelsel is niet duidelijk.
Aangezien de gemeente zich per 1 januari 1947 aansloot bij het Registatuurbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en uit de correspondentie blijkt dat de gemeente met ingang van die datum met het dossierstelsel wil werken ben ik er vanuitgegaan dat dit per deze datum is gebeurd.
De stukken die bij de serie ingekomen stukken vanaf 1947 zijn aangetroffen zijn dan ook vernietigd voor zover ze vernietigbaar waren.
De registers van de burgerlijke stand tot 1833 (de geboorte-, huwelijks-en overlijdensregisters) zijn in één band met de registers van Kuinre gebonden.
1.5. Openbaarheid
1.6. Bestuurders van Blankenham
1.7. Aanvulling op de inleiding d.d. 9 oktober 2013.
1.8. Aanvulling op de inleiding bewerkingstraject VHIC 2007-2009

Kenmerken

Auteur:
C. Vuursteen