Uw zoekacties: Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs ...

142 Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004) ( Gemeentearchief Steenwijkerland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het archiefvormend orgaan
1.1. Oprichten en vergaderen
1.2. Financiën en bouwen
1.3. Lager Onderwijs
1.4. Meer Uitgebreid Lager Onderwijs
142 Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004)
Inleiding
1.4.
Meer Uitgebreid Lager Onderwijs
In 1918 wordt gesproken over de wens om het onderwijs aan de school uit te breiden zodat het beter aansluit bij het middelbaar en hoger onderwijs.
De gedachte vindt bij meerdere bestuursleden wel ingang maar het brengt wel kosten met zich mee. Na veel overleg met Hervormde broeders en vergaderen wordt in 1920 besloten een gezamenlijke MULO op te zetten met een bestuur bestaande uit zes mannen , drie hervormde en drie gereformeerde.
De school voor Christelijk MULO Onderwijs verrijst op een terrein aan de Oostwijkstraat.
In 1920 worden de salarissen van openbare en bijzondere onderwijzers geheel door het Rijk betaald en gelijk gesteld. De financiële lasten van de school worden daardoor aanmerkelijk verbeterd.

Het bestuur maakt in 1922 een einde aan het Suppletiefonds ¿Draagt Elkanders Lasten¿, dat door de gelijkstelling van Openbaar en Bijzonder onderwijs overbodig is geworden.
In maart 1926 wordt bij Koninklijk Besluit goedkeuring verleend om de vereening voor 29 jaren voort te zetten
Dit jaar wordt er ook een elektrische kabel door de Oostwijkstraat gelegd, het bestuur besluit: het schoolhuis aan te sluiten met 10 lichtpunten en 2 stopcontacten
In 1926 wordt er begonnen met een verbouwing en de bouw van 4 privaten en 3 urinoirs worden hierin meegenomen, tevens wordt er een kolen gestookte centrale verwarming met toebehoren geïnstalleerd. Nu wordt de school ook voorzien van elektrisch licht met 28 lichtpunten en enige stopcontacten.
In 1928 doet het instituut schoolarts haar intrede, er was geen eenstemmigheid bij het bestuur 5 voor en 2 tegen.
Na uitgebreide discussie over het toelaatbare van radio en langdurige overweging wordt overeengekomen een Philips radiotoestel aan te schaffen, te betalen door het hoofd van de school, die bij enkele gelegenheden het ten dienste zal stellen aan de school.
1.5. Uitbreiding van de school
1.6. Oorlogsjaren
1.7. Verbouwing en vergroting van de school
1.8. Bouw kleuterschool
1.9. Federatie
1.10 Overzicht van hoofdonderwijzers c.q. directeuren verbonden aan
de Gereformeerde School
2. Openbaarheid
3. Persoonlijk verslag van het werk aan het archief
Inventaris van het oud archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004)

Kenmerken

Auteur:
J. Haasjes