Uw zoekacties: Nederlandse Spoorwegen, Lijnwerkplaats te Zwolle

1519 Nederlandse Spoorwegen, Lijnwerkplaats te Zwolle ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de spoorwegwerkplaats in Zwolle
2. Over de collectie
3. Literatuur
4. Aanwijzingen voor de gebruiker
5. Openbaarheid
Plaatsingslijst
23 Historie NS Lijnwerkplaats Zwolle, 2004.
1519 Nederlandse Spoorwegen, Lijnwerkplaats te Zwolle
Plaatsingslijst
23
Historie NS Lijnwerkplaats Zwolle, 2004.
Datering:
2004.
Omvang:
1 omslag
Tabstroken:
Fotopresentatie Open Dag, 4 september 2004.
Zwart-wit en kleuren afdrukken op A4 formaat, geëxposeerd op de Open Dag. De in een afzonderlijke map aangetroffen bijschriften zijn weer bij de foto's gevoegd. De afdrukken zijn - op kleiner formaat - ook te vinden verspreid over de inventarisnummers 1-21.
Fig. 001
Welkom bij de tentoonstelling over het vijftigjarig bestaan van Onderhoudsbedrijf Zwolle (dit verwijst naar het begin van de Lijnwerkplaats). Via een oude poort, die ergens op het terrein verscholen staat, beginnen wij onze rondleiding door de tijd.
Fig. 002
Op deze foto zien we het totale werkplaatsterrein in 1929.
Fig. 003
Hier zien we de locomotiefwerkplaats van de Centrale Werkplaats in 1913 (2 afdrukken).
Fig. 004
Locomotief 946 hangt - ontdaan van kap en koppelstangen - in de takels. Centrale Werkplaats in Zwolle in april 1931.
Fig. 005
In dezelfde loods stond die dag ook de 3507 ......
Fig. 006 en 006a
....viel het doek voor de Centrale Werkplaats in 1939. Om tot die tijd voor wat werk te zorgen, werden in de werkplaats enkele "Sikjes" gemaakt. (006 is een foto van zo'n Sik; 006a is de fabrieksplaat).
Fig. 007
De laatste opdracht van de Centrale Werkplaats was het maken van een replica van de Arend; officieel de eerste trein die in 1839 het traject Amsterdam-Haarlem wist af te leggen. Dit om de feestelijkheden van het 100-jarig jubileum (gehouden in Amsterdam) wat op te fleuren. Daarna was het met de werkplaats gedaan.
Fig. 008
Misschien was het met de werkplaats in Zwolle anders afgelopen, als er geen oorlog was uitgebroken in 1940. Om het de Duitse legers moeilijk te maken, werden er in mei 1940 nogal wat bruggen en belangrijke gebouwen opgeblazen. Zo ook de locomotievenloods voor de Centrale Werkplaats. Vandaar dat de oude Centrale Werkplaats al gauw dienst ging doen als locomotievendepot. Hier de huidige wagenwerkplaats op 20 augustus 1940 met locomotief 7101.
Fig. 009
"Dankzij" de oorlog werd de Centrale Werkplaats door de Duitsers al gauw in ere hersteld. Ook na de oorlog kon de NS goed een extra werkplaats gebruiken om al het kapotte materieel weer wat op te lappen. Hier zien we het trotse werkplaatspersoneel, dat locomotief 8124 (kikker) weer bedrijfsklaar wist te maken (juni 1945).
Fig. 009a
Zo lieten de Duitsers de machines van de oude Centrale Werkplaats achter (foto 1945). De machines waren niet zo vernield als elders in het land.
Fig. 010
Uit het blad "Nieuw Spoor" komt deze foto. Op 30 november 1947 werd er voor de kinderen een St. Nicolaasfeest gehouden; ze bezochten die dag de werkplaats en werden daar naar toe gebracht met een dieselloc van de serie 600 (later 2000), een Amerikaanse oorlogslocomotief.
Fig. 011
De regering in ballingschap bestelde in de Tweede Wereldoorlog enkele locomotieven in Zweden; dit werd de serie 4000. Hier zien we het trotse personeel voor de 4010 in mei 1947.
Fig. 012
Loc 3746 vertrekt met een sneltrein naar Groningen op 7 augustus 1950. De foto hebben we in de tentoonstelling meegenomen, omdat het een leuk kijkje geeft van de oude werkplaatshallen.
Fig. 013 en 014
Twee mooie foto's van het depot, zoals het eruit zag in de jaren vijftig; net voordat het een officiële Lijnwerkplaats werd. De foto's komen uit 1951 en 1953.
Fig. 015
De oorlog bracht veel vreemd materieel naar Nederland en dus ook naar Zwolle. Op de foto zien we de locomotieven 162 en 164. Deze diesellocomotiefjes reden in het Noorden van ons land rond en kwamen oorspronkelijk uit Engeland. Al op 19 augustus 1957 stonden deze locomotiefjes te wachten op de sloop; voortijdig versleten door de oorlog.
Fig. 016
Hier zien we de 604 (later omgenummerd tot 2004) op het emplacement te Zwolle op 14 juli 1951. De NS had deze locomotieven gekocht van het Amerikaanse leger. Ook deze locomotieven waren eigenlijk al versleten, toen NS ze overnam. Zelfs nadat de locomotieven tussen 1953 en 1954 nieuwe motoren kregen, werd de aanschaf van deze serie geen succes. In 1960 verdwenen de locomotieven van het toneel.
Fig. 016a
Deze Zwolse monteur is bezig met locomotief 604 in de werkplaats (foto 1947).
Fig. 017
De NS maakte niet alleen kennis met versleten oorlogslocomotieven, maar ook met handige rangeerlocomotieven van het Engelse War Department. Deze bevielen zo goed, dat de NS na de oorlog een complete serie van dit locomotieftype kocht. Dat werd de serie 5/600 en 700. De serie 700 had geen lang leven, omdat ze nogal afwijkend waren van de rest. De 500-loccen echter hielden het vol tot aan de jaren tachtig! Enkele van de serie 600 rijden zelfs nu nog of zijn kort geleden ter zijde gesteld. Hier zie je de 690; voor het Onderhoudsbedrijf Zwolle zeker geen onbekende!
Fig. 018
Een tweelingzus van de 690 was de 662. Deze locomotief kreeg - toen zij in 1995 werd overgenomen door het Revisiebedrijf Tilburg - de naam "Wilco". Dit als eerbetoon aan Wilco Aten, een geliefd en betrouwbaar elektricien. Helaas werd Wilco op 13 februari 2004 afgevoerd naar Tilburg, nadat zij met een defect de geest had gegeven. Helaas heeft niets het eeuwige leven.
Fig. 019
Niet alleen diesellocomotieven werden er onderhouden in Zwolle, ook rijtuigen behoorden tot het vaste werkpakket. Met name de laatste serie coupérijtuigen van de serie C6400 kwamen naar Zwolle.
Fig. 020
Wie een leuke indruk wil krijgen hoe het emplacement Zwolle er in de jaren vijftig van de vorige eeuw uitzag, kan terecht bij de maquette van de Vereniging van Modelbouwers. Aan de Lijnbaan in de Kamperpoort hebben zij hun clubadres.
Fig. 021
In 1954 werd de werkplaats officieel een lijnwerkplaats, gespecialiseerd in dieselmaterieel. Hier zien we monteurs van het eerste uur, de heren J. IJzerman, H. Heideveld en H. Fillet.
Fig. 022
Hier zien we dieselmonteur Henk Heideveld, die bezig is met locomotief 2403.
Fig. 022a, Fig. 022b, Fig. 022c en Fig. 022d.
Helaas kwamen deze foto's te laat boven water om deze in het boekwerk te kunnen opnemen....Dan maar in de fototentoonstelling!
Dit zijn vier prachtige foto's van de Lijnwerkplaats, toen deze net gereed was gekomen (mei 1958). Achtereenvolgens zien we het vooraanzicht, de stellenloods (let eens op het materieel), de kantine (nu kantoor van de POS) en het waslokaal.
(Bron: het Utrechts Archief).
Fig. 023, 024 en 025
Voor de kersverse lijnwerkplaats waren vooral de zogenaamde "Blauwe Engelen" en de diesellocomotieven van de serie 2400/2500 erg gezichtsbepalend. Hier zien we de eerste drie varianten van het uiterlijk van de "Blauwe Engelen". Dit materieel werd afgeleverd vanaf 1953 en moest de stoomtrein uit de secundaire baanvakken verdringen.
Opmerking: fotografen zijn niet genoemd. De foto's blijken te zijn gemaakt door de spoorweghobbyisten Kees v/d Meene en Roef Ankersmit.
Fig. 026
Een bijzondere "Blauwe Engel" was de "Kameel". Dit inspectierijtuig werd later gebruikt voor verhuur aan gezelschappen en kreeg de naam "VIP-car". Helaas kwam op 31 januari 1991 een eind aan zijn commerciële loopbaan en is nu de bewonderen in het Nederlands Spoorwegmuseum. De bijnaam "Kameel" had het voertuig overigen te danken aan de twee stuurcabines bovenop het dak.
Fig. 027
Voor het 40-jarig jubileum van de heer Van Veen (Kannegien) poseerden hij en zijn makkers voor een "Sik". Van links naar rechts zien we de heren (boven) Elbrink, Mulder, Klein, (onder) Horst, Van Veen en Bruggeman.
Fig. 028
Tijdens de beginjaren kende de lijnwerkplaats een streng regiem. Toch hadden de monteurs het onderling juist erg gezellig. Tijdens de middagpauzes werd er altijd gevoetbald. Hier zien we een groep enthousiaste voetballers (foto eind jaren vijftig). We zien staand v.l.n.r. G. Oldebesten en de heer Kooiker. Zittend van onder v.l.n.r. Herman Edelijn, de heer van Wilsum, Rinus Mulder, Henk Heideveld, Henk Mensink, de heer Kuipers en Gerrit Edelijn. Op de achtergrond een locomotief van de serie 2000 (600).
Fig. 029
Een andere belangrijke serie voor Zwolle was de 2400/2500. Deze locomotief was een standaardproduct van de Franse firma Alstohm. In het begin werd de serie ook ingezet voor personenvervoer. De 2448 vertrekt hier (op 15 juli 1957) uit Leeuwarden en gaat richting Harlingen.
Fig. 030
De diesellocomotieven werden na verloop van tijd bruin geschilderd. Begin jaren zeventig kregen de meeste 2400/2500-loccen hun geel/grijze kleur. Een enkeling hield de bruine kleur nog erg lang. Hier een staatsieportret van de 2505 op 8 augustus 1983 te Zwolle.
Fig. 031
In 1991 nam de Lijnwerkplaats Zwolle afscheid van de locserie 2400/2500. Het overgebleven park was verkocht aan de Franse spoorwegen (SCNF), die deze locomotieven goed kon gebruiken voor de aanleg van een aantal hogesnelheidslijnen. Na gedane arbeid was er helaas weinig meer voor deze betrouwbare trekpaarden te doen; de 2501 stond wat futloos langs de kant in Thionville op 30 oktober 2002.
Fig. 032
De tijden van schrijven, potloden, typemachines en carbonpapier liggen eigenlijk nog niet zo heel ver achter ons. Deze foto van de personeelsadministratie uit 1967 doet nu wel wat ouderwets aan. Op de foto staan v.l.n.r. Gerrit Hulting, dhr. Rampen, Sieswerda, Lijnwerkplaatschef Peters en Nico Meier.
Fig. 033
De locomotieven van de srie 450 waren charmant om te zien, maar hadden helaas geen lange spoorwegcarrière. Deze locaalspoordiesels reden eerst op de oude tramwegen in het noorden en het westen, maar omdat deze trajecten al gauw werden gesloten was er weinig werk meer voor deze spoortijgers. In 1972 - amper vijftien jaar na nieuwbouw - gingen de dieseltjes al richting sloper. Alhoewel ? De 451 is er gelukkig nog en rijdt nu regelmatig tussen Haaksbergen en Boekelo (Museumbuurtspoorweg).
Fig. 034
Hier zien we een groepsfoto met daarop stoere kerels, die een sportief stukje voetbal wisten te spelen in 1967. We zien v.l.n.r. (staande) de heren Hekkert, Van Ekeren, Roks, Wijsman, Schimmel, Ensinga, Van Helsdingen en Wouters en (zittend) Lente, Ten Kate, Schepers, Spin, Leeman en Zageman.
Fig. 035
De rustige jaren zestig werden een enkele keer opgeschud door iets bijzonders. Hier een foto van het bezoek van Z.K.H. Prins Claus aan de Lijnwerkplaats in september 1969.
Fig. 036
Het bezoek van locomotief 2451 aan het oude ketelhuis deed echter nog meer stof opwaaien (mei 1969).
Fig. 037
Ondertussen had het smaakvolle blauw van de "Blauwe Engelen" plaats gemaakt voor het dieselrood van de jaren zestig. Treinstellen DE-I 36 en DE-II 69 in Zwolle op 4 augustus 1967.
Fig. 038
Plan U was bij aflevering gehuld in een rode kleur en kreeg daarom de naam "Rode Duivels". De Plan U was de opvolger van de eerste DE-III serie uit de jaren dertig.
Fig. 039
Het ontwerp van Plan U stond model voor de (op dit moment nog) grootste materieelserie van NS: Plan T en Plan V (ook Mat '64 genoemd). Het eerste treinstel werd afgeleverd in 1961; het laatste in 1976. Hier zien we een foto van treinstel 417, dat begin 2004 in zijn oorspronkelijke kleuren werd terug gebracht.
Fig. 040
Het Onderhoudsbedrijf Zwolle heeft een lange traditie van hersporing. Hier zien we de stoomhijskraan "De Rapier" in actie. Dit voertuig had de eer het laatste stoom aangedreven voertuig te zijn bij NS. In 1973 werd de kraan afgevoerd.
Fig. 041
Een stoere kraan vraagt om kranige manschappen. Bij het afscheid van tractieopzichter Deelstra wilden deze stoere mannen maar wat graag op de foto. We zien v.l.n.r. de heren Elhorst, Deelstra, Elbrink, Klein, Bruinsma, Van der Brink, Van Dam Sr. en depotchef Dekker. Zittend zien we de heren Van der Horst en Smorenburg.
Fig. 042
Natuurlijk werd er op de Lijwerkplaats "gewoon" gewerkt; hier een kijkje van de loccenloods in 1967.
Fig. 043
Af en toe was er ook een jubileum. Hier zien we de heren Bijleveld (Chef van de Lijnwerkplaatsen) en Lijnwerkplaatschef Peters bij de heer Sottewes en zijn vrouw bij diens veertig jarig jubileum.
Fig. 044
De staf van de Lijnwerkplaats ging met enige regelmaat op excursie. Hier zien we de "hoge heren" op bezoek bij Burger's Dierenpark in Arnhem. Van links naar rechts zien we Wkm Sattler, Wkm ter Haar, Cap Sieswerda, Wplc Peters, Mgzb Van Schaik en Wkm Jonkman. Wat nou precies die afkortingen betekenen ?
Fig. 045
Een mooie foto van Toon Elbrink en Willem Bruggeman op de testafdeling in 1969.
Fig. 046
Inmiddels zijn we alweer in de jaren zeventig beland. Hier zien we de man , die het "gezicht" was in die tijd: lijnwerkplaatschef Maat. Velen van de oude garde kunnen urenlang over hem vertellen.
Fig. 047
Maar natuurlijk was Maat niet de enige kleurrijke persoon! Hier zien we Willem Jacobs in actie....
Fig. 048
...en Jan Hilberdink, die instructie krijgt voor veilig werken (1975)!
Fig. 049
Appie Horst zien we hier in actie met een zaklamp.
Fig. 050
Piet de Vries aan het werk met een dieselmotor (1979)
Fig. 051
Willem Pasman vult de batterijen bij !
Fig. 052
Zie Van 't Hoenderdaal eens fanatiek bezig met "zijn" (vergeelde) Blauwe Engel.
Fig. 053
Triggiano bezig met een inspectiebeurt.
Fig. 054
En de tong hangt er bijna uit bij Gerrit Mulder en Gerard Mensink!
Fig. 055
Wat moeten we ook altijd weer doen na het werken, Henk ? Juist .. Handen wassen! En ...geen moment te vroeg hoor! Stipt 5 minuten voor twaalf uur!
Fig. 056 en 057
Natuurlijk stond de tijd op materieelgebied ook niet stil. Deze overcomplete locomotieven van de Limburgse kolenmijnen kwamen korte tijd naar NS (onder serienummer 2900), maar al na enkele jaren vertrokken ze voor een reis naar Spanje!
Fig. 058
Omdat de NS vanaf 1970 een tekort had aan dieselmaterieel, werden treinstammen gemaakt van 22/2300 dieselloccen en rijtuigen van het type "Plan E". Om deze rijtuigen van energie te kunnen voorzien, waren zogenaamde energiewagens nodig. Deze rijtuigen deden dienst tot 1987. Hier zien we Breetland bezig met een van deze wagens terzijde te stellen (foto uit 1987).
Fig. 059
De jaren zeventig waren ook de jaren van de omgebouwde "Blauwe Engelen". Uit deze ombouwserie is ook treinstel 186 afkomstig, dat zijn laatste jaren heeft uitgediend op het Connexxion traject Mariënberg-Almelo. Nu wordt dit treinstel zo goed mogelijk opgeknapt door de HSA, de Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek Hier staat hij op de kuilwielenbank op 2 april 2004.
Fig. 060, 061 en 062
Een paar mooie foto's vanuit de werkplaats uit 1977.
Fig. 063 en 064
Kijk eens wat voor een mooie nieuwe en vooral "stoere" brandweerauto ? Weet je wat? We gaan gelijk op oefening! Kijken hoe dat ding werkt! (Zwolle, 16 december 1974).
Fig. 065
In 1974 ging de Wagenwerkplaats in Onnen dicht; enkele monteurs kregen - of hadden al - als thuisbasis Lijnwerkplaats Zwolle. Wie had er in 1974 kunnen bedenken, dat er juist in Onnen in 1985 een gloednieuwe Lijnwerkplaats zou komen ?
Fig. 066
Bij het afscheid van Tme Ter Haar kwam Maat ook nog even op de koffie; Zwolle, 19 mei 1978.
Fig. 067
Begin jaren tachtig kwam het DH-materieel te rijden in het Noorden van ons land. Lijnwerkplaats Zwolle werd tot 1999 de thuisbasis van dit materieel. Overigens zien we hier DH 3107 in Leeuwarden op 22 januari 1984.
Opmerking: een afdruk van dezelfde foto bevindt zich ook onder inventarisnummer 9. Daar is op de achterkant te zien dat de foto gemaakt is door Hans Elzinga en dat het copyright berust bij de Stibans (STIchting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel).
Fig. 068
Een eerste verbouwing van de Lijnwerkplaats Zwolle werd uitgevoerd tussen 1980 en 1983. Hier zien we de oude kantine van vóór de verbouwing. Tegenwoordig zitten onze collega's van Productieondersteuning in deze ruimte.
Fig. 069
Al op 13 september 1979 kwam er een kuilwielenbank naar Zwolle. Voor dit apparaat moest natuurlijk een passende behuizing worden gemaakt. Hier zien we dit pand in aanbouw op 16 september 1980.
Fig. 070 en 071
Omdat de oude aardwind versleten was, werd er in 1983 een gloednieuwe hefstand geopend. Projectleider in die tijd was Joost de Graaf.
Fig. 072
De ORA-ploeg had een nare klus te klaren, nadat twee DE-II treinstellen frontaal op elkaar gebotst waren bij het station Winsum.
Fig. 073
Maar tijd voor plezier was er ook. Hier zien we de kernploeg van de Lijnwerkplaats voor een wielertocht op 27 juni 1986.
Fig. 074
In 1987 ging een grote groep "uit" om te kunnen zeevissen.
(vervolgens worden de namen genoemd).
Fig. 075
Hier een onderonsje met de heren Bus (Pdc), Eggengoor (Wplc) en Wiersma (Cap) begin jaren tachtig.
Fig. 076
De oude vertrouwde treinstellen van het type "Blauwe Engel" verdween van het spoornet in 1985. Tot die tijd had deze trein richting Hengelo al menig spoorman van en naar de Lijnwerkplaats gebracht. Zwolle, 4 april 1985.
Fig. 077
Omdat het werkplaatspersoneel met moeite afscheid kon nemen van de "Blauwe Engel" werd een kop op de wand van het ketelhuis gemonteerd. Het was een mooi gezicht, zo'n kop die uit het gebouw lijkt te willen rijden. Helaas werd de kop naar Stadskanaal verbannen, toen er voor hem - na de laatste verbouwing - geen ruimte meer was.
Fig. 078
Deze mooie overzichtsfoto van het werkplaatsterrein wilden wij u niet onthouden (Zwolle, 8 augustus 1983).
Fig. 079
Op 10 oktober 1987 werd er door NS een grote open dag gehouden.
Fig. 080
Tijdens een open dag (of dit dezelfde is ?) werd deze prachtige overzichtsfoto gemaakt; een vergroot exemplaar hangt op het kantoor van het bedrijfsbureau.
Fig. 081
Een onderscheiding voor Gerrit Hultink.
Fig. 082
Deze stoere kerels stellen de "perfecte storingsploeg" voor. Van links naar rechts zien we de heren Middelkamp, Maas, Walters en Bootsma.
Fig. 083
Op 17 juni kwam er een nieuwe generatie diesellocomotieven (serie 6400/6500) de werkplaats binnen rijden.
Fig. 084
Deze mooie line-up komt uit 1981.
Fig. 085
De heer Ir. Chr. Moolhuijzen - Chef van Materieel en Werkplaatsen - nam op 17 mei 1991 op grootse wijze afscheid in de Lijnwerkplaats Zwolle. Hier zien we hem met P.A. Eggengoor (Lijnwerkplaatschef) en Joop IJzerman (Chef technische Dienst). Op de achtergrond zien we Dick Hanekamp.
Fig. 086
Hier de managers van dat moment op een rij.
Fig. 087
Niet alleen werd er in 1991 afgenomen van Moolhuijzen. Op 24 mei 1991 vertrokken de overgebleven locomotieven van de serie 23/2400 met een enkele reis naar Frankrijk. Natuurlijk werd er in de Lijnwerkplaats stil gestaan bij het officiële vertrek; hier een groepsfoto met enkele oud collega's. We zien op deze foto boven v.l.n.r. D. Hageman, G. ten Kate, A. Wielema, H. van Munster, J. Wolters, G. Tijhof en W. Aten. Onder zien we v.l.n.r. H. Niborg, H. van Dijk, H. Heideveld, T. Elbrink, R. Weggemans, A. Sattler, P. van Groeningen, J. ter Haar, B. Neleman, H. van der Bend en R. Bruinsma.
Fig. 088
Deze foto van de loc 2463 is genomen omdat men toen onder de indruk was van de hoeveelheid graffiti. Tegenwoordig maken wij deze foto's al helemaal niet meer. De foto is genomen in Almelo op 5 juni 1990.
Fig. 089
Hier een foto van locomotief 1214 met een aantal M2 rijtuigen. Deze Belgische rijtuigen werden begin jaren negentig door de Lijnwerkplaats onderhouden.
Fig. 090
Een mooie overzichtsfoto van het werkplaatscomplex zo rond 1991.
Fig. 091
Voetbal is toch wel de rode draad in het bestaan van de Zwolse werkplaats. Hier geeft Piet Eggengoor de aftrap in juni 1993. Links Rudie Saptenno en naast Piet Eggengoor zien we Gerrit Mulder in de rol van scheidsrechter.
Fig. 092
Na veertien jaar Lijnwerkplaatschef geweest te zijn van Zwolle, nam Piet Eggengoor op de gebruikelijke Zwolse wijze afscheid op 3 september 1994.
Fig. 093
Uiteraard had Wilco Aten een toepasselijk stukje voor de scheidende Lijnwerkplaatschef ingestudeerd.
Fig. 094
Ook in de jaren negentig werd er flink verbouwd in Zwolle. Niet alleen werd de hal uitgebreid van drie naar vier bakstanden, maar ook de kantoorruimten werden grondig aangepakt. Hier zien we een openliggende werkvloer.
Fig. 095
Ter ere van de opening van het vernieuwde Onderhoudsbedrijf werd er in 1996 een open dag gehouden voor familie en kennissen. Die dag werd er ook een cursus "hoe bestuur ik een trein" voor beginners gehouden. Gewoon "gaspedaal" indrukken en rijden maar! Toch ? Of is dit in de praktijk wat lastiger ?
Fig. 096
Een 6400 op de hefstand.
Fig. 097
De jaren negentig bracht ook nieuw materieel naar Zwolle. Niet alleen deed de SM '90 zijn intrede, maar ook de DM '90, die van dit type treinstel was afgeleid. Hier de eerste DM'90 die in Zwolle binnenkwam op 12 maart 1996.
Fig. 098
Omdat het Onderhoudsbedrijf ook geschikt gemaakt was voor elektrisch materieel, kwamen ook de tweerijtuigstellen van Mat '64 (Plan V) naar Zwolle. Sterker nog: vanaf 1 januari 2005 is Onderhouds Bedrijf Zwolle de hoofdwerkplaats van deze serie.
Fig. 099, 100 en 101
Over de deelname aan "Te Land, Ter Zee en in de Lucht" raken sommige mensen anno 2004 zelfs nog niet uitgesproken. Hier een paar mooie actiefoto's.
Fig. 102
Het "Koninklijk Rijtuig" komt ook naar het Onderhoudsbedrijf Zwolle. Collega Wiebe van Dokkumburg kan daar uren over vertellen. Hier zien we René Luyke druk aan het werk.
Fig. 103 en 104
Vanaf december 2000 worden in de voormalige locloods ook goederenwagens gereviseerd; een bijzondere tak van sport.
Fig. 105
Hier een groepje oud NS-ers in 1997.
Fig. 106
Wek voor de ongevallenploeg is soms niet ver weg. Op 21 mei 2001 reed er om 20.20 uur pal voor de deur van het Onderhoudsbedrijf een intercitytrein tegen een goederentrein; de ravage was enorm !
Fig. 107
Uiteraard gaat niet alles zonder slag of stoot. Dit protest was begin 2003 te lezen in de loods.
Fig. 108
Vanaf 1 januari 2004 moet elke werkgever een rookvrije werkplek garanderen. Vandaar dat er op 17 juli de eerste rookruimtes werden getest. Zorgen de rookpluimen boven de cabines dan niet voor rookoverlast ?
Fig. 109
Op 14 oktober werden de nieuwe rangeerlocomotiefjes in Zwolle verwelkomd. Hier zien we de 701. Niet een locomotief die op de Zwolse sporen te vinden is, maar wel de locomotief die vakkundig door burgermeester Meijer het Onderhoudsbedrijf werd binnen gereden.
Fig. 110
Collega Theo van Helsdingen nam - na veertig jaar trouwe dienst - afscheid op 7 februari 2003 in spijslokaal "De Atlas".
Fig. 111
"Onze jongens" speelden een sportief stukje voetbal met collega's van Wagenbedrijf Duisburg op19 september 2003.
Fig. 112
Op 11 december 2003 nam Onderhoudsbedrijf Zwolle officieel afscheid van de treinstellen DE-III (Pan U).
Fig. 113
Uiteraard werd er in de draaistellenhal even een glaasje geschonken. Hier zien we Gé Wijsman.
Fig. 114
Joost de Graaf en Nico Maat in gesprek. Wellicht over het "heden" en het "verleden"?
Fig. 115
Gezellig even oude anekdotes ophalen ?
Fig. 116, 117 en 118
Wij als organisatie van de open dag hopen, dat wij vandaag een afgezant van de DE-II en DE-III treinstellen in Zwolle mogen begroeten. Op de eerste foto zien we museumstel 41 (DE-I) in Kampen. Helaas staat deze nu in Tilburg voor een grondige revisie. Wél hebben we vandaag treinstel 186 (DE-II ombouw) in de loods staan!
Treinstel 113 (DE-III) is voor een derde deel terug gebracht in zijn oorspronkelijke rode kleur.
Fig. 119
Deze mooie overzichtsfoto van Onderhoudsbedrijf Zwolle komt uit 1991.
Fig. 119 a t/m g
Aan bijzondere activiteiten besteedt het Onderhoudsbedrijf Zwolle ook aandacht. De "kinderboekentrein" 4028 (en ook de "Olympische trein") werd in de loods beplakt. De presentatie vond plaats op het station van Amersfoort op 16 juni 2004.
Fig. 120
Zonder je eigen geschiedenis te kennen, kan je het heden niet begrijpen. Dit moet Joop de Klein hebben gedacht, toen hij na jarenlang trouw het archief van het Onderhouds Bedrijf Zwolle bijhield. Dankzij zijn inzet kunnen we u deze fotopresentatie laten zien.

Kenmerken

Datering:
1913 - 2005
Omvang archiefblok:
2,12 m
Voorwaarden voor raadpleging:
Het archief is openbaar.
Toegang:
Kolkman, H.J., Plaatsingslijst van de collectie van de NS werkplaats in Zwolle, 1913 - 2005, Zwolle (2010).
Openbaarheid:
Het archief is openbaar.